sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:38

ל מ י ד ה ו ה ת פ ת ח ו ת ה מ ו ח 38 7 . ידע עדכני על למידה והתפתחות המוח — סיכום והמלצות צמיחתן של מתודולוגיות חדשות בתחום מדעי המוח מאפשרת לעקוב אחר התפתחותם של תפקודים מוחיים ספציפיים ולזהות את התהליכים המעורבים בהם . ההתפתחות הקוגניטיבית והלשונית תלויה בהתפתחותם של מבני מוח מסוימים ושל הקשרים העצביים ביניהם . אומנם מבנה המוח כפוף לאילוצים גנטיים ( מבנה הבסיס שלו נתון ) , אך הוא משתנה ומתעצב ללא הרף בעקבות התנסויות . תהליכים דינמיים אלו, הקובעים את יכולותיו הקוגניטיביות והרגשיות של הפרט, יעילים ביותר בשנות החיים המוקדמות ואיטיים יותר בגיל מבוגר . השלכה חשובה של התפתחות זו היא שלביטוי הלשוני של מיצב חברתי-כלכלי — כמות התשומה הלשונית-דיאלוגית ואיכותה — יש השפעה רחבה ביותר על המוח המתפתח של התינוק והילד . השפעה זו מחייבת הורים ומחנכים להשקיע בפעילויות המקדמות שפה ואוריינות . אף שלהתפתחות המבנית והתפקודית של המוח יש ערך קריטי בגיל צעיר, שינויים משמעותיים ויסודיים חלים גם במוח המתבגר, ועיקרם רכישה של מיומנויות אורייניות . התפתחותן של מיומנויות אורייניות משנה את מבנה המוח ואת תפקודיו ; מסלולי עיבוד חדשים נוצרים, ומסלולים קיימים מתאימים את ייעודם לעיבוד הקשר בין צלילים ( אות אודיטורי ) ובין אותיות ( אות ויזואלי ) . הספרות המחקרית שנסקרה לעיל מלמדת כי מבנה המוח האנושי ותפקודיו משתנים ומתעצבים כל החיים, גם בשנות ההתבגרות, אומנם בקצב שונה בעקבות שינויים בחומר האפור ( איור 1 ) , בחומר הלבן ובקישוריות בין אזורים . על מערכת החינוך להשתמש בידע העומד לרשותנו על התפתחות המוח, מהות הלמידה, התפתחות השפה ורכישת האוריינות כדי לשפר את תפקודי התלמידים ולסייע להם לייעל ולהגמיש את יכולות הלמידה שלהם .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help