sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:146

ח ו מ ר י ל י מ ו ד ד י ג י ט ל י י ם : פ י ת ו ח , ה ט מ ע ה ו ש י מ ו ש 146 זה עיון בזוגות או בקבוצות . ספר דיגיטלי המונגש דרך מכשיר נייד מזמן דפוסי שימוש דומים, אך לעיתים נוחים פחות לשימוש שיתופי בשל גודל המסך והצורך בישיבה במקומות מותאמים . חלק גדול מהספרים הדיגיטליים הם תוצר של דיגיטציה של ספרי דפוס כפי שהם, ואלו לרוב לא מאפשרים פעילויות אינטראקטיביות, המעניקות לספרים דיגיטליים יתרון לימודי . בעולם נפוץ השימוש בספרים דיגיטליים . כך למשל, סקר שערכו אוקונל, ביילס ומיטשל ( O’Connell, Bales & Mitchell, 2015 ) מצא ש - % 60 מבתי הספר התיכוניים ו - % 67 מבתי הספר ההמשכיים ( 25 - K ) באוסטרליה משתמשים בספרי לימוד דיגיטליים ; כ - % 2 משתמשים רק בספרי לימוד דיגיטליים . בסקר שנערך מטעם ASCD וכלל 2,033 בעלי תפקידי ניהול בבתי ספר ומחוזות בארה"ב ציינו % 43 מהמשיבים שספרי לימוד דיגיטליים יהיו שימושיים עבורם ( 2016 ASCD, ) . בדוח נמצא גם ש - % 31 מחומרי הלימוד בשימוש בבתי הספר הם דיגיטליים . בסקר שערכו צ'ן ודנוילס ( 2017 Chen & Denoyelles, ) בקרב 22,000 סטודנטים בפלורידה נמצאה עלייה עקבית בשימוש בספרי לימוד דיגיטליים, מ - % 42 ב - 2012 ל - % 66 ב - 2016 . יחד עם זאת, רומנו, גירמשייד וגנקו ( 2015 Romano, Girmscheid & Genco, ) מצאו שב - ,2015 % 56 בלבד מספריות בתי הספר בארצות הברית דיווחו שהן משאילות ספרים דיגיטליים — % 10 פחות מב - ,2014 וגם בספריות אלו ספרים דיגיטליים הם אחוזים בודדים מתוך מלאי הספרייה . 18 ספרים ברמה בסיסית הם בישראל הגדיר משרד החינוך תקינה לשתי רמות של ספרי לימוד דיגיטליים . מסמכים דיגיטליים מעוצבים המאפשרים פעולות בסיסיות כגון הדגשת טקסט והוספת הערות . למעשה, כל מסמך PDF יכול לענות להגדרה זו . ספרי לימוד ברמה מתקדמת כוללים פריטי מדיה שונים, ובכלל זה פריטים אינטראקטיביים, המאפשרים לקוראים ולקוראות להוסיף לטקסט שכבות מידע, למורים ולמורות לשתף את התלמידים והתלמידות בשכבת מידע שיצרו ועוד . מדיניות משרד החינוך קוראת היום לשילוב שיטתי של ספרי לימוד דיגיטליים החל מכיתה ד' ( רימון ועמיתים, 2015 ) . בסעיפים הקודמים של פרק זה הצגנו מודל לניתוח כדאיות השימוש בחומרי לימוד דיגיטליים והמוכנות לשימוש זה . מודל זה נסוב על שלוש שאלות מרכזיות שנבחן להלן : מהם היעדים הלימודיים ? מהי הכדאיות הפדגוגית של חומרי הלימוד הדיגיטליים להשגת יעדים אלו ? ומהי רמת המוכנות למיצוי הערך המוסף הפדגוגי של חומרי הלימוד הדיגיטליים ? 2 . 5 . מהם היעדים הלימודיים של ספרי הלימוד הדיגיטליים ? על פי המודל שהצענו לעיל, בחינת הכדאיות הפדגוגית צריכה להתחיל מהגדרת יעדי הלמידה, זיהוי הקשר הלמידה ואיתור התנסויות למידה שישרתו באופן מיטבי את היעדים הלימודיים . ספרים דיגיטליים יכולים לשרת לומדים בכל שכבות הגיל ובכל תחומי הדעת ולכן השימוש בהם נרחב ומתרחש בהקשרי למידה מגוונים . ספרי לימוד עשויים לשרת מגוון יעדי למידה, אולם ניתן להצביע על שני יעדים עיקריים . היעד הראשון הוא הקניית ידע והבנה תוך כדי פיתוח יכולת הקריאה . ספר לימוד מאגד תכנים בתחום דעת מוגדר, ומטרתו להנגיש את התכנים האלה ללומדים וללומדות כדי שירכשו ידע והבנה . לצורך כך נסמך ספר הלימוד על כישורי הקריאה האקדמית של הלומדים והלומדות, ולכן הפיתוח של יכולת זו הוא מטרה נוספת של ספר הלימוד . הקריאה המרובה והמגוונת של טקסטים עיוניים משרתת את הפיתוח 18 ראו : משרד החינוך : הענן החינוכי .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help