sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | ילדים חסרי ערך : על מחירי החינוך ההישגי > חן למפרט במונחים "חינוכיים", וכאן עולה בעיה אחרת : מתברר שלחינוך אין "עולם מושגים" החורג מאוסף ההיגדים של הקומנסנס, ולכן הניסיון לשאול שאלה ביחס לקומנסנס הוא מעגלי ואפריורי עקר, שכן איננו אלא חלק מאותו קומנסנס . . . המחקר בתחום החינוך, כמו הפרקטיקה והפנומנולוגיה שלו, עמוסים במושגים השאולים מתחומי הפסיכולוגיה, הסוציולוגיה ותקשורת ההמונים, ודומה שאין לו שפה משלו . ולכן אם אתעקש לבחון את היחס בין החינוך ובין דימוי הערך של המתחנכים כקומנסנס חינוכי, אוכל לנקוט אחת משתי דרכים : האחת - להציע הגדרות למושגים שאני משתמש בהם, לעגנם בתאוריה רחבה יותר ולטעון לתקפות על בסיס מחקרי . כך אוכל להתייחס לתאוריות, מקצתן ביקורתיות, שאמנם אינן חלק מהזרם המרכזי האקדמי המקובל, אך עדיין יכולות לחזק למשל הנחה בדבר ההבניה החברתית של הדימוי העצמי . כך אוכל להציג את עמדותיהם של קולי ומיד במחצית הראשונה של המאה ה - 20 בנוגע לאופן שהעצמי נבנה כבר בשלבי 2 אוכל לחזור לעבודתם של ברגר הילדות כחלק מן האינטראקציה עם הסביבה . 3 ולנסח את עמדתי האישית שעל ולקמן על "ההבניה החברתית של המציאות" פיה העצמי שלנו איננו אלא הבניה המייצגת את סך כל זיקותינו החברתיות : הוא מצוי מחוצה לנו, במבטו של הזולת, ולא בפנימיותנו . אבל אף שזו אכן עמדתי, נדמה שהיא מציבה תנאי חמור מדיי בפני הדברים שברצוני לומר . כדי לקבל את טענותיי ביחס לחינוך, אין צורך בהכרה שמכלול אישיותנו וזהותנו העצמית אינו אלא הבניה חברתית . די לקבל שלוש הנחות פשוטות : הראשונה - שלכולנו צורך להיות בעלי ערך מבחינה חברתית, כלומר לזולתנו ; השנייה - שהדימוי העצמי שלנו קשור לאופן שהזולת או החברה מתבוננים עלינו ; והשלישית - שדימוי עצמי של "היות בעל ערך חיובי" הוא תנאי לאפשרותנו ללמוד, לקיים מערכות יחסים, לעבוד, ליצור ולאהוב . ההנחה השלישית חשובה במיוחד לדיון כאן אבל אינה מובנת מאליה : יש שיאמרו שהקומנסנס החינוכי מניח שתחושת הערך היא פועל יוצא של הצלחה בלמידה, כלומר שהיא תוצאה ולא סיבה ללמידה . אמירה זו חשובה משום 2 הרברט מיד ( 1863 - 1931 ) וצ'רלס הורטון קולי ( 1864 - 1929 ) הצביעו על האופן שמושג ה"אני" שלנו נבנה באינטראקציה עם הזולת ומשתקף לנו באמצעות מבטם של האחרים עלינו . 3 הסוציולוגים פיטר ברגר ותומס לקמן הציגו בשנות השישים של המאה ה - 20 את הניתוח שהיה לקלסיקה בסוציולוגיה, המסביר כיצד הכוחות החברתיים מעצבים את תפיסת המציאות שלנו .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help