sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:129

ח ו מ ר י ל י מ ו ד ב מ א ה ה - 1 2 129 התאמה אישית — מקרה מיוחד של אינטראקציה עם המשתמש הוא שינוי חומרי הלימוד והתאמתם למשתמש, כך שמשתמשים יזכו לחוויית משתמש ולחוויית למידה מיטבית . חומרים דיגיטליים מאפשרים למשתמשים לווסת את מאפייני המדיה לנוחותם, למשל לשלוט בגודל הגופן או במהירות ההקראה . אפשרויות ההתאמה יכולות לסייע ללומדים או ללומדות עם לקויות למידה או עם צרכים מיוחדים להשתמש בחומרי לימוד שאחרת אולי לא היו נגישים להם . הסתגלות ( Adaptability ) היא היכולת של חומר הלימוד להשתנות בהתאם לפעולות המשתמש, כדי לספק חוויה משופרת . כך למשל, משחקי מחשב יכולים להציב בפני השחקן או השחקנית אתגרים ברמת קושי המותאמת למידת הצלחתם באתגרים קודמים . הסתגלות נעשית על ידי ניתוח פעילות המשתמש או המשתמשת והשוואתה למודל מוכן מראש או למודל דינמי הנבנה מתוך מעקב אחר התנהגותם של משתמשים רבים . כיום נעשים מאמצים שונים לפתח חומרי לימוד מסתגלים, כדי ליצור חוויה מיטבית לכל לומד ולומדת ( ; 2005 García - Barrios, Mödritscherr, & Gütl, Paramythis & Loidl - Reisinger, 2004 ) . במאפיין זה טמון פוטנציאל רב, אולם פיתוח של מערכות המאפשרות התאמה לכל לומד ולומדת הוא יקר וממושך . ניתוח למידה ( אנליטיקות ) — כל אינטראקציה עם אובייקט דיגיטלי מייצרת נתונים . למשל, צפייה בסרטון מייצרת נתונים על מועד הצפייה, משך הצפייה, מספר הצפיות החוזרות ועוד . ניתן לאגור, לעבד ולנצל נתונים אלו בדרכים שונות לצורך תמיכה בתהליך הלמידה, ההוראה וההערכה — ממעקב אחר התקדמות הלומדים והלומדות, דרך התאמה אישית של הלמידה לכל משתמש ומשתמשת ועד לפיתוח מערכות בינה מלאכותית מתוחכמות המגיבות באופן מושכל לפעולות הלומד . לצד היתרונות הפוטנציאליים של אפשרויות אלו, עולות גם סוגיות אתיות מורכבות הקשורות בפרטיות הלומדים והלומדות ובאבטחת מידע ( & Slade Prinsloo, 2013 ) . כפי שמעיד סקלאטר ( 2016 Sclater, ) פיתוח והטמעה של קוד מקצועי לשימוש בנתוני למידה הוא תהליך מורכב וארוך, המשלב שיקולים חוקיים, ארגוניים, טכניים ואתיים . שיתופיות — שיתופיות של חומרי לימוד אינה מאפיין חדש, אולם השימוש במדיה דיגיטלית מרחיב ומעשיר את אפשרויות השיתוף, למשל את האפשרות שכמה לומדים או לומדות יקראו את אותו מסמך בו-זמנית ויעירו עליו . אפשרויות אלו מספקות ללומדים וללומדות הזדמנויות לחלוק רעיונות ולפתח יחדיו תוצרי ידע משותפים . הצורך להתדיין על ניסוחים ולהסכים עליהם מעודד רפלקציה, מחדד יכולות טיעון ומשפר את הדקדוק ואת אוצר המילים של הלומדים והלומדות ( 2005 Dobao, 2012 ; Storch, ) . בשנים האחרונות פותחו כלים המאפשרים כתיבת הערות ( Annotation ) משותפות על מסמכים במרשתת ( לדוגמה diigo ו - hypothes . is ) . כלים אלו מאפשרים ללומדים וללומדות לשתף את ההערות שלהם על מסמכים ולנהל דיון המעוגן בטקסט עצמו . טרם נערכו מחקרים מקיפים על השימוש בכלים אלו בסביבות למידה והוראה, אבל מחקרים בודדים מצביעים על הפוטנציאל שבהם לשפר את המוטיבציה והמחויבות של הלומדים או הלומדות לקריאת הטקסט ( 2013 Estell é s, Del Moral & Gonz á lez, 2010 ; Gao, ) . סקירה זו אינה ממצה את כל האפשרויות הטמונות בחומרי לימוד דיגיטליים, אולם היא מעידה על ההזדמנויות הרבות שחומרים אלו יוצרים לשיפור תהליכי למידה קיימים וכן להתוויה של דרכי למידה חדשות . חומרי לימוד דיגיטליים יכולים גם להוביל לגיבוש מטרות לימודיות חדשות . לדוגמה, זמינותם של כלי מידול המותאמים לצורכי לומדים ולומדות ( כגון Geogebra ו - Netlogo ) יכולה להציב יעדים לימודיים חדשים בהוראת המתמטיקה והמדעים . עם זאת, חשוב לזכור שתרומתם של חומרי לימוד דיגיטליים תלויה באיכות העיצוב הפדגוגי שלהם ובאופנים שבהם הם משולבים בלמידה ובהוראה . לגורמים אלו השפעה רבה על הערך המוסף הגלום בחומרי הלימוד הדיגיטליים, על ניצול יעיל שלהם ועל מתן מענה לקשיים האפשריים של לומדים ולומדות בשימוש בחומרים אלו .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help