sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

לנוכח התעלומה 7 ומשמעות — כולנו עשינו זאת באחד מלילותיה האפלים של הנשמה . אבל יקום שאין לו הסבר ? זה כבר אבסורד אחד יותר מדי, לפחות בשביל מין רודף-תבונה כמו המין האנושי . בין שאנו מודעים לכך ובין שלא, אנו מתאימים את עצמנו אינסטינקטיבית למה שלייבניץ, הפילוסוף בן המאה השבע-עשרה, כינה "עקרון הטעם המספיק" . העיקרון הזה קובע, הלכה למעשה, שההסבר מתפשט לשני הכיוונים, מעלה ומטה . חייבת להיות סיבה מדוע כל אמת היא כך ולא אחרת ; וחייבת להיות סיבה מדוע כל ישות מתקיימת מלכתחילה . היו שלגלגו על העיקרון של לייבניץ וראוהו כ"סתם דרישה של מטפיזיקאי", אבל זהו עיקרון יסודי של המדע, ובמדע הוא גם נחל הצלחה מסחררת ; למעשה, הוא הצליח עד כדי כך, שאפשר לומר כי הוא נכון מטעמים פרגמטיים : הוא עובד . דומה כי העיקרון הזה הוא חלק בלתי נפרד מן התבונה עצמה, שכן כל ניסיון לטעון בעדו או נגדו כבר מניח מראש את תקפותו . ואם עקרון הטעם המספיק תקף, חייב להיות הסבר לקיומו של העולם, בין שאנו יכולים לגלות אותו ובין שלא . עולם המתקיים בלי שום סיבה בכלל — עולם אי-רציונלי, מקרי, עולם ש"פשוט נמצא שם" — יהיה מקום מדיר שלווה למי שחי בו . כך, לפחות, טען הפילוסוף האמריקני ארתור לָאבְג'וֹי . באחת מן ההרצאות שנשא בהרווארד ב- 1933 על שרשרת ההוויה הגדולה הצהיר לאבג'וי כי עולם כזה "לא תהיה בו שום יציבות, אף לא מהוגנות ; אי-הוודאות תִּפְשֶׂה בכל ; כל דבר ( למעט אולי לסותר-את-עצמו ) יוכל להתקיים, וכל דבר יוכל להתארע, ושום דבר כשלעצמו לא יהיה אפילו מסתבר יותר מזולתו" . 7 האם נגזר עלינו אפוא לבחור בין אלוהים ובין האבסורד הגולמי העמוק ? הדילמה הזו קיננה בפאתי מוחי מאז נתקלתי לראשונה בתעלומת הקיום . היא הביאה אותי לתהות ביני לבין עצמי מה בדיוק פירושו של "קיום" . המונח שנוקט הפילוסוף כדי לתאר את רכיביה הבסיסיים ביותר של הממשות הוא "עצם" או "סוּבּסטנציה" . לדעת דקארט, העולם מורכב משני סוגי עצמים : חומר, שאותו הגדיר כ- res extensa ( "דבר מתפשט" ) ; ורוח, שאותה הגדיר כ- res cogitans ( "דבר חושב" ) . ההשקפה הקרטֶזיאנית הזאת רווחת, במידה רבה, גם בימינו . היקום מכיל חומר גשמי : ארץ, כוכבים, גלקסיות, קרינה, "חומר אפל", "אנרגיה אפלה" וכן הלאה . הוא מכיל גם חיים ביולוגיים, שהם, כפי שגילה המדע, גשמיים בטבעם . נוסף לכך, היקום מכיל גם תודעה . הוא מכיל מצבי נפש סובייקטיביים, כמו שמחה ואומללות, חוויית הצבע האדום, תחושת הבוהן החבולה ( האם ניתן לצמצם את המצבים הסובייקטיביים הללו לכדי תהליכים פיזיקליים אובייקטיביים ? פסק הדין הפילוסופי עדיין לא ניתן ) . הסבר אינו אלא סיפור סיבתי העוסק בפריטים מתוך אחת הקטגוריות האונטולוגיות האלה . חבטת כדור הכדורת הפילה את הפינים . הפחד ממשבר כלכלי גרם למפולת בבורסה .

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help