sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:31

ל מ י ד ה ו ה ת פ ת ח ו ת ה מ ו ח 31 במיוחד כאשר הצימוד בעל משמעות ללומד ; מאידך גיסא, צימוד יעיל מייצר משמעות . מכאן שהלמידה תלויה בניסיון הפרט, והיא יעילה יותר כאשר היא מתקיימת בהקשר משמעותי ומשתנה . למידה יעילה, הניתנת להכללה רחבה, מתרחשת כאשר נוצרים קשרים בין מושגים ופרטי מידע שונים . לעומתה, חזרתיות יתר מייצרת ידע צר ושטחי שאפשר לממשו ביעילות רק בתנאים שבהם נלמד . 2 . 2 . לוקליזציה של פונקציה פונקציות שונות ממוקמות באזורים מובחנים וספציפיים במוח . אי לכך, נוירונים שכנים נוטים לקחת חלק בפונקציות דומות . לוקליות זו קיימת ביתר שאת בתינוק שאך נולד, אך היא משתנה ומתעצבת ככל שהפרט חווה עוד התנסויות . לדוגמה, אזורים במוח המעבדים מידע חזותי מקבלים מידע שמקורו בעין, אזורים במוח המעבדים מגע מקבלים מידע שמקורו בעור ואזורים במוח השולטים בתנועת הגוף מעבירים פקודות לשרירים . מחד גיסא, אזורים מוגדרים במוח משרתים פונקציות מוגדרות, למשל אזור האחראי לעיבוד שפה, אזור האחראי למיומנויות מתמטיות ואזור האחראי לקשב ולתפקודים ניהוליים . מאידך גיסא, כל פונקציה מעובדת באזורים רבים במוח — כל אזור מתמחה ברכיב שונה של אותה הפונקציה . ביזור זה מחייב פעילות מתואמת וקשרים הדוקים בין כל האזורים האחראים לעיבוד פונקציה מסוימת . השפה היא דוגמה חשובה לפונקציה של המוח האנושי המעובדת בכמה אזורים בעלי התמחות שונה, כגון הפקת שפה, הבנת שפה, דיבור וכתיבה . כפי שנוכחנו עד כה, מספר הנוירונים המשתתפים בפונקציה מסוימת וחוזק הקשרים בין נוירונים אלו תלויים בניסיון העבר . כך, למשל, גירוי מסיבי בעור עשוי להגדיל את הרשת העצבית המעבדת מגע מסוג זה ( ראו להלן "התפתחות" ) . דוגמה נוספת : במוזיקאים מומחים שהחלו להתאמן בגיל צעיר ( לפני גיל שבע ) נצפתה הגדלה של אזורי מוח האחראים לעיבוד מוטורי ולקואורדינציה . בדרך דומה נצפתה במתמטיקאים מומחים הגברה של פעילות מוחית באזורים הממלאים תפקיד חשוב בעיבוד של גודל ומרחב ( Ansari, 2008 ) . מעניין שבקרב מתמטיקאים אף דווחה ירידה בפעילות של אזורים המעבדים פרצופים, אולי בשל תחרות של אזורים ויזואליים אלו עם אזורים ויזואליים אחרים המעורבים בעיבוד מספרים . עם זאת, הממצא המדהים ביותר הוא העובדה שהקורטקס הראייתי ( אזורים בקליפת המוח האחראים לחוש הראייה ) של עיוורים מלידה משתתף בעיבוד השפה, ואולם תופעה זו לא נצפתה במקרים של עיוורון מאוחר, שהתרחש לאחר גיל תשע ( 2003 , . Amedi et al ) . ממצא זה מעיד על שינוי שחל בתפקידו הייעודי של מבנה במוח בעקבות התנסות ( או חוסר התנסות ) . לסיכום, למידה ( פלסטיוּת ) במוח מתממשת על ידי יצירת רשתות עצבים עשירות ומגוונות המקשרות בין גירויים חיצוניים וכן בין גירויים ותגובות אפשריות . מחד גיסא, החיבור בין מושגים נלמדים ואופני פעולה יעיל במיוחד כאשר הצימוד בעל משמעות ללומד ; מאידך גיסא, צימוד יעיל מייצר משמעות . מכאן שהלמידה תלויה בניסיון הפרט, והיא יעילה יותר כאשר היא מתקיימת בהקשר משמעותי ומשתנה . למידה יעילה, הניתנת להכללה רחבה, מתרחשת כאשר נוצרים קשרים בין מושגים ופרטי מידע שונים . לעומתה חזרתיות יתר מייצרת ידע צר ושטחי שאפשר לממשו ביעילות רק בתנאים שבהם נלמד . ממצאים אלו מתחברים היטב לידע העדכני מתחום מדעי הלמידה, ובעיקר לאבחנה בין מידע לבין ידע מעמיק, ניתן להעברה . פירוט על ממצאים אלו ניתן למצוא בפרק שתיים של מסמך זה, העוסק בידע, חשיבה ואיך מנחילים אותם .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help