sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 תוספות : מסד וטפחות ובדברי-הימים . כתבי הקודש שנערכו ונחתמו בידי רבי עקיבא וחבריו עומדים בסימן של קדושה ואמונה בלתי מעורערת בתורה כ"כלי-חמדה" שנתן הבורא לעמו הנבחר . גם אם ניתנה התורה מגילות-מגילות, לפי דעה אחת בדברי חז"ל או לפי דעת מ . ד . קאסוטו ( מורי ורבי באוניברסיטה העברית בירושלים ) , ממסורות שונות, שבטיות ואולי גם תקופתיות, באו האיסוף, העריכה והחתימה והטביעו חותמם על כל ספר, מגילה ומזמור, רשימה ופירוט שושלתי . דעתו של רבי עקיבא אדנותית כפי שמוכיחה החלטתו בעניין שיר-השירים כקודש קודשים, וכך בהתייחסותו המרוממת פסוקים מן המקרא, כל פסוק כשהוא לעצמו וכשהוא יוצא ללמד על המכלול כולו . הפרשנות המסורתית נסמכה על הבחנה בין ספרים שנכתבו ברוח הקודש לבין ספרים בסגנון אישי . אכן, כולם כמנוף דתי-אמוני בעוצמתו . תפקידו של המקרא בכל ביטוייו — השמעת הבשורה של יחידוּת הבורא, קדמותו ונצחיותו, והיחס המיוחד בינו ובין עם ישראל, ברית ראשונים מתמשכת ובעלת תוקף לכל הדורות הבאים . עיקריה של תפיסה זו מנחים את הכיוון הרציונלי בפרשנות המקרא, לפי גישת הרמב"ם, וכן את הכיוון המיסטי על פי פירושו של הרמב"ן . חכמי תורת הנסתר נסמכו על ספר "הזוהר" כמקור ראשי להבנת החומש . נתיב ביניים, שביל הזהב האלגורי מיסודו של פילון האלכסנדרוני, הוא דוגמה אחת מתוך אינספור דרכים בפרשנות המקרא . הפרקים המתייחסים לפואטיקה עניינם אינו בפרשנות אלא במסקנות מהקריאה הגלויה, הפסוקים כפשוטם, בהתאם לכלל : "דיברה תורה בלשון בני-אדם", פרקי הפרוזה המקראית נדרשו לתפארת הפתיחה בפרשיות הבריאה . חשיבותה היא בעילוי המבע המכונן את כל שבא אחריו . חשיבות פואטית נועדה לחלומות ומלאכים, סימני היכר מובהקים, ייחודיים, והופעתם בהקשרים עלילתיים, עלילות שמופיעים בהן אבות, אימהות, שופטים, נביאים, מלכים, גם מתוך הגויים, כמסופר בספר דניאל .  השירה המקראית הובחנה במקצביה, בתקבולותיה . הובלטה חשיבותה המיוחדת של התקבולת המדורגת, מן הקל אל הכבד, מן המתון אל הנלהב . נדונו דפוסי הקבע, עילויה של השירה כסוגה נבחרת, שמקדם אותה ההקשר הסיבתי העלילתי . רוממותה של השירה המצוינת בלשון השגב, פורץ גבולות . שירה המתייחדת בהסתכלות סינאופטית, המאחדת מקומות וזמנים ממחוזות נבדלים בהינף אחד .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help