sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

לתולדות המאבק בין עברית ממסדית לעברית ילידית בישראל 13 דחיית המעשה הפוסקני מפני סמכותם של הדוברים . 9 העמדות האלה עשויות ללבוש צורות שונות ולהיתמך בנימוקים שונים ומשונים, וכפי שראינו הן עשויות להתקיים במשולב, אבל הן משקפות ניגוד יסודי שקשה ליישבו . הניגוד הזה ראוי לתשומת לב, ובדיון שלהלן אציע לו הסבר והקשר . כדי להבין את שורשיו יש להתעכב על שתי תחנות בתולדות העברית החדשה — ימי העלייה השנייה וקום המדינה . המחקר הזה הוא במידה רבה המשך של מאמר משותף עם אייבי סישל על העברית הילידית במערכוני הגשש החיוור בשנות השישים 10 — משתי בחינות בעיקר : א . הנאמר כאן מסתמך על הנאמר שם אשר לזיהוי המטען האידאולוגי של העברית הילידית ולניסוח תהליכי התגבשותה : מעבר מלשון ילדים ללשון לאומית יוקרתית שייחודה צומח מתוך ניגוד לנורמות לשון אחרות — של דור ההורים והמורים, של המקורות היהודיים המסורתיים ושל העולים החדשים . ב . הוא מוסיף בירור ל'ארכיון של ההיסטוריה של הדיבור העברי', 11 שמטרתו להעמיק את ההתבוננות המחקרית בעברית החדשה ולהעשיר את נקודת המבט הבלשנית בתובנות תרבותיות והיסטוריות . 12 תחנה ראשונה : ימי העלייה השנייה את ראשיתה של הדו-ערכיות בשיח התקן אפשר לאתר בימי העלייה השנייה, במתח שהתפתח בין ועד הלשון לאגודת המורים . ועד הלשון נוסד ב- 1904 ביזמת אגודת המורים כדי שיסדיר את פעילות המינוח העברי ושייווצר שיתוף פעולה בין המורים לבלשנים . הוועד פעל במימון אגודת המורים והסתדרות עבריה, ולמעשה היה כפוף להן . במידה מסוימת היה זה גלגול של ועד הספרות של חברת שפה ברורה, שהוקם ב- 1889 והתפרק כעבור פחות משנה . 13 התלות של הוועד באגודת המורים יצרה ריחוק ואי-אמון בין הגופים ופגמה בשיתוף הפעולה הנכסף, אבל נראה שיסודו של הפער התפקודי הזה בפער אידאולוגי וסימבולי עמוק יותר . אנשי ועד הלשון היו מלומדים מבוגרים שישבו בירושלים, 9 ההבדל הזה מוצג — בהמשגה שונה מעט — בתוך : John Myhill, ‘A Parameterized View of the Concept of “Correctness”’, Multilingua, 23 ( 2004 ) , pp . 394 - 398 . 10 אורי מור ואייבי סישל, '"יש חופש מדינה בדיבור הזה" : העברית הילידית והגשש החיוור', כרמלים , יא ( תשע"ה ) , עמ' 133 - 182 . 11 שם, עמ' 136 . 12 שם, עמ' 137 . 13 נתן אפרתי, מלשון יחידים ללשון אומה : הדיבור העברי בארץ ישראל בשנים תרמ"ב - תרפ"ב ( 1881 - 1922 ) , האקדמיה ללשון העברית, ירושלים תשס"ד, עמ' 44 - ,46 49 - 55 ; יאיר אור, בוראים סגנון לדור : האמונות והאידיאולוגיות של מתכנני הלשון העברית בארץ ישראל , אוב — ז . ע . פ . , תל אביב תשע"ו, עמ' ,31 57 - 58 .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help