sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

6 | חינוך בחברה הערבית בישראל הערבית בישראל הוא החשיפה האינטנסיבית והגוברת של הצעירים בחברה הזו לחברה היהודית בישראל ולעולם המערבי . חשיפה זו הובילה ומובילה להבלטה חוזרת ונשנית של ההבדלים בין התרבות הערבית המסורתית, זו שבמשך שנים רבות הייתה נהוגה בחברה הערבית בישראל, לבין התרבות המערבית – תרבות אשר הזרם המרכזי בחברה היהודית בישראל אימץ ומעלה על נס . למותר לציין שהתרבות הערבית המסורתית שונה מהתרבות המערבית בערכים, באמונות, בהשקפות ובקודים התרבותיים . היותה של החברה הערבית בארץ מיעוט בחברה הישראלית, תהליך הגלובליזציה ( בכל החברות והמדינות ) , ההשפעה החזקה של אמצעי הפרסום והמדיה על עולמם של הצעירים – כל אלה גרמו להתעצמות השפעתה של התרבות המערבית - קפיטליסטית בחברה הערבית בישראל, כמו גם לחיזוקו של אתוס הצריכה המוגברת אשר מאפיין את התרבות המערבית . לפיכך ראשי החברה הערבית בישראל, מבוגרים ובייחוד ילדים ובני נוער המשתייכים לחברה זו נדרשים לנסח מחדש את הקוד התרבותי, הקוד החברתי והקוד האישי במִגוון נושאים : הגדרת ציפיותיהם העתידיות ( Seginer, Karayanni, & Mar׳i, 1990 ) , המוטיבציה ללמוד שפה נוספת ( עברית ) ( Tannenbaum & Tahar, 2008 ) , החיים כילד להורים גרושים ( תופעת לוואי של העלייה ברמת ההשכלה של נשים בחברה הערבית ) ( 2010 Kulik & Klein, ) וכן הלאה . יש לציין כי למרות השינויים החברתיים והתרבותיים הרבים שיצרה החשיפה לתרבות המערבית ולערכיה, החברה הערבית בכללותה עדיין מנסה לשמר ערכים מסורתיים, אוריינטציה קולקטיביסטית ( Azaiza, Croitoru, Rimmerman, & Naon, 2012 ) ומבנה משפחה פטריארכלי המתאפיין בהבחנה ברורה בין התפקידים המגדריים . חברה זו גם מתאפיינת בייחוס חשיבות רבה למשפחה המורחבת ( 1991 Shavit & Pierce, ) , בהשמת גבולות למידת החופש של הצעירים ( בייחוד הבנות ) , בציפייה מהם "להפגין עוצמה" ( 2018 Yablon, ) ובעידוד הילדים ובני הנוער להשתתף בפעילויות "ממסדיות" ( כמו למשל למידה בבית ספר ) . הניסיון הזה של החברה לשמר את הערכים הישנים, ובד בבד לשלב בתוכם ערכים ואופני התנהגות חדשים, יוצר דילמות התנהגותיות מורכבות עבור כל המשתייכים לחברה זו . דוגמה מובהקת לכך היא המורים במערכת החינוך הערבי בישראל : עליהם למצוא דרכים מושכלות לעיצוב תוכנית הלימודים בכיתות ( 2008 Toren & Iliyan, ) , להעברת מסרים חינוכיים לתלמידים ( Sinai Masrawa - Shehade, 2019 & ) , לקידום זהותם והתפתחותם הנפשית של התלמידים ( גאנם ולוין - רוזליס, 2015 ; 2008 Pinson, ) ולהתמודדות עם ציפיות ההורים ( Addi - Raccah & Grinshtain, 2016 ; Freund, Schaedel, Azaiza,

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help