sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | ילדים חסרי ערך : על מחירי החינוך ההישגי > חן למפרט היו שם קודם . ומאחר שאין כמו הישג כדי ליצור בנו תחושה ממשית של הצלחה, ברור מאליו שבית הספר כמחנך מספק לכל הילדים ומבנה אצלם ערך חיובי . אם נחזור לסיפורו של ג' שהוצג למעלה, מתבקשות השאלות האלה : האם באמת המציאות בבית הספר כמו שזו באה לידי ביטוי במפגש בין מבוגרים לילדים סותרת את הקומנסנס החינוכי עצמו ? האם נכון שרבבות אנשים טובים, מלומדים ומוכשרים, הממלאים יום - יום שליחות חברתית חשובה המכוונת אך ורק לטובתם של הילדים, הם - הם יוצריה ומגִניה של תחושת חוסר הערך החברתי, בניגוד גמור לאמונתם, לדימויים העצמי המקצועי ולקומנסנס החינוכי שלהם ? תשובה מסוימת כבר הצעתי בעבר ( למפרט, 2008 ) , והיא נכונה לדעתי גם היום : מורים ואנשי חינוך בכלל לכודים במבני כוח חברתיים סמויים המכתיבים את דימויים העצמי, את תחושת הערך שלהם ואת הלוגיקה של פעולותיהם . מבנים אלו מסתתרים בסדרות ארוכות ומייגעות של נהלים, הוראות ורציונליזציות, ומוגנים באמצעות שפה של כוח, המוצגת כשפה חינוכית ( והקלישאות של הקומנסנס החינוכי הן חלק חשוב בה ) . מורים ומורות הם קורבנות המציאות החברתית ממש כמו הילדים, ואת הסתירה בין פעולתם לקומנסנס החינוכי שלהם אפשר להסביר בהתבוננות על שלושה גורמים : ( א ) המבנה הארגוני - פוליטי של מקצוע ההוראה, המתבטא בתלותם הבלתי סבירה של המורים בביצועיהם הגלויים, המוחצנים, של הילדים, המכוונת אותם לטפח את הילדים ה"מוצלחים" ( המהירים ) על חשבון האטיים יותר ; ( ב ) הדרת המורים מהאחריות ל - well - being של הילדים כשיאו של תהליך ה"התמקצעות" של ההוראה ; ( ג ) תחושת חוסר הערך החברתי של המורים עצמם, העמלים קשה בעיסוק שאינו מוערך, אינו מתוגמל כראוי ומשמש שק אגרוף חברתי בכל פעם שבעיה חברתית ( אלימות, גזענות, עוני וכדומה ) עולה לכותרות . מטרת הספר להמשיך ולבחון את התהליכים המקיפים את בית הספר ואת ההיגיון החברתי המבנה את פעולתו . הדרה וחוסר ערך אינם כוונתם של המורים, וגם כשהם שליחיהם, הם עושים זאת בדרך כלל מבלי דעת וללא כוונה . מקורם של אלו בהבניה החברתית של חוסר הערך כאידאולוגיה הלובשת פנים ביורוקרטיות, כלומר מסווה את עצמה במעטה רציונלי של היעדר משוא פנים, ולפיכך סמויה מן העין ונדמית מובנת מאליה . בדברים הבאים אנסה לבחון את תהליך "מזעור המשמעות" של חלק מהשפה החינוכית והפיכתה לשפה טכנוקרטית - שיווקית .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help