sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:72

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 72 5 . 1 . סוגות חשיבה כאמור, החשיבה האנושית מורכבת, ולנוכח מורכבות המשימות העומדות בפני האדם החושב, חשיבה מסדר גבוה כרוכה לרוב בהפעלה משולבת של כמה אסטרטגיות חשיבה, שהן אבני הבניין של סוגות החשיבה . להלן נסקור דוגמאות של כמה סוגות חשיבה מרכזיות שאנו ממליצים לשלב בתוכניות הלימודים : חשיבה יצירתית : תהליך מורכב ורב-שלבי המוביל לתוצר ( מופשט או מוחשי ) חדש ובעל ערך בהקשר נתון ( 2009 Schmajuk, Aziz, & Bates, ) . התהליך היצירתי מחייב גמישות מחשבתית רב-ממדית ורב-כיוונית, המאפשרת מגוון נקודות מבט, העלאת אפשרויות שונות לפתרון בעיות ומתן תשובות על שאלות פתוחות ( דה בונו, 1992 ) . ליבת התהליך היצירתי היא חדשנות ( 2010 Chakravarty, ) . לפיכך, בניגוד לסוגות חשיבה מובנות, חד-ממדיות וחד-כיווניות — חשיבה יצירתית מתאפיינת בהעזה לפרק דפוסי חשיבה מקובלים ולבחון אפשרויות חדשות . העזה זו היא אשר זירזה את התקדמות המדע, ותרומתה להתפתחות האנושית משמעותית ביותר ( לם, 1973 ) . חשיבה יצירתית כרוכה בשני סוגים של תהליכי חשיבה הפוכים : הסתעפות והתכנסות . תהליכי החשיבה המסתעפת והמתכנסת מאזנים ומשלימים זה את זה, ובכך מאפשרים להגיע לפתרון הטוב ביותר ( Cropley, 2006 ) ומעוררים רעיונות ותוצרים חדשים . התהליך היצירתי מתחיל בחשיבה מסתעפת, המתאפיינת במתן דרור למחשבות, בשאילת שאלות, בניסוח השערות ובהעלאת מגוון נקודות מבט . מטרת החשיבה המסתעפת היא להגיע לכמה שיותר פתרונות אפשריים לבעיה או לסוגיה נתונה . החשיבה המסתעפת נמנעת במודע מעיסוק בניתוח ביקורתי של איכות הפתרונות האפשריים ובהסקת מסקנות, כדי שלא להגביל את התהליך היצירתי ולהגיע למספר גדול ככל האפשר של פתרונות אפשריים . לחשיבה המסתעפת נודעת חשיבות רבה בהגדרת איכותו של התהליך היצירתי . לפיכך אחת הדרכים להעריך את איכות החשיבה היצירתית היא למדוד את איכות החשיבה המסתעפת ולבחון עד כמה היא מערבת הפקה של תגובות חדשניות ומשמעותיות לשאלות פתוחות או פתרונות מרובים לבעיות ( גריג וזימברדו, 2010 ; 2013 , . Mayseless, et al ) . השלב הבא בתהליך היצירתי מתאפיין בהיפוך כיוון — מחשיבה מסתעפת לחשיבה מתכנסת . תהליכי החשיבה המתכנסת מכוונים לארגון ולמיון של מגוון הרעיונות והאפשרויות שעלו במהלך החשיבה המסתעפת . התכנסות החשיבה כרוכה בניתוח מעמיק וביקורתי של תוצרי החשיבה המסתעפת, בד בבד עם התבססות על ידע עדכני ורלוונטי . החשיבה המסתעפת מובילה להבניה של ידע עמוק וחדש, המאפשר לבחור את הפתרון הטוב ביותר או כמה חלופות מתאימות . חשיבה מסתעפת טומנת בחובה לא רק הבטחה ליצירתיות פורייה, אלא גם סכנה של מראית עין כוזבת במקרים שבהם היצירתיות מעלה פתרונות שאין להן אחיזה במציאות ( 2010 Cropley, 2006 ; Chakravarty, ) . לפיכך חשיבה יצירתית חייבת לכלול גם מרכיב משלים של חשיבה ביקורתית . בהוראת חשיבה יצירתית יש לשאוף ליצור בכיתה נורמות הנותנות לגיטימציה ואף עידוד "להתפרע" מחשבתית, ומאפשרות להעלות הסתעפויות רבות, גם כאלו הנראות במבט ראשון בלתי סבירות . חשיבה ביקורתית : אניס ( 1987 ) הגדיר חשיבה ביקורתית כך : "חשיבה שקולה ורפלקטיבית המתרכזת בהחלטה במה להאמין או מה לעשות" ( עמ' 57 ) . בהגדרתה הצרה החשיבה הביקורתית היא היכולת להעריך את דיוקם של היגדים ולבחון אותם באופן מושכל על בסיס קריטריונים רציונליים . החשיבה שקולה וביקורתית כאשר החושבים שואפים לנתח את טיעוניהם בקפדנות, לחפש להם ראיות תקפות ולהגיע למסקנות מבוססות ( אניס, 1987 ) . על פי הגדרה אחרת, חשיבה ביקורתית טומנת בחובה "השהיית השיפוט" ( 1981 McPeck, ) , כלומר, לא לקפוץ במהירות לקביעת עמדה, אלא לשקול חלופות בעזרת הפעלת הגיון

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help