sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:77

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 77 2018 McIntyre, ) . מכאן שהדיון החינוכי בשאלות כגון האם יש חשיבות לשאיפה לאמת ובעזרת אילו קריטריונים ותהליכים אפשר לברר מה נכון ( יותר ) ולמי להאמין, הופך לאקטואלי ורלוונטי יותר מתמיד . אחת ממטרות מערכת החינוך במאה ה - 21 צריכה להיות טיפוח לומדים ולומדות בעלי נטיות ויכולות להשיג בהצלחה מטרות אפיסטמיות, לאורם של אידאלים אפיסטמיים, בעולם שבו המידע הנגיש הולך וגדל ובד בבד נעשה יותר מורכב, מגוון ומטעה ( 2018 Barzilai & Chinn, ) . 6 . 1 . האפקטיביות של הוראה עתירת חשיבה בעקבות התגבשות ההכרה בחשיבותה של הוראת החשיבה ובצורך להקנות לתלמידים מגוון אסטרטגיות חשיבה וסוגות חשיבה, פותחו בעשרות השנים האחרונות ברחבי העולם מאות פרויקטים בהיקפים שונים . מטרת הפרויקטים לטפח את יכולות החשיבה של תלמידים ותלמידות בתנאים אותנטיים, היינו במהלך ההוראה בכיתות ( להבדיל מפרויקטים מחקריים המתבצעים במעבדה בתנאים מבוקרים ככל האפשר ) . רבים מהפרויקטים הללו נחקרו אמפירית, והתוצאות היו מובהקות ולעיתים קרובות בעלות גודל אפקט ניכר ( 2009 Hattie, ) . מקגינס ( 2000 McGuinness, ) , למשל, תיארה את תוכנית ACTS , שמטרתה לשלב הוראת חשיבה בכל מקצועות הלימוד בבתי ספר באירלנד . מודל ההוראה של התוכנית מבוסס על הקפדה של כל הצוות החינוכי על שימוש באוצר מילים של חשיבה, אימון ופיתוח נטיות והרגלי חשיבה לצד שימוש מודע בדיונים וברפלקציות . דוגמה נוספת לקוחה מעבודתם של ריצ'הרט ופרקינס ( 2000 Ritchhart & Perkins, ) . ב"פרויקט זירו" בראשותם הגדירו החוקרים את המושג "חשיבה נראית" ( visible thinking ) , המתייחס להעלאת החשיבה למודעות ( מטא-קוגניציה ) באופן גלוי ומפורש . הדבר נעשה באמצעות שיח עמיתים, שיתוף במחשבות וברעיונות, תיעוד של תהליכי החשיבה בשעת ביצועם ( בכתב או באיור ) וכתיבה רפלקטיבית המתארת את כל תהליך החשיבה בסיומו . כלומר, הפיכת החשיבה לגלויה כרוכה בהפעלה של מיומנויות מטא-קוגניטיביות ומכוונוּת עצמית ללמידה ( self - regulated learning ) . מחקרים אמפיריים שהתקיימו בתנאים אותנטיים של הוראה בכיתה הראו שיפור עקבי בלמידה של תחומי התוכן ובפיתוח של מיומנויות החשיבה ונטיות החשיבה של התלמידים והתלמידות עד שהפכו לפעילות לימודית שגרתית שלהם . במילים אחרות : בכיתה נוצרו "שגרות חשיבה" ( thinking routines ) ( ראו 2007, 2002, Ritchhart & Perkins, 2000 ; Ritchhart, Ritchhart, Turner & Hadar, 2009 ; 2015 ) . רייזמן ( 2012 Reisman, ) בדקה את ההשפעות של הפרויקט "לקרוא כמו היסטוריון", שבו תלמידים ותלמידות לומדים היסטוריה באמצעות שאילת שאלות על מסמכים היסטוריים וחיפוש תשובות על שאלות אלה . במחקרה בדקה רייזמן כיצד משפיעה שיטה זו על הלימוד, ובמיוחד בדקה ארבעה משתנים ( לאחר ארבעה חודשים של לימוד באמצעות השיטה ) : החשיבה ההיסטורית של התלמידים והתלמידות, יכולתם להעביר אסטרטגיות חשיבה היסטורית לנושאים בני זמננו, שליטתם בידע המבוסס על עובדות היסטוריות ויכולתם הכללית בהבנת הנקרא . המחקר הראה שיפור מובהק בקבוצת הניסוי לעומת קבוצת הביקורת בכל ארבעת המשתנים . זוהר ונמט ( 2002 Zohar & Nemet, ) בדקו את השפעתה של תוכנית לימודים המשלבת הוראת טיעון בתחום תורשת האדם בביולוגיה . תוצאות המחקר הראו כי חל שיפור מובהק ברמת הטיעון של התלמידות והתלמידים, בצד שיפור מובהק בידע שלהם בביולוגיה . דוגמאות מחקריות דומות קיימות בתחומי דעת נוספים, ובהם מתמטיקה, קריאה וכתיבה ולימודי שפה זרה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help