sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:48

גיליון ,87 תשרי תשפ"א, אוקטובר 482020 דעה אישית שינויים רדפו שינויים היו לשבטי הרועים יתרונות אסטרטגיים על ארצות החקלאים : האחד, החקלאי צמוד לחלקת עיבודיו ולמשטר עונות השנה בעיבוד אדמתו . הרועה לעומתו, נע עם עדרו בכל עת לעבר חלקות זולתו . השני, שבטי רועים נעו בדרך כלל מאסיה מערבה, לאירופה ולמזרח התיכון, שם גברו על אוכלוסייה מקובעת שהייתה גדולה מהם כמה מונים . השלישי, הרתעת הרועים חייבה מאז ומתמיד התארגנות איכרים כדי היווי מסגרות ממלכתיות אשר להן יש צבא, לקדם פולשים . הייתה זו מהסיבות לעליית ממלכות קדם . הרביעי, גם בצבאות אלה לא היה תמיד די להדוף שבטי נוד . פרקי ההיסטוריה מדגימים פלישות שבטים שגברו על אומות איכרים . ״הפרא המפגר״ יש והשיג גבולות . דוגמה מאוחרת לכך היו רועי בקר ( טוטסי ) , שהדרימו במעלה הנילוס עד לרואנדה - אורונדי, שם השתלטו על עמקי חקלאות ואוכלוסייה ( הוטו ) שהיו רבים מהם עשרת מונים . קרבות הדמים בינם נדחו עד שנות התשעים החולפות . אגד שבטי ערב בהובלת עומר אבן אל-ח׳טאב, יכול ליושבי כפרים וערים שהיו רבים מהם מאוד . לאחר שנכנעו, רובם סיגלו אף הם ממנהגי השבטיות, התופסים עד היום . מקדם, הופיעו בפאתי ערי מזרח אירופה ודרומה, באלה יוון ורומא, גלי מהגרים שאותם כשלו מעצור . מאוחרים שבהם היו צ'ינגיס ח׳אן והמוני חייליו, כן מחנות תימורלן, שהגיע למזרח התיכון ואבן ח׳לדון פגש בהם ( ינואר 1401 ) בשערי דמשק . חדשים מהם היו גלי הטורקים, כן ההונגרים, הפינים, ה״רומה״ ( צוענים ) ועוד, כולם ממזרח למערב . רובם התנחלו ובהדרגה החליפו רעייה בחקלאות . שונים מסוגם היו תנאי הקיום בחצי האי ערב, שהתחמם ויבש, באופן שמנע מעבר לעבודת אדמה ופיתוח יישובי קבע . פוליטית בכפרי חקלאים . הרועה הערבי לא מיהר להתנחל, אלא הוסיף להחנות עדרו על סף כפרים, מהם גבה דמי אחווה ( ח׳ווה ) , כביכול בתודה עבור שמירת שדותיהם ממשיגי גבול . השבטיות סייעה להשתלטות רועים על ארץ רבה . כל עוד לא נקשרו למקומם והתנחלו, שמרו על ניידות ; נעו לפי צורך עם רכושם ( העדר ) מתחברים אלה עם אלה כדי מחץ הנחוץ להשתלטות על עמקי חקלאות, אף כאלה המאחדים איכרים רבים . עד לראשית המאה החולפת נשמר יתרונם זה כנכס אסטרטגי . מציאות שאינה אביבית שונה המצב כעת : חוזק השבטים שוב אינו מתווסף מהגדלת העדר וניודו . אדרבה, פריסת כבישים ומכוניות שביד כל מקטינים יתרון כל כוח רכוב ; נדודי רעייה על פני המזרח התיכון נקטעו מעת שרטוט גבולותיו הבין-לאומיים ; עשרות שנות יובש שגרעו מהמרעה הטבעי, מאלצות ייבוא מספוא ובהמשך גם ייבוא צאן בעיקר מאוסטרליה ומארגנטינה ; עיור מואץ מתלווה בצמצום מאהלי נוקדים ; בדווים עירוניים פונים לעסקים אחרים ; גילוי הנפט העשיר בעלי זיכיונות, ״ Petrodollars שיח׳ים ושרתיהם לסוגיהם ; עת ״ מגיעים כמתת משמים, גמול לברי המזל, נובט יחס המבטל קשר בין הון לכישרון, הכשרה מקצועית או מאמץ והתמדה בעבודה ; משותף לקבוצות אגנאטים הנלחמות עד עתה, זו בזו, על מיקום עדיף בסולם היוקרה, שבסיס קיומן המסורתי ( צאן ) אבד זה מכבר וכל אשר נבנה סביבן במאה החולפת, מכסף נפט, חרב והולך . השלמה הדדית בין פלגים כדי בניית מוסדות חברה חדשים – קשה . פשוט יותר לכאורה להימנע מריב לדבקים בחזון האוממה ומכאן דאעש , במשמע מדינה כל אסלאמית ( דולה אסלמייה ) . מודל " "Sykes - Picot ( 1916 ) התוחם גבולות לארצות באזור, קשה ליישום . תשתיתן השבטית מונעת . מערך האוממה לעומתו, גם הוא אוטופי, שעה שכל מנהיג המגיע לצמרת הוא ממילא שבטי . רפורמה מעשית מותנית בחילוץ מאחיזות השבטיות . השינוי חשוב, כי צפוי לקדם שחרור תנועות האישה . מן ההכרח כי פריסת ההשכלה המקצועית - אקדמית תפרוץ שערים לכל, כדי מענה לביקוש הגואה לבינה מדעית ולידיים מיומנות . מבחני מקצוע גרידא חשוב שידלגו על משוכות של שיוך אנשים, שדתות העבר משמרות בקנאות . למאמר זה בתצורתו הראשונית הערות שוליים . ניתן לעיין במאמר עם הערות השוליים בקובץ שיעלה לאתר המל"ם יחד עם הגירסה האינטרנטית של "מבט מל"מ" * פרופ' גדעון מ' קרסל, יליד קיבוץ גבעת ברנר ( 1936 ) וחבר קיבוץ נצר סירני בעברו, הוא מזרחן ואנתרופולוג, גמלאי המכון לחקר המדבר במדרשת בן-גוריון . שם הוא מתגורר עם רעייתו . לימד בפקולטה למדעי החברה באוניברסיטת בן-גוריון, כמו גם במחלקות לאנתרופולוגיה באוניברסיטאות תל אביב, ירושלים, בר-אילן, סמינר הקיבוצים, אפעל ומוסדות אחרים ברחבי העולם . באר נפט - משאבת פטרודולרים טיפוסית שאינה תוצר של כישרון וחריצות רפורמה מעשית מותנית בחילוץ מאחיזות השבטיות . השינוי חשוב, כי צפוי לקדם שחרור תנועות האישה לפני כעשרת אלפי שנים נפתחה תקופת ההתחממות המאוחרת ( Holocene ) שלאחר המבול ומכאן, אט אט אילצו תנאי הטבע מעבר אנשים ליצור את מזונם, במקום ליטול מהמצוי בלקט וציד . זו ״המהפכה הניאוליתית״, שהביאה בהמשכה עימותי רועים וחקלאים, כמסומל בסיפור הבל וקין . יתרון החקלאי התלווה בקיבוע ובבינוי ביתו . יתרון הרועה הקנה לו שליטה

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help