sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:46

י ד ע ו ח ש י ב ה 46 או מתרגלים פתרון בעיות שגרתיות בחשבון ) , עשוי להיות גדול יותר בבית ספר הרואה בהעברת מידע את תפקידו העיקרי . היות וזמן ההוראה הוא משאב הוראה מוגבל, הוראה עתירת חשיבה והבנה מחייבת ויתור על חלק מהתכנים המצויים כיום בתוכניות הלימודים הממלכתיות . בעניין זה אימצו כמה מדינות בעולם — ובהן סינגפור, שקיימה תוכנית לאומית להוראה עתירת חשיבה — את הסיסמה "מלמדים פחות ולומדים יותר" ( Teach less, learn more ) . בדומה לכך צומצם בקולומביה הבריטית חלק ניכר מהתכנים בשני תחומים מרכזיים : מתמטיקה ומדעי החברה . במתמטיקה נעשה הצמצום כדי להקדיש זמן רב יותר ללימוד המבוסס על התנסות ולאפשר בכך לתלמידים ולתלמידות לרכוש כישורי יסוד וליישמם במגוון מצבים הרלוונטיים לחיי היום-יום . במדעי החברה צומצמו התכנים כדי לאפשר לתלמידים ולתלמידות להעמיק בחומר הנלמד ולפתח כישורי חשיבה בנושא, וזאת תוך כדי פיתוח הבנה משלהם באשר למושגי יסוד בתחום . זאת ועוד, בפרויקט החינוך 2030 של ארגון ה - OECD צוין כי ראוי לדון בנושא עומס היתר של התכנים בתוכנית הלימודים, כדי לאפשר לימוד מעמיק ואיכותי ( OECD, 2018 a ) . גם הגדלת המשקל הפלורליסטי בלמידה, קרי הכנסת משבצות זמן שהלימוד בהן אוטונומי יותר, מצמצמת את זמן הלימוד של תוכני החובה המשותפים והאוניברסליים שתוכניות הלימודים והמבחנים המערכתיים הקיימים כיום מכתיבים . טענות אלה, בצירוף הטענות שנזכרו קודם לכן בדבר ארגון שונה של הידע הנלמד ( לימוד לאור "שאלות גדולות" ומושגי מפתח ) , מחייבות לצמצם את כמות הידע שיש ללמד בתוכניות הלימודים העתידיות במקצועות התשתית . אולם מתברר שוויתור על תכנים הוא תהליך כואב ביותר המעורר ויכוחים חריפים ורגשות עזים ( זוהר, בדפוס ) . ויכוחים אלה מעידים על מורכבות הדילמות בתכנון לימודים בעידן המודרני . אי אפשר לתת מענה לדרישות העידן הנוכחי בלי לוותר על חלק מתוכני הלימוד שהיו נהוגים בבתי הספר בעבר . עם זאת, הוועדה מתריעה על הסכנה שבמקום ללמד "יותר על פחות" ( במובן של עומק הידע הבא על חשבון ההיקף ) ילמדו בתי הספר "פחות על פחות" . כדי להקטין סכנה זו, יש לנסח קריטריונים ברורים לאיכות התוצרים של תהליך הלמידה ( על כך ראו בהמשך ) . לסיכום, לנוכח הדברים הללו הוועדה ממליצה חד משמעית לאמץ את התפיסה הרואה בהבניה סדורה של ידע באיכות גבוהה ( להבדיל ממידע ) מטרה מרכזית של תוכניות הלימודים במאה ה - 21 . עם זאת, הנושא מורכב, וכמה דילמות עמדו בפני הוועדה בעת הדיון בתוכני הלימוד, בהן השאלות מה להמליץ לשמר ומה להמליץ להחליף ? על סמך אילו שיקולים יש להכריע בשאלות אלו ומי צריך לקבוע ? איך לוודא שתוצרי תהליך הלמידה שיבואו בעקבות השינויים הנדרשים לא יהפכו את הלמידה לשרלטנית אלא יעמדו בקריטריונים קפדניים של איכות ? לנוכח המורכבות של השאלות הללו והתנאים החיצוניים המשתנים בקצב מהיר, גם ההמלצות שגיבשה הוועדה לתוכניות הלימודים העתידיות הן מורכבות . על שאלות מורכבות כגון אלה אין תשובות פשוטות, מתכון קבוע, "מידה אחת המתאימה לכולם", אלא מתחייב ניסוח של חלופות ושל השיקולים הרלוונטיים המסייעים למקבלי החלטות . הימנעות ממתן מתכון קבוע נראית לנו נכונה גם לנוכח ההמלצה להגדיל את האוטונומיה הפדגוגית בכל הדרגים . להמלצות הוועדה בסוגיות אלה אנא ראו להלן סעיף חמש של פרק שלוש .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help