sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:50

י ד ע ו ח ש י ב ה 50 ( ; 1996 Cole & Scribner, 1974 ; Luria, 1976 ; Berk & Garvin, 1984 ; Diaz & Berk, 1992 ; Cole, Palincsar, 1998 ) . כדי להבטיח שהחינוך אכן יוליד התפתחות, על ההוראה להתבצע במה שוויגוצקי כינה "אזור ההתפתחות הקרובה" ( Zone of Proximal Development – ZPD ) : אזור מנטלי שבו פונקציות קוגניטיביות ( מושגים ומיומנויות חשיבה ) מתחילות להתפתח . הלומד עדיין אינו שולט בהן, ולכן אינו יכול להשתמש בהן באופן עצמאי, אלא בסיוע מורה, עמית מיומן או פיגום מעוצב היטב . פונקציות המצויות "מתחת" ל - ZPD כבר עוצבו על ידי הלומד, והוא יכול להשתמש בהן באופן עצמאי ; לעומת זאת "מעל" ל - ZPD עדיין אין פונקציות רלוונטיות, אך אפשר לפתחן בתהליכי הוראה . לרעיון "אזור ההתפתחות הקרובה" יש השלכות חינוכיות חשובות על תהליכי הוראה והערכה ( Davydov, 1995 ; Dixon - Krauss, 1996 ) . הוא מדגיש את החשיבות של המורה המיומן בהיותו מי שמתווך את הידע ללומד, בד בבד עם גילוי רגישות והגברת המודעות לאזור ההתפתחות הקרובה של תלמידיו ולזיהוי צורכיהם ( ; 1960 Bruner, Wood, Bruner & Ross, 1976 ) . זיהוי צורכי הלמידה של תלמידים ותלמידות הוא אפוא מהגורמים המשפיעים החשובים ביותר בהכשרת מורים ומורות ( 1991 Britzman, ) . לא רק מורה יכול לתווך ידע לתלמידים, אלא גם עמיתים וכלים שונים — ובכללם כלים דיגיטליים . הוראה על פי גישה זו מדגישה דרכי הוראה המעודדות שיח בין טירון לבין מומחה, אימוץ שיח של קהילת למידה מקצועית, השתתפות הדרגתית בשיח אופייני לקהילת הייחוס ( למשל : פיזיקאים במקרה של לימוד פיזיקה ) ולנורמות של אותה קהילה ( במה רלוונטי להתמקד ובמה לא, באילו שאלות יש לעסוק וכן הלאה ; ראו 2003 , . Michelle et al ) . בעקבות כך התפתחו בשנים האחרונות כמה שיטות הוראה מובחנות לעידוד דיאלוגים מקדמי הבנה וחשיבה בכיתה ( לדוגמה : Michaels, O’Conner & Resnick, 2008 ; Alexander, Palinscar & Brown, 1984 ; 2008 ) . נוסף על כך, ההתפתחות הטכנולוגית של העשורים האחרונים, כגון עליית הכוח החישובי של מחשבים, איסוף כמויות עתק של נתונים ובינה מלאכותית, מציעה את האפשרות להתאים דרכי למידה לתלמיד יחיד . זאת בדומה לאפשרות ההתאמה האישית בתחומים אחרים כגון רפואה . בהתאם לכך, בשנים האחרונות זוכה המושג "פרסונליזציה" ) Personalization ) לשימוש גובר והולך בהקשר לחינוך עתידי וללמידה של המאה ה - 21 ( The OECD Learning Framework 2030, see : OECD, 2018 b ; Bill & Melinda Gates Foundation, Becker et al . , 2016 ; iNACOL, 2016 ; 2014 ) . גישות של פדגוגיה פרוגרסיבית המציבות את הילד במרכז אינן חדשות כלל וכלל ; הן החלו להתפתח מהמאה ה - 18 ואילך, למשל גישתו של ז'אן-ז'אק רוסו ושל ג'ון דיואי . גישות הוראה רבות כבר הגדירו את חזונן על בסיס הצורך לזנוח את התפיסה הפדגוגית-חינוכית "One size fits all" , ולאמץ תאוריה ופרקטיקה של הוראה דיפרנציאלית המותאמת לייחודיותו של הפרט וחותרת לקדם את כישוריו ( אבירם, 1999 ; זלקוביץ וגולדשטיין, 2011 ; 1989 Gardner, 1983 ; Gardner & Hatch, ( . יחד עם זאת, פרקטיקה של הוראה דיפרנציאלית המכוונת ללמידה מותאמת אישית היא אתגר מורכב שאינו עולה בקנה אחד עם מאפייני המערכת . למידה מותאמת אישית כרוכה בראש ובראשונה בתהליך מורכב ומתמשך של אבחון, הערכה ומדידה לכל תלמיד ותלמידה, במטרה לעצב דרכי הוראה המותאמות להם ( בריקנר ועמיתים 1994 ; בריקנר ורון, 1999 ) . במתכונתו הנוכחית של בית הספר למידה מותאמת אישית אינה בת-יישום, משום שאוכלוסיית הלומדים הטרוגנית ומושפעת מפרמטרים רבים, כגון יכולות קוגניטיביות, רקע חברתי-כלכלי, נטיות חשיבה, מיומנויות מוטוריות, מיומנויות חברתיות, ערכים, תחומי עניין , מוטיבציה פנימית וחיצונית ועוד .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help