sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | לא למטרות רווח : מדוע הדמוקרטיה זקוקה למדעי הרוח מה הם אותם שינויים קיצוניים ? מדעי הרוח והאמנויות סובלים מקיצוצים, הן בחינוך היסודי והעל - יסודי הן במכללות ובאוניברסיטאות, כמעט בכל מדינה בעולם . קובעי המדיניות רואים בהם מותרות לא - מועילים בימים שמדינות נדרשות לקצץ בכל הדברים הלא - מועילים כדי להישאר תחרותיות בשוק העולמי, והם מאבדים במהירות את מקומם בתכניות הלימודים וגם בנפשם ובלבם של הורים וילדים . למעשה, מה שאפשר לכנות ההיבטים ההומניסטיים במדע ובמדעי החברה – הדמיון, היצירתיות, המחשבה הביקורתית המדוקדקת – הולכים ונסוגים גם הם, שכן מדינות מעדיפות לקצור רווחים בטווח הקצר באמצעות טיפוח המיומנויות המועילות והשימושיות מאוד המתאימות לעשיית רווחים . המשבר ניצב מולנו, אך טרם התייצבנו מולו . אנו נוהגים כאילו העסקים כרגיל, בשעה שבפועל שינויי דגש גדולים ניכרים בכל מקום . לא ממש דנו בשינויים אלו, לא ממש בחרנו אותם, ובכל זאת הם מגבילים את עתידנו יותר ויותר . הנה חמש דוגמאות הלקוחות במתכוון ממדינות שונות ומרמות השכלה שונות : בסתיו 2006 פרסמה הוועדה על עתיד ההשכלה הגבוהה מטעם מחלקת החינוך של ארצות הברית בראשות מרגרט סְפֵּלִינְגְס, מזכירת החינוך בממשל בוש, את הדוח על מצב ההשכלה הגבוהה במדינה : מבחן מנהיגות : מתווה לעתיד ההשכלה הגבוהה בארצות הברית . 4 דוח זה כלל ביקורת חשובה על אי - השוויון בנגישות להשכלה הגבוהה . אך בכל הנוגע לנושא עצמו, הוא התמקד אך ורק בחינוך למטרות רווח כלכלי לאומי . הוא עסק בליקויים מורגשים במדע, בטכנולוגיה ובהנדסה – לא במחקר מדעי בסיסי בתחומים אלו, אלא רק בלימוד שימושי מאוד היכול לייצר במהירות אסטרטגיות לעשיית רווחים . מדעי הרוח, האמנויות וחשיבה ביקורתית נעדרו בעיקרו של דבר מן 4 A Test of Leadership : Charting the Future of U . S . Higher Education זמין באינטרנט . דוח נגדי בעל ערך הוא College Learning for the New Global Century , שפרסמה מועצת המנהיגות הלאומית למען לימודים כלליים וההבטחה של אמריקה ( LEAP ) , קבוצה שארגן איגוד המכללות והאוניברסיטאות האמריקניות ( 2007 Washington, DC, ) . אני סומכת את ידי על רוב המלצותיו ( שלא במפתיע, שכן השתתפתי בכתיבת טיוטת הדוח ) .

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help