sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:81

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 81  כדי לאפשר שילוב קוהרנטי המותאם לגיל התלמידים והתלמידות בתחומי הדעת השונים, יש להקים במזכירות הפדגוגית גוף מומחים שיעסוק בתכנון מפורט של תחום הרוחב ובדרכי השתלבותו והטמעתו בתוכניות הלימודים השונות . גוף זה יעבוד יחד עם ועדות המקצוע השונות על מנת ליישם את הטמעת פיתוח החשיבה בתוכניות הלימודים השונות כמצוין לעיל .  יש לתכנן ולהטמיע את קידום הנושא של פיתוח החשיבה בהכשרת המורים ובתוכניות הפיתוח המקצועי . לשם כך יש להגדיר מהו הידע שמורים ומורות זקוקים לו כדי ללמד חשיבה בתחום הדעת שלהם וברמת גיל מסוימת, ולפתח חומרי לימוד והדרכה מתאימים למורים ומורות ולפרחי הוראה .  יש לתכנן, להטמיע ולקדם את נושא פיתוח החשיבה בדרכי ההערכה המערכתיות בכל שכבות הגיל, ובכלל זה בבחינות הבגרות בכל תחומי הדעת . לשם כך אין להסתפק במבחנים בכתב, אלא יש להשתמש במגוון דרכים חדשניות להערכה, ובהן למידת חקר ולמידה מבוססת פרויקטים, תיקי עבודות, ניתוח סימולציות ממוחשבות ובניית כלים דיגיטליים להערכת שאלות פתוחות . 2 . תחום רוחב — שפה ואוריינות לשפה ולאוריינות הלשונית יש חשיבות בהיותן התשתית הרחבה ביותר לכל סוג של לימוד והשכלה, וגם כמטרה חשובה כשלעצמה בתוכניות הלימודים ובחומרי הלימוד של המערכת החינוכית . ידע השפה מתפתח בצורה טבעית במהלך אינטראקציה חברתית בקרב הדוברים והדוברות למן הלידה ועד לבגרות ( 2003 Tomasello, ) . האוריינות הלשונית ( linguistic literacy ) מתייחסת לשליטה בכל גוני הלשון הנחוצים לכל מטרה תקשורתית, ובמיוחד השפה הכתובה והחשיבה עליה ( 2002 Ravid & Tolchinsky, ) . מן המחקר עולה שהיכולת להשתמש בשפה בצורה גמישה ויעילה בכל ההקשרים התקשורתיים ולכל מטרה היא תולדה של התפתחות פנימית ( רכישת שפה טבעית ) ושל תיווך סביבתי מטפח ( תשומה הורית וחינוך לשוני ) ) 2016 1994, Berman, 2008 ; Olson, ( . 1 . 2 . רכישת שפה רכישת שפת אֵם היא תהליך טבעי המתרחש בכל ילד ובכל שפה, בהינתן הבשלה והתפתחות בתקופת הגיל הקריטי ( תקופה רגישה ) לרכישת שפה — עד גיל ההתבגרות ( 1994 Pinker, ) . תנאי הכרחי בתקופה זו הוא תשומה לשונית מרובה ומשמעותית — שמיעת השפה המדוברת מהסביבה . אם שני התנאים מתקיימים, כל ילד וילדה יכולים לרכוש כל שפה כשפת אם ואף יותר משפה אחת, אך רמת הידע תלויה במינונים . אולם, אין לגזור מדברים אלו שרצוי או אפשרי ללמד ילדים צעירים שפה זרה "כי הם קולטים שפה" . זוהי השוואה מופרכת, שכן הוראת שפה זרה לילדים אינה עומדת בתנאים לרכישת שפת אם או שפה שנייה, כי התשומה הלשונית אינה מספקת ולא תוביל לידע ילידי . הוראת שפה זרה נשענת על הוראה מפורשת, חומר לימוד מתוכנן, מורים מומחים, זמנים ייעודיים, מוטיבציה וכן יכולת ותנאים הולמים ללימוד ולהוראה ( Mitchell Myles, 2004 & ) . יש הסכמה גורפת בין המומחים לגבי העובדות היסודיות בתהליך רכישת השפה כשפת אם בקרב דוברים ודוברות ילידיים . למשל, שלבי הרכישה של התקשורת בשפת האם דומים מאוד בכל השפות ובכל התרבויות בעולם ( 1995 - 1985 Slobin, ) .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help