sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:101

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 101  כל תלמיד ותלמידה מיישמים למידה בין-תחומית : כל אחד מהתלמידים ומהתלמידות לומד מגוון תחומים, ולאחר מכן מיישמים למידה בין-תחומית, למשל בעבודה אישית .  תלמידים מתחומי לימוד שונים משתפים פעולה : קבוצת תלמידים פועלת יחד, כך שכל תלמיד ותלמידה מביאים לקבוצה מיומנות תחומית, והם משתפים פעולה ליצירת אינטגרציה בין-תחומית ביניהם, למשל בפרויקט משותף בין מגמות . למידה בין-תחומית — בין אילו תחומי דעת ? האם למידה בין-תחומית מתאימה ליישום בין סוגים מסוימים של תחומי דעת, או שיש תחומי דעת המתאימים לכך יותר ? להלן תיאור של מודלים אחדים של חיבורים בין תחומים :  למידה בין-תחומית המחברת בין תחומים קרובים : ככלל, קל יותר לקיים למידה בין-תחומית המחברת בין תחומים קרובים . למידה בין-תחומית המחברת בין תחומי המדעים, למשל, תצריך עבודה משותפת של מורים שלמדו במגמות קרובות יותר, ושמושגי היסוד שלהם משותפים . בקטגוריה זו נכללים לימודים במתכונת של Science, Technology, Engineering and Math — STEM , שבמסמכי מדיניות בארצות הברית מוגדרת כמטרה מרכזית של החינוך לכל תלמיד אמריקני בחמש השנים הבאות ( Charting a Course for Success : America's Strategy for Stem Education, 2018 ) . גם בלמידה בין-תחומית המשלבת תחומים עתירי שפה כמו היסטוריה, אזרחות וספרות, יש חיבור טבעי יחסית .  בין-תחומיוּת בין תחומי לימוד שקיים בהם שיתוף פעולה בעולם התעסוקה : עשייה בין-תחומית בתעשייה יכולה לשמש מודל שניתן לחקות אותו בתוך העשייה הבית ספרית . לדוגמה, בין התחומים של עיצוב והנדסה קיימים שיתופי פעולה פוריים בחברות טכנולוגיות, שניתן ליישם בבית הספר בין תלמידים ותלמידות המתמחים בתחומים אלה .  בין-תחומיוּת בין תחומים רחוקים לכאורה : אינטראקציות בין תחומים ״רחוקים״ עשויות להצריך מהלכי אינטגרציה מרחיקי לכת ולדרוש השקעה ויצירתיות גדולות יותר . כך לדוגמה ניתן לדמיין חיבורים יפים בין פיזיקה למוזיקה, בין ספורט למתמטיקה, בין ביולוגיה לאומנות ובין מדעי החברה לתיאטרון ; אך הפיכתם לתוכנית לימודים תדרוש מאמץ ומקוריות . אולם בחיבורים הללו טמונה גם הבטחה רבה, כפי שניתן להיווכח מתוספת האומנויות, Arts , לתוך הסכימה של STEM והפיכתה ל - STEAM . לדוגמה, בתוכנית הלימודים בקוריאה מעל רבע מבתי הספר מיישמים חינוך STEAM עם דגש על יצירתיות ועל רכיב רגשי בלמידה ( 2018 Hong, ) . גם חיבור של חינוך גופני עם מקצועות עיוניים מאפשר ליצור למידה דרך פעילות גופנית, ובכך להיעזר בסוגים נוספים של ערוצי למידה ברוח תאוריית האינטליגנציות המרובות של גרדנר וכן ברוח ה - Shapiro & Stolz, 2019 ( embodied cognition ) . באקדמיה מתקיימת פעילות בין-תחומית ענפה תחת חסותם של מרכזי מחקר חוצי תחומי דעת ( Jacobs, 2013 ) . בפרט, באקדמיה הישראלית ישנם מרכזי מחקר בין-תחומיים בנושאי איכות הסביבה, תחבורה חכמה, חקר הרציונליות, לימודי מגדר, לימודי סייבר, לימודי פרשנות, מדעי המוח ועוד, המבוססים על השתתפות של חוקרים מתחומי דעת שונים . מרכזים אלה יכולים לשמש מודלים לפרקטיקות ולנושאים בין-תחומיים סביב ״שאלות גדולות״ בבית הספר, וכמודל להרכבים תחומיים שונים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help