sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:74

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 74 6  ידע מושגי וידע אסטרטגי : הבנה של מספרים גדולים ( בייחוד בהקשרים מציאותיים כגון אזרחות, כלכלה, דמוגרפיה ומרחקים אסטרונומיים ) ושל מספרים קטנים ( הקשרים מיקרוסקופיים ) ; היכרות עם התכונות של פעולות החשבון ( חלופיות, אסוציאטיביות, פילוג ) והבנתן ; שליטה במושגים כגון אחוזים וכן ידע מתי לבחור פעולות חשבון מסוימות על פי ההקשר של החישוב .  חוש למספרים ( number sense ) : יכולת לאמוד כמויות וסדרי גודל גם של חישובים נטולי הקשר וגם של חישובים שמעורבות בהם כמויות ( מספרים צמודים ליחידות מידה כגון אורך, שטח ונפח וכן כמויות המציינות קצב שינוי כגון מהירות, תאוצה ועוד ) ; בקרה מנומקת על מידע מספרי, כמותי וחישובי ( ראו, למשל, 1991 Greeno, ) ואתגור של מסקנות הנגזרות מניתוחים כמותיים כלשהם . לצד מרכיבי הידע הנזכר לעיל, חשיבה כמותית רצויה נשענת על מרכיבים רגשיים . דוגמה לכך היא המוכנות ואי-הרתיעה לעסוק בחישוב, בכימות של מצבים, במידול בעזרת מספרים וביצירה של טיעון המבוסס עליהם . שימוש במיומנויות אלה יכול לסייע להבין מצבים, להתדיין עם הזולת ולפתור בעיות מחיי היום- יום — בעבודה ובמהלך עיסוק אקדמי בתחום כלשהו . חשיבה כמותית לעיתים קרובות משמשת ל ביסוס או לדחייה של החלטות על בסיס כל האמור לעיל . חשיבה מטא-קוגניטיבית : המושג "מטא-קוגניציה" מתייחס לידע של האדם ולשליטתו בתהליכים ובתוצרים של המערכת הקוגניטיבית שלו ( 1976 Brown, 1978 ; Flavell, ) . הגדרה רחבה זו של המושג, שטבע לראשונה פלבל, כוללת מושגים ותת-מושגים רבים, ובהם רפלקציה, מודעות מטא-קוגניטיבית , מטא- זיכרון, מכוונות עצמית ללמידה, מטא-תודעה, חשיבה אפיסטמית ועוד . השגשוג התאורטי והמחקרי של המושג הוביל לערפול ולחוסר קוהרנטיות בהבחנה בין מרכיבים מטא-קוגניטיביים שונים ובהבנת היחסים ביניהם ( 2009 Veenman, Van Hout - Wolters, & Afflerbach, 2006 ; Zohar & Ben David, ) . עם זאת, קיימת תמימות דעים בין חוקרים מובילים בתחום באשר להבחנה בסיסית בין שני מרכיבים של חשיבה מטא-קוגניטיבית : ידע מטא-קוגניטיבי ומיומנויות מטא-קוגניטיביות ( ; 1979 Braten, 1991 ; Flavell, Schraw & Moshman, 1995 ; Veenman, Van Hout - Wolters, & Afflerbach, 2006 ) . ידע מטא- קוגניטיבי כולל שלושה תת-מרכיבים : 1 . ידע על היותנו אנשים חושבים : ידע ואמונות על העצמי החושב ועל האחרים החושבים, ובכלל זה ידע על מאפיינים רגשיים , מוטיבציוניים ותפיסתיים של חשיבת האדם ; 2 . ידע על משימות חשיבה : ידע על מטרות ומאפיינים כלליים של משימות חשיבה, ובכלל זה הבנה של הפעילות הקוגניטיבית הנדרשת לביצוען ; 3 . ידע על אסטרטגיות חשיבה : ידע כללי על דרכי פעולה לפתרון משימות חשיבה . קון ( 1999 Kuhn, ) הדגישה את חשיבות הקשר בין שני תת-המרכיבים האחרונים, והגדירה אותם יחד במושג "ידע מטא-אסטרטגי" ( meta - strategic knowledge ) . ידע מטא-אסטרטגי הוא ידע הנוגע למאפיינים כלליים של אסטרטגיות חשיבה וכולל הגדרות מפורשות באשר לאופן ביצוען, כלומר, מתי, למה ואיך להשתמש בהן ( 1998 Kuhn, 1999 ; Kuhn & Pearsall, ) . 6 למשל, ניתן לבסס את ההחלטה שיום הבחירות יהיה יום שבתון על פי שיקולים כמותיים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help