sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה | 9 סיפור על פער עצום בין האופן שפעלה והעבירה מסרים לאחד מתלמידיה ( תלמיד שהיא זוכרת, שלא נעלם מעיניה ) ובין דימויה העצמי כמחנכת . מטרתו של הדיון בספר זה לנסות לחשוף שני הקשרים אלו . שדה החינוך עטוף סדרה ארוכה ( ולעתים מייגעת ) של אמירות, אמונות, הצהרות וקלישאות . אחדים מההיגדים מתכנסים למראית עין לאוסף הפעולות הבית ספריות המכונות "חינוך", ואחרים סותרים בבירור את האופן שחיי בית 1 לאמור : הספר מתנהלים . אך אלו גם אלו הם לב לבו של הקומנסנס החינוכי, הדעה המקובלת המנוסחת בעמימות ומשקפת - ובה בעת מבנה או מייצרת - את הנורמה החברתית . בכלל ההיגדים המקובלים שאפשר להציגם כפרשנות אפשרית ( אם כי מאולצת ) לפעולות בית הספר אפשר למנות את ההיגדים האלה : "החינוך שואף למצוינות אקדמית אצל התלמידים" ; "החינוך מפתח את כישוריהם ואת השכלתם של הילדים" ; "תפקיד המורים להעביר ידע לתלמידים" ; "בבית הספר לומדים הילדים הרגלים טובים, והתנהגות רעה מקורה בבית או בחברה" ; "משמעת חברתית היא מטרה חינוכית חשובה" וכדומה . היגדים אחרים, מקובלים לא פחות, נדמים יותר כקלישאות, בעיקר מכיוון שאין כמעט שום פעולה בבית הספר המייצגת אותם או אפילו מתקרבת למימושם . ההיגדים המוכרים מסוג זה יהיו היגדים כגון "הילד במרכז" ; "כל הילדים מקבלים הזדמנות שווה ללמידה" ; "משמעת עצמית היא מטרה חינוכית" ; "בית הספר קשוב לתלמידים ולרצונותיהם" ; או "כל ילד יכול" . לפני שנים אחדות טענתי שחלק חשוב ומהותי בתהליך ההבניה החברתית של הזהות העצמית הוא הדימוי של "היות בעל ערך לזולת" ( למפרט, 2008 ) . לטענה זו נוספה ההבחנה בתפקידו החשוב של החינוך ביצירתו של דימוי הערך החברתי בשל המפגש בין מבוגרים לילדים . כעת ברצוני לשאול : האם התחוללותו של דימוי עצמי חיובי היא חלק מהקומנסנס החינוכי ? לכאורה נדמה שהתשובה שלילית, בעיקר משום שהיא מנוסחת במושגים שאינם חלק מהמושגים המקובלים בחינוך ושמקומם במחקר הסוציולוגי או בפסיכולוגיה חברתית . אך אם ברצוני לקבל תשובה עליי להציג את השאלה 1 מובנו של המושג "קומנסנס" כאן חורג מהשימוש המקובל בו כ"שכל ישר" . להלן יופיע המושג גם במובן של מוסכמה חברתית או דעה רווחת, בדומה למשמעות שהעניק למושג הסוציאליסט האיטלקי אנטוניו גראמשי ( 1891 - 1937 ) בשנות העשרים של המאה ה - 20 ( 2002 Coben, ) .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help