sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

גיליון ,87 תשרי תשפ"א, אוקטובר 182020 סיפור אישי / 47 שנים למלחמת יום הכיפורים "כרמל דוכס" הייתה הגרסה המתקדמת ל"סוסיתא" ורק הדור שלנו זוכר את האוטו הזה . המכונית הייתה שיא הפינוק של סא"לים באותם ימים, מנוע צנוע ומרכב פיברגלס, שהיה אהוד על גמלי הנגב כמזון לעת מצוא . . . התחלנו לנוע על הצירים העמוסים בשיירות וכלי-רכב וכל מעיינינו נתונים להימנעות משקיעה בחולות וגרוע מזה : מלהידרס על ידי רק"ם . בימי אוקטובר מתקצרות שעות האור ולכן הגענו לרפידים בחשכה מוחלטת . רפידים הופגזה כבר על ידי טילי "פרוג" שהותירו שובל אש, שאִפשר לזהותם ומשהגיעו לאזור היעד כבה המנוע והיה ברור שהטיל מתחיל להנמיך . עד כאן פיזיקה פשוטה ( 3 או 4 יחידות . . . ) אבל ההתנהגות בשטח הייתה כלקוחה מעולם אחר : "כוווו . . . לם" ניסו ליירט את הטילים האלה בירי מכל הבא ליד, כמו חתונה באחד מכפרי המשולש . נכנסתי למפקדת האוגדה לשאול איך אני וה"דוכסית" שלי עולים ל"דבלה" שבאום-חשיבה . למדתי שהדרך ל"דבלה" סגורה עקב הימצאות כוחות קומנדו מצרי על הצירים . הצטרפתי לשיירה שטיפסה להר ובחסותה הגעתי ל"דבלה" . כך, שעות רבות לאחר שעזבתי את באר-שבע ביצעתי "נחיתה רכה" בכוך של המודיעין בחמ"ל הפיקודי, מקום שהפך למרכז חיי בשבועות הבאים . כך נחתתי בבונקר הפיקוד במרחק נגיעה מאימת הצבא בנושא הופעה ומשמעת : האלוף גורודיש מוודסטוק לדגמ"ח "חייל שפר הופעתך", כתוב בכניסה לבסיסי צה"ל . לא הספקתי . . . הגעתי ישירות מהבית ביום שישי בלילה ללא כל ידיעה שמלחמה בפתח . לפיכך, התייצבתי במיטב האופנה הוודסטוקית של תחילת שנות השבעים : ג'ינס, סוודר ירוק כהה וטונות של שיער "אזרחי" ללא מדים ודרגות . כך נחתתי בבונקר הפיקוד במרחק נגיעה מאימת הצבא בנושא הופעה ומשמעת : האלוף גורודיש . חלפו כמה ימים עד שהצלחתי להיפגש עם מדים . ההלם הראשוני, ההמולה ומהומת-האלוהים ששררו ב"דבלה" השכיחו ממני מהיכן צצו המדים והדרגות . יום אחד עברה שמועה שיש "למעלה" משאית עם כלי רחצה וכך השגתי גם את אלה . מעניין יהיה לפגוש פעם את המתכנן של המפלצת התת-קרקעית הזאת, ב"דבלה" . לא הייתה לי לצערי מצלמה וכך הוחמצו הרבה רגעים היסטוריים שהתרחשו שם, במרכז הסצנה . היה זה אולם אחד גדול ובו שולחן אחד גדול שבמרכזו ישב אלוף הפיקוד או המפקד התורן . סביב השולחן נציג מכל אחד מגופי המטה – מבצעים, מודיעין, ארטילריה, קשר וכיו"ב . לכל אחד מהללו הוקצה חלל קטן, כוך ממש, שהיה תחום בחלון המשקיף על האולם הגדול שבו בוצעה עבודת המחשב והתכנון . כולם רצו לעזור לנצח את הצבא המצרי . כך קרה שכל מי שלא היה משובץ ביחידה כלשהי, עלה ל'דבלה'" לחפש תעסוקה . בצד הכוונות הטובות, הלך הבונקר ונדחס באנשים, כולל חדרי המדרגות והמעברים . התקשינו לנוע ממקום למקום אבל, חמור מכך, היה ממש קשה לנשום שם . בתחילת שנות השבעים, מי שלא עישן לא נחשב . . . ב"אקלים" שכזה נאלצנו לייצר תמונת מצב מודיעינית . במונחים של היום, מציאות בלתי נתפסת של מצוקת חמצן חיוני לתאים האפורים . . . בימים הראשונים היה המקום נתון לתקיפות אוויריות ולאיומים בפשיטת כוחות קומנדו מצריים . וכך, משום מקום, מופיע מאחוריי קצין מהאג"ם ומודיע לי ש"עליי להוציא מארב ולמקמו באחד הערוצים שעולים אל ההר" . הקורא הערני זוכר שירדתי "חמוש" לסיני, ולכן התחברתי מחדש ל"עוזי" שלי והודעתי לאותו קצין שאני מוכן, ושיקרא לי כשזה יהיה אקטואלי . הוא לא חזר . ייתכן שבבלגן שנוצר איבד את דרכו בפעם השנייה והגיע למישהו אחר . . . לאחר שראשוני הצנחנים נאחזו בגדה המערבית של התעלה, בסיוע סירות גומי ממונעות, וראשוני הטנקים הצטרפו אליהם על גבי ה"תמסחים", החליטה גולדה מאיר, ראשת הממשלה, להודיע על כך גם בכנסת . עד אז, למצרים לא היה ברור מה מתרחש שם מתחת לאפם ואנחנו, כמו פרטנרים טובים, דאגנו להודיע להם שאנו כבר בצד שלהם . ולא סתם הודעה, אלא מפי ראשת הממשלה . איזו התבטאות אומללה . בעקבות ההצלחה, החליט ( כנראה ב- 16 / 17 באוקטובר ) האלוף גורודיש להעביר את חפ"ק האלוף לגדה המערבית, על מנת שיוכל "לדלג" לאפריקה ולהימצא קרוב יותר לקו החזית . וכך יצאנו בשיירה ארוכה למדי של כלי רכב, לכיוון ראש הגשר . התנועה לשם הייתה בעיצומם של ניסיונות הרחבת הפרוזדור על ציר "טרטור - עכביש" . מפקד השיירה לא שעה לאזהרות והזדהה באופן שוטף ברשת, רק כדי לאפשר למצרים להתכונן ולהכין לנו קבלת פנים כיאות לאורחים ופרטנרים מכובדים . לא מזמן שוחחתי עם אל"ם ( מיל' ) יוסי ברקן, שהיה אף הוא באותה שיירה ולאותה משימה, ומסתבר שגם הוא ניסה לשכנע את המוביל לשתוק . . . כמו עוד הרבה דברים אבסורדיים במלחמה הזאת ( ואני מרשה לעצמי להניח שבכל מלחמה ) החליט לבסוף האלוף להישאר ב"דבלה" ולא לחבור לחפ"ק שהוציא . כעבור כמה שעות בלבד נקראתי לחזור ל"דבלה" . התחלתי לנוע עם הזחל"ם שלי בדרך חזרה, ומצאתי גשר המאפשר תנועה בכיוון אחד בלבד : כולם זרמו לאפריקה, מערבה . איך בכל זאת עברתי חזרה, מזרחה ונגד כיוון התנועה ? . . . על הפרק הבא בחוויותיי בהזדמנות אחרת . ואיזו נסיעה זאת הייתה . . . גורודיש - אימת הצבא בנושאי משמעת

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help