sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:25

מ ב ו א 25 לצד המטרות האזרחיות, הלאומיות והאקדמיות שיידונו בהרחבה בפרקים הבאים, ועדה זו רואה את קידום הרווחה האישית במובנה הרחב כאחת ממטרות-העל של תוכנית הלימודים . תפיסת הרווחה שתאומץ במסמך זה מקיפה והולכת אל מעבר לשיפור היבטים כלכליים והשתלבות בשוק העבודה . מה שהוביל לאימוץ גישה זו הן תפיסות ערכיות נורמטיביות, וכן הבנה מבוססת מחקר ששיפור כלכלי אינו מספיק, במיוחד במדינות בעלות כלכלה מפותחת, כדי להבטיח ולקדם את הרווחה האישית . ישנה כיום ספרות ענפה המלמדת על מגבלות הגישה הצרה לרווחה מזווית נורמטיבית ופילוסופית . ספרות זו עוסקת בניתוח מושג הרווחה, מצביעה על הכשלים בגישה הצרה לרווחה ומפתחת גישות אלטרנטיביות לרווחה ( 1996 Griffin, 1986 ; Sumner, ) . כמו כן, ישנם כיום גם מחקרים פילוסופיים וגם קונספטואליים אשר מצביעים על אי התאמתה של הגישה הצרה לרווחה לתחום החינוך ( 2011 Gilead, 2017 ; White, ) . הערעור על הגישה הצרה לרווחה מגיע גם מהמחקר הכלכלי . מחקרים שערך איסטרלין ( 1974 Easterlin, ) העידו שאין קשר ישיר בין צמיחה כלכלית ובין מידת הסיפוק שאנשים שואבים מחייהם . בניגוד לציפיות, נמצא שצמיחה כלכלית לא הובילה לשיפור בהערכות סובייקטיביות של אנשים את איכות חייהם . בעקבות מחקרי המשך שאיששו וחיזקו את מסקנותיו של איסטרלין ובעקבות מחקרים נוספים שעסקו בשאלות דומות החל פיתוח של מדדים חלופיים לבחינת הרווחה האישית ) 2012 Stutzer & Frey, ( . דוגמה בולטת לכך היא דוח שהזמין נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי, שבו פיתחו כלכלנים מובילים, ביניהם זוכי פרס נובל, מדדים חדשים לבחינות הרווחה שאינם מתמצים בפיתוח כלכלי ( 2010 Stiglitz, Sen, & Fitoussi, ) . בשנים האחרונות מדדים אלו ודומיהם אומצו ושוכללו על ידי ארגון ה - OECD ועל ידי גופי מחקר אחרים ( 2013 OECD, ) . לממדים אלו ולתפיסת הרווחה הנגזרת מהם יש כיום השפעה גוברת על תחום מדיניות החינוך ( 2007 Schuller & Desjardins, ) . בנוגע לקידום הרווחה האישית, הגישה שתאומץ במסמך זה תואמת במידה מסוימת את זו שפותחה על ידי ה - OECD . לפי הגישה המוצעת כאן הרווחה האישית מורכבת משלושה ממדים עיקריים OECD, ( ) 2013 . הראשון הוא הממד התפקודי . כדי לחוות רווחה, על האדם לתפקד באופן תקין בתוך הסביבה שבה הוא חי . ממד זה כולל אפשרות להשיג הכנסה מינימלית, כלים לשמירה על הבריאות, יכולות ליצור קשרים חברתיים, פיתוח זהות תרבותית, מילוי חובות אזרחיות ויכולת להשתמש בטכנולוגיות . לחינוך בכלל ולתוכנית הלימודים בפרט יש תפקיד מפתח בקידום יעדים אלו ובהשגתם . הממד השני של הרווחה הוא ממד רגשי . כלולים בו היכולת להרגיש תחושות חיוביות, בריאות נפשית ועוד . 5 ממד זה לא יידון בהרחבה במסמך זה היות שישנה ועדה מקבילה העוסקת בתחום זה . הממד השלישי הוא פיתוח וצמיחה אישית . כאן באים לידי ביטוי היכולת להכווין את החיים באופן אוטונומי, עיסוק בפעולות שהחברה מגדירה כבעלות ערך כגון תרבות ומדע, מציאת משמעות ומימוש עצמי וכדומה . את הממד השלישי יש לראות גם ככזה שהולך אל מעבר למסגרת המקובלת של הרווחה האישית ועוסק בפיתוח רוח האדם . חשיבותו אינה נגזרת רק מהתרומה שלו לתחושת הרווחה האישית, הוא בעל חשיבות אינטרינזית הנגזרת מתפיסה נורמטיבית של החיים הראויים ) 2011 Nussbaum, ( . היכולת להכווין את החיים באופן אוטונומי לדוגמה, יכולה לתרום רבות להגדלת הרווחה, במיוחד במדינות דמוקרטיות אשר מאפשרות ליחיד להכווין את חייו ואף דורשות זאת . אולם, חשיבותה של האוטונומיה לא נגזרת רק מתרומתה לרווחה . לאוטונומיה יש ערך כשלעצמה והיא חלק חשוב ממיצוי אנושיותו של הפרט . 5 ועדת המומחים לנושא טיפוח מיומנויות חברתיות-רגשיות במערכת החינוך . לקריאה על עבודת הוועדה ראו כאן .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help