sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא למהדורה העברית | 13 הזמן קשה לנו לתפוס באיזה קצב מסחרר כל זה קרה . טקסטים על מיבנים לשוניים, על תפיסה חזותית, או על רכישת מושגים, שנכתבו לפני שנות ה- 1960 , נקראים היום כמו איגרות מעולם אחר, מרוחק ואַרְכָאי . אומנם גם היום, התיאוריה הבלשנית שחומסקי וממשיכיו פיתחו ( "דקדוק גֶנֶרָטיבי" – מונח שנגזר מן האופי ה"יצרני" והצירופי של כללי הדקדוק ) עומדת בליבם של פולמוסים עזים . גם היום נשמעת הביקורת שהגישה הזאת איננה נחוצה ( כי אפשר ללמוד הכל בדרך של "הכללה" מן הניסיון ) , או שהיא מוטעית לחלוטין כיוון שאינה לוקחת בחשבון הבדלים תרבותיים בין קהילות לשוניות . לא כאן המקום להיכנס לפולמוסים האלה, אך די אם נאמר שהטענות הללו, למעשה, אינן יורדות לעומקו של הידע הלשוני – שאינו נרכש וגם אינו תְלוּי-תרבות – ואכן לא הצליחו לחתור תחת התקבלותה של הבלשנות הגֶנֶרָטיבית . מכאן אפשר ללמוד שעדיין לא נס ליחם של חומסקי ורעיונותיו . חומסקי נוהג לטעון כי "המהפכה הקוֹגניטיבית" הראשונה התרחשה בכלל במאה ה- 18 . בכך הוא מכַוון לעבודתם החלוצית של הוגים כמו דֶקארט, לוֹק ויוּם על הנפש ועל השׂכל האנושי : מקורות הידיעה והניסיון, היחס בין מושגים לנתוני החושים, וגבולות הידיעה האנושית . והנה, אם בתחילת דרכו זוהה חומסקי באופן ברור עם המורשת של דקארט ( אחד מספריו המוקדמים נקרא "בלשנות קַרְטֶזיאנית", Cartesian Linguistics ) , בחיבוריו מן העשור האחרון, ובאופן מובהק בספר שלפנינו, הוא משלים תנועה אל הקוטב הנגדי, המזוהה עם ג'ון לוֹק ודייוויד יוּם . בספר הזה, למשל, מוזכר יוּם 24 פעמים, ודקארט מוזכר 23 פעמים . האם חומסקי הפך אֶמפּיריציסט בערוב ימיו ? לא בדיוק . מן "הרעיונות הטבועים-מלידה" ( innate ideas ) של הרציונליזם חומסקי עדיין שואב השראה כשהוא מדבר על המרכיב

משכל (ידעות  ספרים)

ספרי עליית הגג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help