sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:136

ח ו מ ר י ל י מ ו ד ד י ג י ט ל י י ם : פ י ת ו ח , ה ט מ ע ה ו ש י מ ו ש 136 גדולות בצד למידה אישית או שיתופית באמצעות מחשב . מודל משולב הוא גם מודל גמיש המאפשר לבתי הספר להרחיב את שעות השימוש במחשב אם ישתפר מצב תשתיות המחשוב . סקר שנערך ב - 54 מדינות מצא שב - 35 מהן נעשה שימוש רב במודלים משולבים ( 2011 , . Barbour et al ) . על פי הורן וסטייקר ( Horn Staker, 2011 & ) למודלים משולבים יש פוטנציאל רב לשיפור מערכות חינוכיות — הן מבחינת עלויות, הן מבחינת איכות הלמידה — שכן במסגרתם אפשר לתת מענה מותאם אישית לכל לומד . 2 . 2 . פיתוח מקצועי של מורים ומורות אחת הטענות הנפוצות הנוגעות לקשיי ההטמעה של חומרים ואמצעים חדשניים במערכת החינוך היא הצורך להכשיר את המורים והמורות לשימוש יעיל בכלים אלו . מודלים שכיחים של הכשרת מורים מתמקדים בתפעול טכני של כלים . מודלים אלו לוקים בחסר משלוש סיבות :  טכנולוגיה מודרנית מעוצבת כך שהמשתמש יוכל ללמוד לתפעל אותה ללא עזרה . אם הטכנולוגיה מעוצבת כראוי, ייתכן שכל הדרוש למורים ולמורות הוא זמן ואווירה נינוחה לחקור אותה בעצמם . יש כלים מסוימים אשר מורכבותם דורשת הכשרה טכנית .  הטכנולוגיה משתנה במהירות, ולכן גם התוכן הנלמד בתוכניות הכשרה המתמקדות בתפעול כלים מתיישן במהירות . גם המיומנויות הנלמדות בהן לא בהכרח יהיו רלוונטיות כעבור שנה או שנתיים .  האתגר העיקרי בניצול יעיל של טכנולוגיה הוא בחירת פדגוגיה משמעותית, זיהוי הטכנולוגיה המתאימה ויישום הפדגוגיה בהלימה למזמינויות הטכנולוגיה . מכאן שתוכניות יעילות להכשרת מורים ומורות מבוססות על התנסות חינוכית אותנטית בשימוש בטכנולוגיה למטרות הוראה ולמידה, בדגש על מודלים פדגוגיים המקדמים למידה משמעותית ועל בניית קהילת עמיתים תומכת . מודלים אלו מציבים את הפדגוגיה במרכז, אך גם מאפשרים למורים לרכוש כלים פדגוגיים תוך כדי שימוש בטכנולוגיה, וכך תומכים גם בפיתוח המיומנויות הטכניות של המורים והמורות . תובנות אלו אינן חדשות ( 1999 Korthagen & Kessels, ) , אולם בשנים האחרונות אנו עדים לתחייה ולהעמקה של מודלים המבוססים על התנסות וחקר פרקטיקות הוראה ( Lampert, 2010 ; McDonald, Kazemi & Kavanagh, 2013 ) . התכונות והמאפיינים של חומרי לימוד דיגיטליים שנמנו לעיל מזמנים אפשרויות לפרקטיקות הוראה, למידה והערכה מגוונות ומתקדמות . חשוב להדגיש שרבות מהפרקטיקות האלה אינן חדשות . למשל, למידת חקר קיימת מאז תחילת ימי החינוך הפרוגרסיבי בסוף המאה ה - 19 . אולם המזמינויות של חומרי לימוד דיגיטליים יכולות לתמוך בגישות כאלו ולהעצים אותן . דוגמאות לפרקטיקות שחומרי לימוד דיגיטליים מעצימים :  למידה שיתופית : דרך שימוש במסמכים משותפים, סביבות עבודה וכתיבה שיתופיות ומכשירי תקשורת ( 2009 Dillenbourg, Järvelä & Fischer, ) .  הדמיה של תהליכים לא נגישים ושל סביבות לא נגישות : דרך תוכנות ייעודיות או דרך סביבות תִכנות לימודיות ( 2009 Levy & Wilensky, ) .  בניית מודלים של תהליכים, מערכות ומושגים : דרך סביבות תִכנות לימודיות ( 1990 Harel & Papert, ) .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help