sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:149

ח ו מ ר י ל י מ ו ד ד י ג י ט ל י י ם : פ י ת ו ח , ה ט מ ע ה ו ש י מ ו ש 149 פיתוח של ספר אשר העיצוב שלו משקף עקרונות פדגוגיים מוצקים, ומתייחסת לאפקט החיובי שלו על תלמידים צעירים . יתרון נוסף של ספרי לימוד דיגיטליים הוא שאם הם פתוחים לעריכה, מורים ומורות יכולים ליטול חלק בבחירת פעילויות ובהתאמתם של הספרים ללומדים וללומדות ( ; 2016 Yerushalmy, Chazan & Yerushalmy, 2014 ) . אולם, לצד היתרונות קיימים חסרונות שיש לתת עליהם את הדעת . מימוש הפוטנציאל של פיתוח מיומנויות בתחום הדעת באמצעות למידה מספרים דיגיטליים תלוי בעיצוב פדגוגי על פי עקרונות עיצוב מתחום למידת המולטימדיה ומדעי הלמידה . לא תמיד העיצוב של ספרי הלימוד הדיגיטליים תואם את העקרונות הללו . לדוגמה, תלמידים ותלמידות עלולים לסבול מאפקט פיצול קשב בלמידה מייצוגים מרובים ( לדוגמה, טקסט ותמונה או סרטון ) . פיצול הקשב יכול להתעצם ככל שהמרחק בין הייצוגים גדל וכשאין סימנים המסייעים לתלמידים ולתלמידות לקשר בין הייצוגים . ככלל, שילוב מולטימדיה צריך להיעשות בזהירות ובמשורה שכן " More is not better " . מולטימדיה יכולה לעורר עניין, לאפשר ניצול יעיל יותר של המערכת הקוגניטיבית ולתרום ללמידה, אולם תרומה זו מתקיימת רק אם עיצוב המולטימדיה אינו מסיח את הדעת ומוביל לעומס קוגניטיבי ( 2016 Park, Flowerday, & Brunken, 2015 ; Schneider, Nebel, & Rey, ) . נוסף על כך, יש לציין שמרבית ספרי הלימוד הדיגיטליים סגורים לעריכה ואינם כוללים כלי עריכה למורות ולמורים . 4 . 5 . מהי רמת המוכנות למיצוי הערך המוסף הפדגוגי של חומרי הלימוד הדיגיטליים ? מוכנות חומרי הלימוד : על פי נתוני מכרז התוכן של משרד החינוך, יש כיום 639 ספרים דיגיטליים שמשרד החינוך אישר ( 436 במכרז התוכן ) . מתוכם, 500 ברמה בסיסית ו - 139 ברמה מתקדמת . כלומר, הרוב המכריע של ספרי הלימוד הדיגיטליים הם עדיין ספרים שהוכנו לדפוס ועברו דיגיטציה . אף שהטכנולוגיה ליצירת ספרי לימוד אדפטיביים זמינה כבר זה עשרים שנה ( 1996 Brusilovsky, Schwarz & Weber, ) , השימוש בה עדיין מצומצם, כנראה מפאת העלות הגבוהה והמורכבות הרבה של הפקת תכנים אדפטיביים . בעולם מסתמנות מגמות של הפקת יחידות תוכן מודולריות ומערכות פתוחות המאפשרות למורים ולמורות להרכיב בעצמם את סביבת הלמידה . לנוכח מגמות אלו, ייתכן שהמשקל בפיתוח תכנים מתקדמים יעבור ליחידות המודולריות, ולא ברור אם תהיה בעתיד השקעה רבה בספרי לימוד אדפטיביים . מוכנות תשתיות הקצה : כאמור, ברוב בתי הספר בישראל אין מחשב לכל תלמיד . מצב זה מקשה על שימוש אישי בספרי לימוד דיגיטליים . אפשר להשתמש בהם דרך מכשירי טלפון חכמים של התלמידות והתלמידים, אך פרקטיקה זו מעוררת התנגדויות שונות מצד מורים והורים, ואינה זמינה בחטיבה התחתונה . נוסף על כך, מסכים ניידים קטנים אינם אמצעי מיטבי לקריאה . עם זאת, למרבית התלמידות והתלמידים יש גישה למחשב ולמרשתת בביתם והם יכולים לגשת לספרים מקוונים לצורך למידה עצמאית בבית . מוכנות המורים : השימוש בספרי לימוד דיגיטליים ברמה בסיסית אינו שונה מאוד מהשימוש בספרים מודפסים, ולכן הפרקטיקות מוכרות למורים ולמורות והמוכנוּת שלהם גבוהה יחסית . אולם שימוש יעיל בספרי לימוד דיגיטליים מתקדמים, המנצל את האפשרויות הגלומות בספרים אלו להוספת שכבות מידע ופעילויות הידודיות, דורש מיומנויות הוראה חדשות ומצריך שינוי בתפיסת תפקיד המורה . יש לבחון כיצד ובאיזה היקף נדרשות תוכניות ההכשרה של מורים ומורות להקניית מיומנויות אלו .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help