sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:79

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 79 החדשים ללמידה, המעודדים פיתוח חשיבה ביקורתית, יצירתית ועצמאית וכן יכולת ניתוח, ופיתוח החשיבה ככלי להשתלבות הפרט ולתפקודו בשוק העבודה . ב ניו זילנד מוגדרת החשיבה כאחת משמונה יכולות מפתח שנלמדות באופן רוחבי בכל תוכניות הלימודים . הוראת החשיבה קשורה בין השאר ברצון להקנות לתלמידים ולתלמידות הרגלי למידה שישמשו אותם במהלך כל חייהם . בין השאר שואפת תוכנית הלימודים הניו זילנדית לטפח חשיבה ביקורתית ויצירתית . יכולות החשיבה נלמדות בכל מקצועות הלימוד, וגם בלמידה הבין-תחומית, שנועדה ליצור קשרים בין מקצועות ונושאים שונים . ב סינגפור החשיבה היא רכיב הכרחי בהשגת מטרות מערכת החינוך ובהקניית מיומנויות המאה ה - 21 . תוכנית הלימודים מתמקדת בחשיבה ביקורתית והמצאתית ( critical and inventive thinking ) ובמינוף תחומי הידע השונים לפיתוח מגוון אופני חשיבה ( חשיבה מרחבית, חשיבה אלגוריתמית וכולי ) . ב סקוטלנד פיתוח החשיבה הוא אחת ממטרות תוכנית הלימודים . למידת הנושא כוללת פיתוח יכולת חשיבה עצמאית ויצירתית, יכולת להעריך סיכון ולקבל החלטות מושכלות, יישום חשיבה ביקורתית ויצירתית ופתרון בעיות . פיתוח החשיבה בולט בסילבוס של מקצועות הלימוד השונים . ב פינלנד מוגדרת הוראת החשיבה כמטרה בפני עצמה, ומערכת החינוך רואה ביכולת לנתח ולחשוב את אחת היכולות הרוחביות הנדרשות, למשל, כדי לקרוא ולהבין טקסטים . עם זאת יש התייחסות לחשיבה גם בנוגע לנושאי לימוד ויעדים ספציפיים . ב קולומביה הבריטית החשיבה מוגדרת כאחת משלוש יכולות הליבה בתוכנית הלימודים, המעודדת חשיבה יצירתית וביקורתית במקצועות השונים . למרות ההבדלים בין המדינות בהגדרת המטרות ובשימוש במונחים, מן הסקירה עולות כמה מגמות משותפות : 1 . בכל המדינות ניתן למטרות הקשורות בפיתוח החשיבה מקום מרכזי בתוכניות הלימודים החדשות ; 2 . מטרות הקשורות לפיתוח החשיבה מופיעות הן כמטרות רוחב, הן כמטרות המשולבות בתוכניות הלימודים של מקצועות ספציפיים . לפיכך ניתן למצוא התאמות של מיומנויות חשיבה כלליות למקצועות השונים . כך למשל, טיעון עשוי להופיע בכל מקצועות הלימוד, אולם העקרונות של טיעון בתחומים שונים ( למשל, מה נחשב כראיה ) יהיו שונים זה מזה . במקביל, קיימות מיומנויות חשיבה ייחודיות למקצועות שונים ( למשל, בידוד משתנים במסגרת תכנון ניסוי במדעים ) ; 3 . למרות ההבדלים בין המדינות בטרמינולוגיה המשמשת לתיאור מטרות הוראת החשיבה, ניתן לראות מגמות דומות : כל המדינות שמות דגש על פיתוח חשיבה לוגית, ביקורתית ואנליטית בצד פיתוח יכולות של יצירתיות והמצאה . גם במסמכים של ה - OECD , המתווים כיוון עתידי למערכות חינוך ברחבי העולם המפותח לקראת שנת ,2030 נכתב כי התלמידים והתלמידות יזדקקו לטווח רחב של מיומנויות, ובהן מיומנויות קוגניטיביות ומטא-קוגניטיבית כגון חשיבה ביקורתית ויצירתית וויסות עצמי בלמידה ( OECD, 2018 b ) . במהלך העשורים האחרונים, גלים של רפורמות קידמו במערכת החינוך במדינת ישראל פדגוגיות פרוגרסיביות בכלל והוראה עתירת חשיבה בפרט ( 2016 , . Nir et al ) . בשנים 2006 - ,2009 ראשית המאה ה - ,21 הוטמעה מדיניות מערכתית של הוראה עתירת חשיבה בבתי הספר תחת הכותרת "אופק פדגוגי — חינוך לחשיבה" ( זוהר, 2009 ) . מדיניות זו התמקדה במאמצים לצמצם את ההוראה המבוססת על "מודל המסירה" ולעודד תהליכי הוראה - למידה - הערכה ( הל"ה ) עתירי חשיבה . התוכנית "אופק פדגוגי" מבוססת על תפיסה קונסטרוקטיביסטית של הלמידה, וליבָּתָה היא הוראת חשיבה המשולבת בתחומי הדעת השונים בכל שכבות הגיל . תוכנית זו הוטמעה בכל המערכת ובמסגרתה פותחו תוכניות לימודים וחומרי לימוד עתירי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help