sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:122

מ ב נ ה ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 122 3 . האם מוצגות ה"שאלות הגדולות" שמעסיקות את העוסקים בתחום ? 4 . האם הלימודים כוללים התנסות בדרכי חשיבה אופייניות ודרכי פתרון בעיות ייצוגיות ? 5 . האם הלימודים כוללים היכרות עם מהות עבודתם של אנשי המקצוע בתחום ( או לפחות "טעימה" של עבודתם ) ? 6 . האם הלימודים כוללים ביסוס היכרות של המבנה האפיסטמי של אותו תחום והבנה שלו ? על ההיבטים הללו לבוא לידי ביטוי בחומרי הלימוד, במהלכי ההוראה ובדרכי ההערכה . לכידות ( קוהרנטיות ) 1 . האם יש בנושא החדש "סיפור קוהרנטי" ? ידע מקושר ( בתוך הנושא, בתוך התחום ועם תחומים אחרים ) , דינמי, המקדם הבנה מעמיקה ? ידע הנטוע בהקשר מסוים וגם ניתן להכללה וליישום ? 2 . האם התחום נושק למקצועות או לתחומים אחרים ומזמן הבנה מעמיקה שלהם, הן מבחינת מערכות מושגים, הן מבחינת מיומנויות חשיבה ? האם הלימודים מעשירים יותר מתחום אחד ? השקה זאת עשויה לבוא לידי ביטוי כקריטריון לבחירה של תחומים שיכולים לתרום ללמידה משמעותית . ידע ומיומנויות האם הנושאים, התחומים והמקצועות מאפשרים לבנות קשר הדוק בין ידע למיומנויות חשיבה ? תחומים שבהם המיקוד הוא בידע גרידא ( מידע, עובדות, פרוצדורות או ידע שטחי על מושגים ) או לחלופין תחומים שבהם המיקוד הוא במיומנויות חשיבה כלליות שאינן טבולות בתחום ידע ספציפי יקבלו עדיפות נמוכה בתוכניות הלמידה ובחומרי לימוד ( ראו בפרק שתיים של מסמך זה ) . שוויון הזדמנויות 1 . האם הנושא או התחום הלימודי הנבחר יתכווננו להקניית בסיס שכל תלמיד יוכל להפיק ממנו כישורים כלשהם לתפקוד מול אתגרים של המאה ה - 21 ( תושייה, התמצאות, נגישות למקורות מידע, הצלבת מידע, ביקורתיות, גמישות, אחריות ועוד ) בהקשר של תחום ידע נתון ? 2 . האם כל תלמיד יוכל למצוא הזדמנויות ובסיס לבחירה בעיסוק בתחום מסוים ברמה כלשהי של התמחות ? היבטים רגשיים ואישיים האם הנושא או התחום הנבחר תורם ( או לחילופין פוגע ) בבניית היבטים אישיים ורגשיים ( זהות אתנית, דתית או חילונית, דימוי עצמי, תחושת מסוגלות עצמית ועוד ) ? היתכנות מערכתית יש לבחון אם קיימת היתכנות להטמעה איכותית בקנה מידה מערכתי : 1 . האם מספר שעות מוקצה באופן ברור ומתחשב במערך הכללי של השעות המוקצות לתחומים ולמקצועות אחרים ? 2 . האם ישנם צוותי פיתוח שיוכלו להציע חומרי למידה איכותיים על פי כל הקריטריונים הנ"ל ?

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help