sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 מדוע קיים העולם ? אם הממשות עשויה מאלה בלבד — ענייני חומר וענייני רוח, שרשת של יחסים סיבתיים קושרת ביניהם — אזי נראה שבאמת אין תקווה לפענח את תעלומת הקיום . אבל אולי האונטולוגיה הדואליסטית הזאת דלה מדי . אני עצמי התחלתי לחשוד בכך כאשר, לאחר שפלירטטתי עם האקזיסטנציאליזם בגיל ההתבגרות, התאהבתי במתמטיקה הטהורה . הישויות שמתמטיקאים מעבירים את ימיהם בהרהורים עליהן — לא רק מספרים ומעגלים, אלא יריעות תוידממ-n ושדות גָלוּאָה וקוֹהוֹמוֹלוֹגְיות גבישיות — אינן בנמצא בשום מקום בתחומי החלל והזמן . ברור שאינן דברים חומריים ; ונראה גם כי אינן נפשיות . לא ייתכן, למשל, שנפשו הסופית של מתמטיקאי תוכל לאצור בתוכה אינסוף מספרים . אם כן, האם ישויות מתמטיות קיימות באמת ? ובכן, תלוי איך מגדירים "קיום" . אפלטון ללא ספק חשב שהן קיימות . לאמיתו של דבר, הוא סבר שאובייקטים מתמטיים, בהיותם אל-זמניים ובלתי משתנים, הם ממשיים יותר מעולם-הדברים שאנו מסוגלים לתפוס בחושינו . אבחנה זו כוחה יפה, סבר אפלטון, בכל האמור באידיאות מופשטות, כמו הטוּב והיופי . בעיניו, אידיאות כאלה הן ממשות אמיתית . כל דבר אחר אינו אלא מראית עין . אולי לא נרצה להרחיק לכת עד כדי כך בעדכון מושגינו על הממשות . הטוב, היופי, ישויות מתמטיות, חוקי הלוגיקה : הם אינם בדיוק משהו באותו אופן כמו דברים שבחומר ודברים שברוח . ומצד שני, הם גם אינם בדיוק לא-כלום . האם הם יכולים איכשהו לסייע ולהסביר מדוע יש משהו ולא לא-כלום ? יש להודות כי רעיונות מופשטים אינם יכולים למלא תפקיד בהסברים הסיבתיים הרגילים שלנו . שטות גמורה היא לומר, לדוגמה, שהטוּב גרם למפץ הגדול . אבל לא כל הסבר חייב ללבוש צורה כזו של סיבה ומסובָב ; חשבו, למשל, על הסבר להיגיון שמאחורי מהלך בשחמט . להסביר משהו, ביסודו של דבר, פירושו לעשות אותו ניתן להבנה או לפענוח . כשההסבר מוצלח, אנחנו "מרגישים שהמפתח מסתובב במנעול", בניסוחו הקולע של הפילוסוף האמריקני צ' . ס . פֶּרס . יש הרבה סוגים שונים של הסברים, וכל אחד מהם מגייס מובן אחר של "סיבה" . אריסטו, למשל, זיהה ארבעה סוגים שונים של סיבתיות שאפשר להשתמש בהם כדי להסביר התרחשויות פיזיקליות, ורק אחת מהן ( הסיבה ה"פועלת" ) מתאימה למושג המדעי הצר שלנו . הסוג המשונה ביותר של סיבתיות, על פי המתווה האריסטוטלי, הוא הסיבה ה"תכליתית" — התכלית או המטרה שלמענה נוצר משהו . סיבות תכליתיות צצות לעתים קרובות בהסברים גרועים במיוחד ( למה יורד גשם באביב ? כדי שהיבולים יצמחו ! ) . פרודיות על הסברים "טלאולוגיים" כאלה מופיעות ב קנדיד של וולטר, והמדע המודרני דחה אותן, בצדק, כדרך להסביר תופעות טבעיות . אבל כשמנסים להסביר את הקיום בכללותו, האם

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help