sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:95

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 95 3 . 4 . אוריינות דיגיטלית כיכולת רוחב ומקומה בתוכנית הלימודים מסקירת היחס של מדינות בעולם לנושא האוריינות הדיגיטלית עולות גישות שונות לשילוב אוריינות זו בתוכנית הלימודים . חלק מהמדינות ( למשל, ניו זילנד ובריטניה ) רואות באוריינות הדיגיטלית תחום בפני עצמו, ואילו אחרות ( למשל, אוסטרליה וקולומביה הבריטית ) רואות בה תחום רוחב המשולב בתוך מקצועות 10 המלצתה של ועדת המומחים היא כי בתוכנית הלימודים הישראלית תהיה האוריינות הדיגיטלית הלימוד . תחום רוחב כזה . כלומר פיתוח הכישורים הדרושים לשימוש מושכל, אחראי ומיטיב בטכנולוגיות דיגיטליות ייעשה בכל אחד מתחומי התשתית . הסיבות להמלצה זו הן אלה :  אוריינות דיגיטלית, בדומה לאוריינות שפה וכישורי חשיבה, נחוצה ותורמת כיום ללמידה בכל תחומי הדעת .  אפשר לפתח כישורי אוריינות דיגיטלית במגוון תחומי הדעת הנלמדים בבית הספר, ולהיתרם מהגיוון בתחומי הדעת .  טיפוח כישורי אוריינות דיגיטלית דורש משימות שהתכנים בהן אותנטיים, עשירים ומשמעותיים . קשה, למשל, ללמוד להעריך מקורות מידע בלי להבין את התוכן שלהם . יש לטפח בד בבד הן את הידע, הן את כישורי החשיבה הביקורתית והיצירתית השלובים באוריינות הדיגיטלית כשתי מטרות המשלימות זו את זו .  למידה של תחום האוריינות הדיגיטלית ממגוון הקשרים יכולה להעמיק את ההבנה של אוריינות זו ולייצר ידע ניתן להעברה על אודותיה ברמה גבוהה יותר . הוועדה ממליצה שוועדות המקצוע יבחנו כיצד אפשר וראוי לשלב אוריינות דיגיטלית בכל תחום דעת ( ראו פירוט להלן בחלק העוסק בקריטריונים לבנייה של תוכניות לימודים בתחומי הדעת השונים, בסעיף שלוש של הפרק הבא ) . מובן ששילוב האוריינות הדיגיטלית בתחומי התשתית אינו צריך להיות אחיד באופיו, ויש להתאימו למאפיינים הייחודיים של כל תחום דעת . למשל, הערכת מקורות מידע מקוונים יכולה להשתלב בהוראת היסטוריה, תנ"ך או ביולוגיה, אולם הקריטריונים להערכה של מקורות מידע בתחומים אלו יהיו שונים . זאת ועוד, ייתכן שהיבטים שונים של אוריינות דיגיטלית יודגשו בתחומים מסוימים יותר מאשר בתחומים אחרים . למשל, אזרחות ואתיקה דיגיטליות יכולות לבוא לידי ביטוי בלימודי מולדת, חברה ואזרחות בבית הספר היסודי ובלימודי אזרחות בחטיבה העליונה . אולם אזרחות ואתיקה דיגיטליות יכולות למצוא את ביטוין גם בתחומי דעת נוספים . למשל, בשיעורי חינוך לשוני אפשר ללמוד כיצד לכתוב עצומה מקוונת ולהתבטא באופן הולם ומכבד ברשת, ובשיעורי המדעים אפשר לחנך למעורבות אזרחית מקוונת בנושאים סביבתיים . חשוב לציין שאלו רק דוגמאות, והמפתחים והמפתחות של תוכניות הלימוד בכל תחום דעת צריכים לתת את הדעת על האופנים שבהם משתלבת האוריינות הדיגיטלית בתחומם . 10 מידע מפורט על הכללת תחום האוריינות הדיגיטלית בתוכניות הלימודים במדיניות שונות אפשר למצוא בסקירות הספרות שהזמינה ועדת המומחים : כפיר - מיטל, 2019 ; הדר וצבירן, 2018 .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help