sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:30

ל מ י ד ה ו ה ת פ ת ח ו ת ה מ ו ח 30 ביעילות הסינפטית, ומנגד היעילות הסינפטית עשויה לִפְחוֹת והקשר ייחָלש . כך מחוזקים או מוחלשים דפוסי התנהגות מסוימים . אף שפעילות עצבית ברגע נתון היא הבסיס לשינויים במבנה הסינפטי, השינוי עצמו — עד להתייצבותו וליצירת זיכרון — הוא תהליך הדורש זמן ועשוי להימשך שעות מספר ולפעמים אפילו לילה שלם . תהליכים אלו נקראים תהליכי קונסולידציה, כלומר התגבשות . ככלל התגבשות הזיכרון תלויה במידה ניכרת בשינה, ובשנת לילה בפרט . לסיכום, דפוס הפעילות החשמלית המוחית, כלומר אופן התפרשותה על פני המוח, הוא פונקציה של קשרים עצביים ועוצמתם . דפוס זה קובע במידה רבה את מצבו ההתנהגותי של הפרט . למידה גורמת לשינויים בקשרים העצביים, ויעילותה מושפעת משינה . 1 . 2 . למידה — פלסטיות מוחית חוזק הקשר בין הנוירונים נקבע בהתאם להתנסויות העבר של הפרט . לפי כללי הלמידה שניסח הֵבּ ( 1949 Hebbian learning rules ; Hebb, ) , הקשר בין שני נוירונים מתחזק כאשר שניהם מגיבים בו-זמנית, ונחלש כאשר תגובתם בלתי תלויה . זוהי מהותה של הלמידה האסוציאטיבית, שבה המוח לומד לקשר שני אירועים המתרחשים בה בעת . למידה זו מחייבת הפעלה של אוכלוסיות תאים המקושרות ביניהן, שכן הזיכרונות מקודדים בקבוצות של תאים בעלי קשרים חזקים ביניהם ( אסופת תאים ) באמצעות קשרים בין התאים . לפיכך הלמידה יעילה ביותר כאשר החומר הנלמד מכיל אלמנטים הקשורים זה לזה ( ראו להלן "לוקליזציה של הפונקציה" ) . שיטת למידה זו מממשת את המאפיינים של זיכרון אסוציאטיבי : היזכרות במושג או באובייקט בעקבות פגישה עם מרכיב שלו, השלמה של מידע חסר על בסיס מידע חלקי וכן תלות בהקשר . לדוגמה, משפט המזכיר סיפור שלם או מילים רבות-משמעות המפוענחות לפי הקשר . הלמידה האסוציאטיבית מאפשרת יצירה של זיכרונות בעלי תוכן עשיר ומורכב, ואלה מייעלים את התפקוד הקוגניטיבי . יתרה מכך, זיכרונות מורכבים משפרים את פעולת זיכרון העבודה ( הזיכרון לטווח קצר ) , המשמש אותנו בזמן תקשורת, חשיבה ופתרון בעיות . זיכרון העבודה מוגבל בכל הנוגע למספר הפריטים הניתנים לעיבוד ברגע נתון ( כשלושה עד שבעה פריטים ) , ולא בכמות המידע שבהם, וניתן לשפרו על ידי שימוש בפריטים עשירים במידע ( למשל, קל יותר לזכור מספר טלפון כאשר מחלקים אותו לזוגות או לשלשות של ספרות ) . הלמידה האסוציאטיבית, המקשרת בין אירועים ומושגים, מאפשרת למוח לעקוף צוואר בקבוק זה בזיכרון העבודה . מושגים עשירים ומורכבים מאפשרים רמה גבוהה יותר של חשיבה . עם זאת, ללמידה האסוציאטיבית מגבלות אחדות . ראשית, אסוציאציות לא רלוונטיות עשויות להיווצר בין גירויים כאשר פעילותן של רשתות תאים חוצה את הסף באופן מקרי, או כאשר מתקיים אירוע מקרי, ובכך להפחית את יעילות הרשת העצבית ( לדוגמה, נראוּת של א' ו - ב' יחד באופן חד-פעמי אינה מחייבת יצירת קשר ביניהם, ראו להלן "גיזום" ) . שנית, הלמידה האסוציאטיבית אינה יעילה בזכירה של פריטים בלתי קשורים, שכן קשה לקודד אותם באסופת תאים אחת . להפך, רשתות עצביות אלו אינן יעילות כאשר הלמידה מתבצעת באמצעות חזרה על החומר פעמים רבות . למידה באמצעות חזרה ושינון, למרות השימוש התדיר בה, מייצרת זיכרונות בעלי ספציפיות גבוהה שהיכולת להכליל מהם נמוכה . במקרים אלו הקשרים העצביים ממוקדים ובררניים מאוד ( מעטים וחזקים ) , ועל כן מגבילים את הגישה לזיכרונות אלו ואת היכולת לשלוף את הידע . לסיכום, למידה ( פלסטיוּת ) במוח מתממשת על ידי יצירת רשתות עצבים עשירות ומגוונות המקשרות בין גירויים חיצוניים ובין גירויים ותגובות אפשריות . מחד גיסא, החיבור בין מושגים נלמדים ואופני פעולה יעיל

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help