sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:37

ל מ י ד ה ו ה ת פ ת ח ו ת ה מ ו ח 37 במערכת הלימבית הקשורים לחישוב סיכונים ולתגמול . מגיל הילדות המאוחרת ועד הבגרות מתרחש שיפור ניכר ביכולת החשיבה ( בעיקר הדדוקטיבית — הסקה מהכלל לפרט ) , ביעילות הקיבולת של עיבוד מידע ובהתמחויות . החשיבה של המתבגר מופשטת יותר, מובחנת יותר ורב-ממדית . התפתחות קוגניטיבית זו מובילה להבשלתה של קוגניציה חברתית . 1 . 6 . התפתחות השפה המאוחרת והשפה הכתובה אוצר המילים של ילדים ומתבגרים מתרחב הן מבחינה כמותית הן מבחינת התגוונות העומק הסמנטי של המילים ( כלומר ריבוי משמעויותיהן ) , בד בבד עם התרחבות טווח ההקשרים שבהם נרכשת השפה — מצבים, אירועים ומערכות יחסים . חשיבות מיוחדת נודעת בשנות בית הספר להקשרי האוריינות . כך, למשל, מושגים מוחשיים כמו חם או cool ( באנגלית ) — מזג חם, ויכוח חם, אופי שהוא cool — מקבלים משמעויות מופשטות עם העלייה בגיל ובמספר שנות הלימוד . התפתחויות אלה כרוכות ברכישת כישורי אוריינות — קריאה וכתיבה . היכולות האורייניות נשענות על ידע השפה הכתובה, שכן אוצר המילים האורייני ויכולות התחביר המורכבות מתפתחים בעקבות קריאת טקסטים כתובים בסוגות ובדיסציפלינות שונות . רכישת מילים חדשות ומשמעויותיהן בגיל בית הספר משקפת את הידע המושגי של משתמשי השפה הבוגרים ואת תפיסתם את העולם . 2 . 6 . הקשר בין דיבור וקריאה הבנת השפה הדבורה היא תופעה ביולוגית חסונה ( robust ; נרכשת באופן טבעי בקרב כל הילדים ) הדומה מאוד בכל השפות, שכן היא מתבססת על התפתחות המוח הצעיר . הבנת הנקרא נשענת על רכישת השפה הדבורה ומהווה נדבך נוסף בהתפתחות ידע השפה . בשונה מן השפה הדבורה, הנרכשת באופן טבעי כמתואר לעיל ללא צורך בהוראה פורמלית ( אך תלויה בשפת הסביבה ) , הקריאה היא מיומנות לא חסונה שאינה נרכשת בהכרח בתהליך התפתחותי אלא מצריכה הוראה מפורשת . לרכישת הקריאה השפעה על מבנה המוח של הקורא, שכן היא משנה באופן שיטתי מעגלֵי עיבוד ויזואליים במוח ואת האופן שבו מעובדים צלילי השפה . מיומנות זו מצריכה למידה של הגבולות הוויזואליים של מילה ושל היחס בינם לבין יחידות הצליל שאותן הם מייצגים . למידה זו, הקושרת בין צליל ואות ( למשל, קידוד הצליל sh באות ש' בעברית ) , משפיעה על יכולת ההולכה של אותות עצביים ועל כל הקשרים בין אזורי מוח המעורבים בקריאה . הבשלת המוח, לצד שימוש עשיר בשפה וחשיפה לשפה כתובה, מביאים להתמחות של רשת עצבית בהמיספרה שמאל, ההמיספרה המעורבת בקריאה . אחד השינויים המעניינים החלים במוח עם רכישת הקריאה הוא שינוי באזור המכונה "מערכת הראייה המתמחה בקריאה" ( VWFA – Visual Word Form Area ) . אזור זה, המעורב בזיהוי פרצופים ואובייקטים, משנה את ייעודו עם רכישת מיומנויות השפה הכתובה, והוא הולך ומתמחה בעיבוד מילים כתובות . עם רכישת הקריאה מתפתחים שני מסלולים עצביים המקשרים אזורי עיבוד ויזואליים למרכזים אחרים במוח . המסלול הפונולוגי מעורב בלמידת הקשר בין יחידות הצליל של השפה ובין האות הכתובה, והוא מתפתח עם הגיל . המסלול הלקסיקלי מתפתח עם שטף הקריאה והלמידה של פריטים לשוניים בעלי מבנה יוצא דופן, הנוטים להופיע בתדירות גבוהה יותר בשפה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help