sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:71

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 71 המכוון לטיפוח ערכים דמוקרטיים ברמת המדינה וברמה הגלובלית ולעיצוב חברה שוויונית ופלורליסטית ( Matto, McCartney, Bennion, & Simpson, 2017 ; OECD, 2018 b ) . לסיכום, השינויים המתוארים לעיל, שינויים בהיקף ובאופי המידע הזמין, בדרישות שוק התעסוקה ובאתגרי האזרחות, מחייבים חינוך המעודד את פיתוח החשיבה . לנוכח המציאות המשתנה קשה לראות כיצד יוכלו אזרחים ליהנות מחיים של רווחה — שהיא אחת ממטרותיו המרכזיות של החינוך כפי שהוגדרו לעיל ( בפרק הפתיחה ) — בלי שפיתחו יכולות חשיבה גבוהות . במציאות העכשווית תפקוד חברתי תקין ופיתוח וצמיחה אישית, שהם מיסודות הרווחה האישית, דורשים יכולות חשיבה מפותחות . 4 . 1 . פיתוח החשיבה כתחום רוחב : שילוב החשיבה בכל מקצועות הלימוד האתגרים המורכבים שהדגשנו בשלושת הסעיפים הקודמים מצביעים על הצורך לראות בפיתוח החשיבה מטרה חינוכית ראשונה במעלה . כדי להגשים מטרה זו, יש לעסוק בפיתוח החשיבה באופן שוטף ואינטנסיבי בכל תחומי הלימוד, ולהתאימו בכל תחום לדרכי החשיבה המקובלות בו . הנחת העבודה שביסוד המסמך הנוכחי היא שבבית הספר יש לעסוק בפיתוח החשיבה על פי הגישה המשלבת, המכוּנה גם גישת המיזוג ( infusion approach ) , ולפיה החשיבה אינה נלמדת כתחום לימודי העומד בפני עצמו ( למשל בשיעור נפרד ) , אלא משולבת בתוכני הלימוד של המקצועות השונים ( Abrami et al . , 2008, 2015 ; Swartz et al . , 2008 ; Zohar, 2004 ) . הוראה עתירת חשיבה, המדגישה למידה פעילה, שאילת שאלות וחקר, תורמת לטיפוח הסקרנות של תלמידים ותלמידות ולעמדות חיוביות כלפי הלמידה ( 2016 , . McConney et al ) . למידה כזו עומדת בלב דרכי ההוראה והלמידה המתוארים בפרק הקודם . חשוב לציין כי על אף שפיתוח החשיבה נעשה כתחום רוחב, על פי הגישה המשלבת העקרונות הכלליים של החשיבה בהחלט נדונים באופן מפורש . דיון זה הוא חלק מהחשיבה המטא-קוגניטיבית המאפיינת את הגישה המשלבת להוראת חשיבה . מחקרים מעידים כי כאשר הוראת החשיבה משולבת בתוכני הלימוד היא משפיעה על יכולות החשיבה של תלמידות ותלמידים ועל הידע שלהם, שכן היא תורמת להבנה מעמיקה של מושגים, תאוריות ותהליכים ( 1994 National Research Council, 2012 ; Perkins, 1991 ; Perkins & Blythe, ; להתייחסויות נוספות בדבר הקשר בין ידע והוראה עתירת חשיבה ראו גם בסעיף שלוש של הפרק הקודם של המסמך ) . הסבר קולע לקשר שבין חשיבה ותהליכים של הבניית ידע מופיע בתוכנית הלימודים של ניו זילנד ( עמוד 12 ) : חשיבה בהכרח כרוכה בשימוש בתהליכים יצירתיים, ביקורתיים ומטא-קוגניטיביים לשם הבנה של מידע, התנסויות ורעיונות . תהליכים אלה נדרשים להשגת מטרות של פיתוח ההבנה, הבנה מעמיקה, קבלת החלטות, תכנון פעולות והבניית ידע . בליבת החשיבה עומדת סקרנות אינטלקטואלית . תלמידים המיומנים בחשיבה ובפתרון בעיות שואלים ומתעניינים, משתמשים ומיישמים, ומבנים ידע באופן פעיל . הם עושים רפלקציה על תהליכי הלמידה שלהם, לוקחים בחשבון ידע קודם ואינטואיציות אישיות שלהם, שואלים שאלות ומאתגרים את הנחות היסוד ואת התפיסות המוקדמות שלהם .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help