sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:80

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 80 חשיבה והתקיימו השתלמויות לפיתוח מקצועי של עובדי הוראה . במקביל נערכו שינויים במבחנים ארציים ( בחינות הבגרות ומבחני המיצ"ב ) כך שהמבחנים יכללו מטלות רבות יותר הבודקות חשיבה ברמה גבוהה . אף שתהליך ההטמעה נמשך שלוש שנים בלבד ( זמן קצר במונחים של שינויים פדגוגיים מערכתיים ) , מדיניות "האופק הפדגוגי" הצליחה לחולל שינויים נראים לעין במספר לא מבוטל של תחומי לימוד . עם זאת, חלק מהשינויים טרם חלחלו לכל רמות המערכת, וחלקם נותרו בגדר ניצנים שטרם הבשילו ( זוהר, ,2009 2013 ) . דחיפה נוספת לקידום דרכי הוראה ולמידה המקדמות חשיבה במערכת החינוך הישראלית הביאה עימה מדיניות "הלמידה המשמעותית" שהונהגה בתקופת כהונתו של שי פירון בתפקיד שר החינוך . סוגיית החינוך לחשיבה הייתה אחת מאבני הבניין של מדיניות זו : למידה משמעותית היא זו בה התלמיד מעורר שאלות, מאתר מקורות מידע, מעבד מידע ויוצר ידע חדש הרלוונטי לעולמו האישי ולחיים בעידן הטכנולוגי, במאה ה - 21 . מטרת הלמידה המשמעותית היא לפתח את כושר החשיבה, היצירה והלימוד העצמי, לעודד צמיחה אישית ומעורבות חברתית ( משרד החינוך, 2014 ) . במחקר הערכה שפרסמה בשנת 2018 הרשות הארצית למדידה ולהערכה ( ראמ"ה, 2018 ) , נמצא כי הרפורמה אומנם הוטמעה בשטח, אך לא חל שיפור דרמטי במדדים שנבדקו . יתרה מזו, נמצא שדווקא מרכיבי העומק של התוכנית ( כגון הוראה עתירת חשיבה ) הוטמעו פחות ממרכיבים שטחיים יותר . מכאן אפשר ללמוד כי בישראל, כמו במקומות אחרים בעולם, הציבה מערכת החינוך בראשית המאה ה - 21 את המטרה של פיתוח החשיבה במקום מרכזי והשקיעה משאבים מסוימים להשגתה . עם זאת, ברוח הדברים שכתבה לורן רזניק ( 2010 Resnick, ) , הטמעת מטרה זו בכלל בתי הספר היא אכן אתגר גדול, ונראה שבעניין זה מערכת החינוך הישראלית נמצאת רק בראשיתה של דרך ארוכה . 8 . 1 . פיתוח מיומנויות חשיבה — סיכום והמלצות  לנוכח האתגרים המורכבים שסקרנו, על תוכניות הלימודים העתידיות לראות בפיתוח החשיבה מטרה חינוכית ראשונה במעלה, לחזק ולטפח אותה .  הוועדה ממליצה שפיתוח החשיבה יילמד כתחום רוחב חוצה תחומי דעת, כלומר, מקצועות ונושאי לימוד . תחום רוחב זה יכלול עיסוק במגוון אסטרטגיות וסוגות חשיבה : חשיבה טיעונית, חשיבה ביקורתית, חשיבה מערכתית, חשיבה כמותית, חשיבה יצירתית ויזמית, חשיבה מטא-קוגניטיבית וכן יכולת ויסות עצמי בלמידה ונטיות חשיבה . אסטרטגיות אלו צריכות להילמד כחלק מתחומי הלימוד ולא במנותק מהם ( כלומר לא כתחום לימודי נפרד ) .  העיסוק בחשיבה יצטרך לעבור התאמה לדרכי החשיבה המקובלות בכל מקצוע ונושא לימודי . כלומר, בכל תחום דעת יילמדו אסטרטגיות החשיבה וסוגות החשיבה המתאימות לאותו תחום . על הוראת החשיבה להיות מותאמת למבנה האפיסטמי של כל אחד מתחומי הדעת ולחתור לבנייתו בצורה שהולמת את אופיו ואת מבנהו, כפי שהוא נתפס בעיני המומחים בו .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help