sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:75

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 75 הוראה המכוונת להבניה ( ולא להקניה ) של ידע מטא-אסטרטגי מתוארת בספרות המקצועית כדרך יעילה ביותר לטפח את החשיבה של הלומדים במגוון תחומי דעת . יתר על כן, מחקרים בתחומים שונים מצביעים על כך שתלמידים בעלי רמת הישגים נמוכה מפיקים תועלת רבה במיוחד מהוראה של ידע מטא-אסטרטגי ( לדוגמה : 2009 2008, White & Frederiksen, 1998, 2000 ; Zohar & Ben - David, ) . תהליכי ההפשטה , ההמללה וההכללה הנדרשים להבניה של ידע מטא-אסטרטגי מגדילים את הסיכוי שתלמידים יעבירו ( transfer ) את אסטרטגיות החשיבה ויישמו אותן בהקשרים חדשים . מיומנויות מטא- קוגניטיביות הן פרוצדורות מנטליות המאפשרות תכנון, ניטור, הערכה ובקרה של תהליכי חשיבה ולמידה ( ראו, למשל, 2009 , . Flavell et al . , 2002 ; Veenman et al . , 2006 ; Whitebread et al Efklides, 2006, ) . מיומנויות אלה מופעלות במהלך ביצוע משימה קוגניטיבית :  שלב התכנון מתקיים לפני ביצוע המשימה וכולל בחירת אסטרטגיות חשיבה מתאימות והקצאת משאבים המשפיעים על הביצועים . למשל, התייחסות לשאלות כגון : מהי מטרת המשימה ? מהם מאפייניה ? איזה מידע ואילו אסטרטגיות חשיבה נדרשים לביצועה ? ;  שלב הניטור מתקיים במהלך ביצוע המשימה וכולל העלאה של תהליכי החשיבה למודעות בשעת התרחשותם ;  שלב ההערכה והבקרה מתקיים לאחר ביצוע המשימה וכולל בדיקה רטרוספקטיבית של התהליכים והתוצרים של החשיבה . בשלב זה עוסק הלומד בשאלות כגון : האם השגתי את מטרות המשימה ? מה הצליח ומה נכשל ול 06מה ? מה אוכל לתקן או לעשות אחרת כדי לשפר את ביצועיי בהמשך המשימה או במשימה בעלת מאפיינים דומים ? לשלב זה נודעת חשיבות רבה בשיפור שלב התכנון של משימה עתידית בעלת מאפיינים דומים ובקידום היכולת לבצע אותה באופן מיטבי . מטא-קוגניציה קשורה קשר הדוק גם למושג "ויסות עצמי בלמידה" ( self - regulated learning, SRL ) . הכוונה לוויסות פעיל של תהליכי הלמידה ברמה הקוגניטיבית, המטא-קוגניטיבית והמוטיבציונית ( Pintrich, Schraw, Crippen, & Hartley, 2006 ; Zimmerman, 2000, 2008 ; 2000 ) . יש לשים לב לכך שוויסות עצמי בלמידה מתייחס לקשת שלמה של ביצועים הקשורים ללמידה, ולאו דווקא לחשיבה . למטא-קוגניציה תפקידים שונים בקידום תהליכי למידה : היא מפקחת על תהליכי החשיבה, מווסתת אותם ושולטת בהם ונחשבת בספרות המקצועית מנבא טוב להישגיים לימודיים . מחקרים שבדקו את הקשר בין מטא-קוגניציה לבין הישגיים לימודיים הראו באופן עקבי כי התוצאות הלימודיות משתפרות ככל שמתרחשים תהליכים מטא-קוגניטיביים רבים יותר בלמידה ( 2002 Anderson, 2001 ; Rimor, ) . זאת ועוד, לומדים ולומדות בעלי הישגים אקדמיים גבוהים מיישמים תהליכים מטא-קוגניטיביים יותר מלומדים ולומדות בעלי הישגים אקדמיים נמוכים ( 1995 Butler & Winn, ) . במחקר מטא-אנליזה רחב היקף ( 2009 Hattie, ) נמצא כי גישות הוראה המטפחות יכולות חשיבה מטא-קוגניטיבית וויסות עצמי בלמידה הן אפקטיביות ביותר ( גודל אפקט 67 . 0 ) . חשיבה אפיסטמית : חשיבה הקשורה בידע ובדרכי ידיעה ( ; 2016 Greene, Sandoval, & Bråten, Hofer & Bendixen, 2012 ) . לדוגמה, האם וכיצד אפשר לדעת מה נכון ? על אילו מקורות מידע אפשר לסמוך ? מהו טיעון משכנע ? מהי ראייה טובה ? כיצד אפשר להתמודד עם סתירות במידע ? לפי צ'ין ועמיתיו חשיבה אפיסטמית כוללת שלושה רכיבים עיקריים ( & Chinn & Rinehart, 2016 ; Chinn, Rinehart, Buckland, 2014 ) :

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help