sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:44

י ד ע ו ח ש י ב ה 44 3 . 3 . הקשר בין ידע תוכן לחשיבה וטיבו של ידע הניתן להעברה הקשר שבין ידע תוכן לחשיבה מוכר לעולם המחקר כבר שנים רבות . הוא נדון בהרחבה אצל זוהר ( 1996 ) . זוהר מצטטת את מקפק ( 1981 McPeck, ) , אשר טען שמנקודת ראות פילוסופית לא ייתכן כלל ידע ללא חשיבה . גם פרקינס וסלומון ( 1989 Perkins & Salomon, ) עסקו בסוגיה, אך מנקודת ראות פסיכולוגית . לטענתם, ממחקרים עולה שמיומנויות חשיבה אינן כלליות ( כלומר אינן מנותקות לחלוטין מתוכן ) , אך גם אינן תלויות תוכן ( כלומר אינן מנותקות לחלוטין ממרכיבים כלליים של חשיבה ) , הן מעין סינתזה בין מיומנויות חשיבה כלליות לבין ידע הייחודי לתחום התוכן . כך, למשל, בכל תחומי התוכן טיעונים צריכים להתבסס על ראיות ; אולם מה נחשב לראיה מבוססת ובאיזה אופן היא נבנית ( לדוגמה : האם היא נבנית בעקבות מחקר אמפירי, ניסוי מחשבתי או בהתבסס על ניתוח טקסט ? ) — אלו משתנים מתחום תוכן אחד למשנהו . זוהר ( 1996 ) בחנה את הסוגיה מנקודת מבט חינוכית . היא בדקה שיטות שונות להוראת החשיבה, הסבירה את חסרונותיהן ואת יתרונותיהן ונימקה בהרחבה מדוע יש להעדיף את הגישה המשלבת להוראת החשיבה ( הקרויה גם גישת המיזוג ) . גישה זו משלבת את הוראת החשיבה בהוראה השוטפת של מקצועות הלימוד הרגילים הנלמדים בבית הספר . משמעות הדבר שתוכני הלימוד נלמדים לעומק, התלמידות והתלמידים נדרשים לחשיבה מעמיקה בנושאי הלימוד, ועקרונות כלליים של חשיבה מובלטים ונדונים מפורשות . בעת האחרונה נדון בהרחבה הקשר ההדוק שבין ידע תוכן לבין חשיבה גם במסמך "חינוך לחיים ולעבודה" שהזכרנו קודם ( 2012 National Research Council, ) . בהתבסס על סקירה רחבה מאוד של הספרות כתבו חברי הוועדה כך : בניגוד לתפיסה הרואה במיומנויות המאה ה - 21 מיומנויות כלליות שניתן ליישם במטלות שונות ובהקשרים שונים באקדמיה, בחיים האזרחיים, במקומות העבודה או במשפחה, הוועדה רואה במיומנויות המאה ה - 21 תחומי מומחיות ספציפיים לתחום תוכן מסוים, השזורים בידע ספציפי בתחום זה . כדי לשקף את התפיסה שלנו, שלפיה מיומנויות וידע קשורים זה בזה, אנו מאמצים את המונח "יכולות" ולא "מיומנויות" ( 3 . National Research Council, 2012, p ) . לדעת מחברי המסמך, יכולות המאה ה - 21 ( להבדיל ממיומנויות המאה ה - 21 ) הן בבחינת שילוב בלתי ניתן להפרדה בין תוכן ומיומנויות . יכולות אלה נבנות באמצעות מה שחוקרים אלה מכנים "למידה מעמיקה" ( deeper learning , עמ' 5 - 6 ) . לדידם, למידה מעמיקה היא תהליך שבאמצעותו מסוגלים הלומדים והלומדות לקחת את הנלמד במצב אחד וליישמו במצב חדש ( כלומר לבצע העברה ) . אם כן, התוצר של למידה מעמיקה הוא ידע הניתן להעברה, הכולל את ידע התוכן בתחום הדעת לצד ידע כיצד, מתי ולמה ליישם את הידע הזה בבואנו לענות על שאלות ולפתור בעיות חדשות . לדעתם, יכולות אלה נבנות סביב עקרונות מרכזיים של תחום התוכן והיחסים ביניהם ולא סביב עובדות שטחיות ונבדלות זו מזו או סביב כללים לפתרון שאלות ותרגילים . בעוד סוגים אחרים של למידה עשויים לסייע לשלוף מהזיכרון עובדות, מושגים או כללי פתרון, הרי רק למידה מעמיקה מאפשרת ליישם את הנלמד בפתרון בעיות חדשות . ראוי לציין כי גם מבחני הפיזה של ארגון ה - OECD מאמצים גישה דומה . הם מבוססים על התפיסה שמה שחשוב לאדם משכיל בימינו הוא ידע הניתן להעברה וליישום בהקשרים חדשים ( 2010 OECD, 2005 ; Schleicher, ) . עמדה זו באה לידי ביטוי גם במסמכים חדשים יותר של ה - a ( OECD 2018 ) . הוועדה הנוכחית מאמצת עמדה זו בנוגע להגדרה של "למידה מעמיקה" וכן את התפיסה של הידע שבאה בעקבות למידה כזו .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help