sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 אופיר עבו, תניא ציון-וולדקס המספרים עליו . ההתבוננות ה'עיוורת' הסובייקטיבית במוצהר במוצגי המוזיאון היא זו שמעידה על דרכים שונות לספר ולהבין את העולם . [ . . . ] הסברו [ של האיש הרואה לאישה העיוורת ] מזמין את הצופים במסך השחור לצייר בדמיונם כעיוורים את הציור . 2 אך נדמה שיותר משהבמאי מנכיח את אי-יכולתה של האישה העיוורת לראות, הוא מסיט את מבטנו אל נקודת מבטה מכיוון שהיא מנהירה את מה שאנו, ציבור הרואים, איננו מסוגלים לראות . יחסי הגומלין המורכבים שבין היצירה, האיש הצופה בה, האישה שרואה באמצעותו והצופים בהם, מעוררים ספק אם פעולת ההתבוננות שקופה ואופני ההתבוננות שלנו מובָנים מאליהם . הסצנה מזמינה להתבונן בהתבוננות ומזכירה לנו שבני אדם מעניקים משמעות לעולם הנחווה בעזרת אמצעי ביניים, תיווך פרשני . ראיית העולם של המבקרת העיוורת מונעת מאתנו להשעות את הספק על ידי העלמת המתבונן, ועושה למעשה את ההפך : מנכיחה את המבט . יתר על כן, היא מנכיחה גם מגוון של מבטים ומביטים . בהמשך הסרט מסבירה האישה כיצד היא חווה את התיווך של יצירות אמנות : 'כל מְספר הוא בא מרקע שונה, מתרבות שונה, מידע שונה . כל המכלול הזה גורם לי להקשיב לסיפור, אבל בעיקר ללמוד על המספר עצמו' . האישה לומדת לצפות ביצירות שמוצגות במוזיאון באמצעות רואים שמדבררים לה את החוויה, אך לאמתו של דבר, יותר משהיא לומדת על האובייקט הנצפה, היא לומדת על המתבונן-המספר ועל מבטו הפרשני ליצירה ולמשמעותה . גם מחברי המאמרים באסופה זו מבקשים להנכיח את המבט הישראלי על-אל העולם היהודי כדי לחשוף את הממדים הפרשניים שבו ואת יחסי הכוח שבהתבוננות, וכדי ללמוד על המביטים באמצעות המבטים . טענתנו היא שדינמיקות חברתיות ותרבותיות פנימיות בחברה הישראלית מובהרות באמצעות ניתוח המבט ישראלי 'החוצה' . מאמרי האסופה מראים כיצד דמותה של ישראל מעוצבת בין היתר באמצעות השחקן התפוצתי, קרי האופן שבו יהדות ויהודי התפוצות הממשיים והמדומיינים נתפשים בישראל . האסופה מפנה זרקור אל דינמיקת המבטים בין ישראל לעולם היהודי ומאירה מרכיבים מרכזיים בהבניית הישראליות שהמחקר על ישראל ועל יחסיה עם העולם היהודי טרם בחן . הרעיון שהתבוננות והתעלמות, כמו הנכחת המבט והעלמתו, הן פעולות פוליטיות ואפיסטמיות מוצג כאן לראשונה כפריזמה אנליטית מרכזית לדיון בחקר החברה בישראל . תמה זו נידונה כבר בהקשרים אחרים . ההגות הפמיניסטית, למשל, עומדת על הסכנה הטמונה במבט שמעלים את המביט כך שנוצרת אשליה של מביט אוניברסלי, שקוף ועל-זמני, שתפישת עולמו מקבלת לכאורה קיום עצמאי, טבעי ואובייקטיבי . הביקורת הפמיניסטית מצביעה על האופנים שבהם צופה מכונן עצמו כרואה ואינו נראה ומנכס לעצמו מבט של מעוף הציפור עם סמכות שוות ערך לזו של מבט אלוהי . במקום זה 2 יוכי פישר, 'חילון וקדושה בסרט "המוזיאון"', תקריב , 17 ( 2019 ) , עמ' 7 .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help