sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

סוגיות בנוסח המקרא ובפרשנותו | 14 "הולך ( כתיב : 02הציטוט הנ"ל מ"כתובים" הוא בעצם פירושו של הכתוב במש' יגובמקרה זה : אחרות : במקרים שלמיליםהלוך ) את חכמים יחכם ( כתיב : וחכם ) ורועה כסילים ירוע" . ב דרשות המבוססות על כתובים הסוטים לכאורה מנוה"מ, עלינו לקחת בחשבון אפשרות תן פרפרזה משלו, ולא שכך היה נוסח הכתובינה במתכוון את נוסח הכתוב, נשהדרשן ש ) , חוקרים השתמשו בנימוק זה כדי לדחות מסקנה 05שלפניו . כמו שנראה להלן ( הערה 26 שלחז"ל היה נוסח אחר, ואף ניסו להביא לכך ראיות נוספות מן הש"ס, כדי להוכיח שזו דרכם . של חכמי התלמוד שלא היו חכמים טועין בפסוק . . . אלא שאתה צריך לעיין בכל דבר שיסתפקדעמדברי רב האי " לך כיצד עיקרו", אין הכרח שהניח, כי אי אפשר בשום מקרה להסיק כי לחז"ל היה נוסח שונה בע כאן ביטחון, כי אי אפשר שבעלי התלמוד יטעו בציטוט או בהסתמכות על פסוקמשלנו . מוּ האי ניסח את דבריו בהחלטיות כה רבה מקרבת את ההנחהמוטעה . ובכל זאת, העובדה שרב 27 שכך סבר . השפעה מכרעת על גישתם של חכמים "ראשונים" ו"אחרונים" הייתה לתוספות, שהעירו על 28 . ""המסורה / שלוש דוגמאות שבהן הש"ס חולק על "ספרים שלנו" מכאן ואילך מוסכם בדרך ל נוסחה שונה מנוסחתנו במקוםיתה לחז"אפשר שהיכלל על כלל חכמי ישראל העיקרון, כי 29 זה או אחר . "ראשונים" ו"אחרונים" הוסיפו על שלוש הדוגמאות שרשמו התוספות מהש"ס 30 דוגמאות כהנה וכהנה 31 מהש"ס וממקומות אחרים בספרות חז"ל . הם לא התלבטו אלא וסח רובסורה ( או : נבשאלה, אם יש לתקן את המקראות על פי הדרשות, או שלעולם נוסח המ . 05הערהלהלןוראוע"ב,פאבבא קמאמראיהשםמביאהאירבכבר . 26 איןוננוסיינהמזרח . בניסופריםשלגישתםעלהשפיעהדעתוכילהניח,ביקשדבריו,אתכךשהבין ) 402, - 403 ( עמ'רוזנטל . 27 שהגמראמהעלנשאלהגאוןהאי . רבשלאחרתמתשובהגםמשתקפתדומהגישהמקום,מכלזו . הנחהלאשרכדיבו זהנוסחעל ( ולכאורהיהוידע"בןבניהואחיתפל"ואחרי 43כזמדה"אמצטטתע"א ) טז ( = סנהדריןע"אד – ע"בגבברכות בהתאמההגמראנוסחאתלתקןישכיהשיב,הגאוןבניהו" . בןהוידע"יהיא : הגרסהשבנוה"מבעודהדרשה ) ,מבוססת ורתמהדשם,לסנהדרין ; 3 - 6עמ'התשובות,שם,לברכותהגאוניםאוצרהשוו ( עצמההגמראאתמיישבאףוהואלנוה"מ, משיבדילן" . במקראותשיבושא" [ דאיכ ] אהשואליםשמעליםהאפשרותעלקל"ח ) . - קל"זעמ'תשכ"ז,ירושליםטויבש,ח"צ , ראוהאיורבשריראלרבהתשובהייחוסעלאחד" . פהלהוןקרייןישראלהוןדכולבקראישיבושדהאויאפשר ] " [ דלאהגאון : התלמוד"שב"מכוןהידכתביורובהדפוסיםנוסחהואיהוידע"בן"בניהוהשואליםנוסחכילציין,הראוימן . 41הערהלעיל . רש"יםגגרסוכן,הגמרותבשתי . כתיבוהנשאד"הע"אלגנדהכתיב ; מעבירםד"הע"בנהשבת . 28 L . Bardowicz, StudienzurGeschichtederOrthographiedes ידיעלבמקצת ) שונה ( לצורךנרשמומהםכמה . 29 בקריתדבריולמשל ( ראוהמאירימנחםר'למשל : להוסיףישעליהם . 50 - ,55 עמ' 1894 . Althebräisch en , Frankfurt A . M ( ש'חלואהמשהר'קרנות ) ; קרנתקרנתד"הע"בדלסנהדרין ( חידושיוהר"ןא' ) ; טורנ"ח – ב'טורנ"זעמ' ] 6, [ הערהספר סימןח"ג ( תשב"ץ,הרשב"ץ - דוראןצמחברשמעוןר' ) ; 481עמ'תש"ו,ירושליםישראל,בתולדותומחקריםמקורותאסף . . ע"ב ) - ע"אידדףתרמ"ב,קראקאח,סימןפדוואה,ומהר"םמינץמהר"י ( שו"תמינץר"יע"ד ) ; כזףדתרנ"א,לעמבערגק"ס, אותשבערכין"ב"הפלאהברליןפיקישעיהור'ע"בנהלשבתהש"ס"ב"גליוןאיגרעקיבאר'דוגמאותלרשוםהרבובמיוחד . 30 . "עגן" ) אותשבערכין"ב"הפלאההערתוגםנו ( ועייהש"סבשולישנדפסובהגהותיומקומותובכמה"מאה" ( ק"א ) ,קע"באלףשאלהג,חלקהרדב"ז . ותשובותשאלותלמשל . ראוהזוהראתגםכללבסוגייתנושדיונםמהאחרונים,יש . 31 להסתייעשי"ב"מנחתנורציש"יהרבהבמיוחד ) . 6בהערההמצוינתהתשובהבסוףדבריו ( וכןע"אכחדףתרמ"ב,ורשהו . 05הערהסוףלהלןוראולונזאנו,דיור"ממפאנומרמ"עבוודאיבזההושפעהואזוהר . הבספר

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help