sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:33

ל מ י ד ה ו ה ת פ ת ח ו ת ה מ ו ח 33 לבידוד החשמלי של סיב העצב מהסביבה החיצונית, ובכך מאפשר העברת מידע מהירה יותר וקישוריות יעילה יותר בין אזורים שונים במוח המשתתפים באותה הפונקציה . תהליכים התפתחותיים אלה מוּנָעים על ידי גורמים גנטיים ומושפעים במידה רבה מפעילות עצבית תלוית התנסות ( כלומר מחשיפה למידע חדש ומהתמודדות עימו ) . קשרים עצביים פעילים מתחזקים והופכים יעילים יותר, ואילו קשרים לא פעילים נהרסים, תהליך המכונה "גיזום עצבי" . תהליך ההתפתחות כרוך בתחרות על כמות המשאבים העצביים ועל השטח המוקדש לפונקציה מסוימת . אחת ההשלכות של תהליכים אלו היא הגדלה של אזורי מוח המופקדים על עיבוד מיומנויות הנרכשות במהלך התקופה ההתפתחותית, שבה מתרחש הגיזום העצבי . דוגמאות לכך הן ההגדלה של אזורי מוח מוטוריים בקרב מוזיקאים וההגברה בפעילות מוחית באזורים המעבדים גודל ומרחב בקרב מתמטיקאים ( ראו לעיל "לוקליזציה של הפונקציה" ) . 4 . 2 . סיכום ביניים כפי שראינו, המוח מתפתח ומשתנה במרוצת החיים, החל מהלידה, אם כי בגבולות המבנה הקיים . אומנם שינויים אלו הם בעלי בסיס גנטי, אך הם תלויים באופן ניכר בהתנסויות העבר ומעוצבים על ידן . יכולת השתנות זו ( פלסטיוּת מוחית ) היא למעשה הבסיס הביולוגי ללמידה . במובנה הפשוט, הלמידה משמעה שינוי במידת הקישוריות ובמבנה רקמות המוח בעקבות התנסות הפרט . יכולת זו היא במיטבה בגיל הרך ( דוגמה מובהקת לכך היא רכישת השפה, נושא שיידון בהרחבה בהמשך ) . חסך ברכישת מיומנויות מסוימות בתקופה שבה המוח מתפתח עלול להביא לקשיים ברכישה של מיומנויות אלה בגיל מבוגר . לקשיים אלו כמה גורמים בסיסיים, כגון אי-יצירת תשתית מבנית ( ובעקבות כך מושגית ) במוח וכן הסיכון שחלקי מוח האחראים על מיומנות מסוימת "יעברו" להפעיל התנהגויות אחרות ( ראו לעיל 2 . 2 "לוקליזציה" ) באופן שיקשה לשנותו בגיל מבוגר יותר . להבנתנו את מנגנוני הלמידה יש אפוא חשיבות רבה בתקופה זו, שבה ההתפתחות הדיגיטלית המואצת מאפשרת גישה ישירה ונוחה למאגרי ענק של מידע . זמינות המידע, היקפו ומידת עדכניותו מעלים לכאורה ספק באשר לחשיבותן ולנחיצותן של למידת תוכן והוראה . רבים טוענים כי בעידן הנוכחי על בתי הספר להתמקד בבניית מיומנויות של חיפוש ומציאת מידע ולאו דווקא בהקניה של ידע . אולם גישה זו אינה עולה בקנה אחד עם הידע הביולוגי המתואר בתקציר זה . הלמידה היא תהליך של יצירת קשרים בין פיסות מידע, והתוצאה של תהליך זה היא ידע . הלמידה מקדמת את התפתחותם של מבנים וקשרים עצביים שהם הבסיס לתפקוד קוגניטיבי גבוה, כלומר ליכולת חשיבה . התפתחות זו משמעותית ביותר בגיל הילדות, שבו למוח יכולות השתנות מיטביות . אומנם הרשת הממוחשבת מספקת לנו מידע, ואפילו מידע רב, אך ללא תשתית מוחית המאפשרת הבנה — מידע זה חסר ערך . הוראה, ובפרט הוראה בגיל צעיר, מקנה תשתית ביולוגית, ובהתאם לכך תשתית קוגניטיבית להבנה ולבנייה של ידע .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help