sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:76

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 76 1 . מטרות וערך אפיסטמיים ) Epistemic aims and value ( — מטרות אפיסטמיות הן מטרות שקשורות בייצוג כלשהו של העולם . לדוגמה, ידע, הבנה, הסבר, וטיעון הן מטרות אפיסטמיות . חשיבה אפיסטמית מוּ נַעת על ידי השאיפה להשיג מטרות אפיסטמיות . למשל, לדעת מהי האמת או ליצור מודל שמייצג בצורה הטובה ביותר תופעה כלשהי . הערך של מטרות אפיסטמיות בעיני אנשים משפיע על המאמצים שהם מוכנים להקדיש להשגת המטרות הללו . 2 . אידאלים אפיסטמיים ) Epistemic ideals ( — אלו הם קריטריונים או נורמות שבהם אנשים נעזרים כדי לקבוע אם השיגו את המטרות האפיסטמיות שלהם . אידאלים אפיסטמיים יכולים לשמש גם להערכה של תוצרים אפיסטמיים שנוצרו על ידי מגוון אנשים . למשל, תלמידים ותלמידות יכולים להשתמש בקריטריונים לשם הערכה של טיעונים, הסברים ומקורות מידע כגון אתרי אינטרנט . 3 . תהליכים אפיסטמיים מהימנים ) Reliable epistemic processes ( — אלו הם תהליכים ואסטרטגיות המאפשרים השגה של מטרות אפיסטמיות . תהליכים מהימנים הם תהליכים בעלי סיכוי טוב להניב תוצאה מוצלחת . למשל, מדעניות ומדענים מעדיפים תהליכים כגון תצפיות שיטתיות וניסויים מבוקרים על פני תצפיות ודיווחים מקריים, משום שתצפיות שיטתיות וניסויים מבוקרים מקטינים את הסיכון לטעות . חשיבה אפיסטמית היא רבת פנים וכוללת היבטים קוגניטיביים והיבטים מטא-קוגניטיביים ( & Barzilai Zohar, 2014, 2016 ) . ברמה הקוגניטיבית, חשיבה אפיסטמית כוללת הפעלה של תהליכים ואסטרטגיות שמטרתם להשיג מטרות אפיסטמיות, כגון ידע או הצדקה . ברמה המטא-קוגניטיבית, חשיבה אפיסטמית כוללת ידע מטא-קוגניטיבי על ידע ועל ידיעה ( כולל, למשל, ידע על מטרות אפיסטמיות ועל הדרכים שבהן אפשר לפעול על מנת להשיגן ) , מיומנויות מטא-קוגניטיביות לניטור ובקרה של חשיבה אפיסטמית ( כולל, למשל, ניטור של תהליכים אפיסטמיים ) וכן חוויות מטא-קוגניטיביות כגון סקרנות, בלבול או פליאה . בשנים האחרונות מקדישים החוקרים תשומת לב רבה גם להיבטים חברתיים של חשיבה אפיסטמית, משום שידע לעיתים קרובות נוצר ומוערך בעזרת תהליכים חברתיים ( 1999 Goldman, ) . למשל, היצירה של האנציקלופדיה החופשית ויקיפדיה מתאפשרת בזכות ההגדרה השיתופית של נורמות אפיסטמיות לכתיבה של ערכים שמאומצות על ידי קהילת התורמים והעורכים ( Oeberst, Halatchliyski, Kimmerle, & Cress, 2014 ) . חשיבה אפיסטמית מושפעת מההקשר החברתי והתרבותי ומההתנסויות החינוכיות של הלומדות והלומדים ( 2012 Hofer, 2016 ; Hofer & Bendixen, ) . קיים קשר בין מאפייני ההוראה והלמידה בבית הספר לבין החשיבה האפיסטמית של הלומדות והלומדים ( 2010 Feucht, ) . למשל, בעקבות הוראה קונסטרוקטיביסטית שכוללת הזדמנויות מרובות להתנסות בלמידת חקר פעילה, יכולים התלמידים והתלמידות ללמוד שלידע יש אופי מורכב ומתפתח ( 2007 Yoed & Levin, ) . מכאן, שיש חשיבות לעיצוב ההוראה והלמידה וכן לעיצוב מאפייני הידע שאליו נחשפים הלומדים והלומדות בבית הספר . יש לעצב את ההוראה, הלמידה ומאפייני הידע בדרכים שיעודדו הבנה של מורכבות הידע ובד בבד הבנה של דרכים מעשיות שבעזרתן אפשר להתמודד עם מורכבות זו . ההכרה בדבר הנחיצות בטיפוח החשיבה האפיסטמית של לומדים ולומדות התחדדה בשנים האחרונות בעקבות תופעות עידן ה"פוסט-אמת", כגון ההפצה הנרחבת של "חדשות כזב" ברשתות החברתיות . עידן ה"פוסט-אמת" מערער על התפיסה שרצוי ואפשר לשאוף להבחין בין עובדה לבדייה ועל כך ששיש דרכים מוסכמות לחיפוש אחר האמת . אולם, חוסר האפשרות להבחין בין מידע מדויק למידע כוזב פוגע בתהליכי קבלת החלטות המבוססים על מידע וראיות וגם פוגע ביכולת לנהל שיח דמוקרטי ביקורתי ( ; 2016 Lynch,

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help