sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מבוא 12 1 שאיפתי היאכל קורותיהם ומעשיהם, אלא לצייר פרוסופוגרפיה של שכבת מנהיגות . להציג את הדמויות הללו על רב-גוניותן : גם להציג את הקשרן הרֵאלי וגם לתאר בפרטוּת את האינטראקצייה שהתקיימה בין שכבת המנהיגות ובין קהילת חסידיהם . במובן זה הספר מתרכז בעיקר בדמותה של אליטה מנהיגה, אך הוא עומד באופן מובהק בתחום 2 הזיקות שבין העילית הסמכותית ובין השכבות השונות של השדרה החברתית המונהגת . כמה מחברים עמדו זה מכבר על מרכזיותה של המנהיגות באתוס החסידי . בפתח מאמרו הקלסי על טיפוסי המנהיגות ומקורות סמכותה כתב אברהם יצחק גרין, כי 'לא היה נושא חשוב יותר לקבוצות החסידיות במחצית השנייה של המאה השמונה עשרה 3 דברים אלו נכונים גם בנוגע לחסידות של המאהמאשר דמותה של המנהיגות' . התשע עשרה, בשעה שדפוסי המנהיגות שנֶהגו בידי ראשוני החסידים שימשו אבני פינה להבנייתה של תשתית ארגונית לתנועת המונים רחבה . הצדיק החסידי, כמודל מנהיגותי-רוחני חדש, היה גורם מרכזי בהצלחת התפשטותה של התנועה, ותרם לכושר ההישרדות שגילתה החסידות לאורך עידנים רווּיֵי תמורות ומאבקים . היטיב לסכם זאת מנדל פייקאז', באמרו כי 'מה שמאפיין את רציפותה של החסידות כתנועה אחת המשתרעת בעיקולי ההיסטוריה היהודית רבת הייסורים והתהפוכות [ . . . ] החל במחצית המאה השמונה עשרה באוקראינה ועד ימינו אלה – הוא הצדיקות כמוסד [ . . . ] הוא הבריח 4 התיכון המבריח את כל פלגי החסידות למיניהם' . אחת מאשיות חקר הסוציולוגיה של הדת היא הצגת דפוסי מנהיגות דתית אידאלית, הכוללת טיפולוגיות של טיפוסי מנהיגות לפי משתנים איכותניים ( כדוגמת מקור הסמכות, מוקדי הכוח ויחסי מנהיג – מונהג ) או פורמליים ( כגון תחומי השפעה, מנגנונים 5 הגישה הטיפולוגית מקבלת משנה חשיבות במקרהומוסדות, מאפיינים התנהגותיים ) . של החסידות, מאחר שהמבנה הארגוני שלה הכתיב מציאות הטרוגנית שבה נוסדו עדות 1 להתפתחותו של המחקר ההיסטורי האישי-קיבוצי והגדרותיו ראו סטון, פרוסופוגרפיה ; קונרד, מרים וג'ן, אמנות הפרוסופוגרפיה . 2 על מגמות עכשוויות בכתיבה ביוגרפית-היסטורית ראו למשל באנר, ביוגרפיה כהיסטוריה . 3 גרין, טיפולוגיה, עמ' 422 . 4 פייקאז', חסידות פולין, עמ' 44 . 5 הטיפולוגיה של מקס ובר, המשייכת מנהיגים לטיפוסים טהורים של סמכות לגיטימית ( סמכות כריזמטית, סמכות מסורתית, סמכות חוקית-רציונלית ) , היא אולי המפורסמת ביותר בהקשר זה, והיא נידונה גם בהקשר החסידי תוך זיהוי הצדיק עם טיפוס המנהיג הכריזמטי . ראו ובר, על הכריזמה, עמ' 28 – 40 . על מידת התאמת הטיפולוגיה של ובר למקרה החסידי ראו שארוט, חסידות וכריזמה, ולעומתו שגיב, השושלת, עמ' 181 – 182 . ישנן כמובן עוד אפשרויות רבות לעריכת טקסונומיה של מנהיגות . ראו למשל באס ובאס, מנהיגות, עמ' 27 – 45 .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help