sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:22

מ ב ו א 22 שינוי תפיסתי, תופעות שיש להכיר בהן ולהתמודד איתן . בעשורים האחרונים, בעקבות התפתחות הרב- תרבותיות והפוסט-מודרניזם, התגבשה ההכרה בכך שהגיוון התרבותי והחברתי אינו רק בלתי ניתן לשינוי אלא בעל ערך ( 1987 Gu tmann, ) . מעבר לכך, סביר להניח שקצב השינוי רק ילך ויגבר . כל אלו מחייבים אותנו לעצב תוכנית לימודים שלא רק תגיב לשינויים הקיימים אלא גם תכין אנשים להתמודדות עם עולם מורכב, מגוון ומשתנה . מטרות תוכנית הלימודים השינויים שהוצגו לעיל הם כמובן בעלי השפעה משמעותית על מטרותיו של בית הספר במאה ה - 21 . כפי שנכתב בתחילת הפרק, לא ניתן לנתק את הדיון בתוכנית הלימודים מדיון במטרות החינוך . כל תוכנית לימודים מקדמת מטרות חינוכיות כאלו או אחרות ולרוב גם נגזרת מתוך תפיסה מסוימת של מטרות . מטרות החינוך מעוגנות בשיפוטים נורמטיביים, גלויים או סמויים, למשל על אודות מהו האדם הראוי או מהי החברה הראויה ( לם, 2002 ) . כתוצאה מכך שיפוטים נורמטיביים שהם לרוב בעלי אופי אידיאולוגי, פוליטי או מוסרי מוצאים את דרכם אל תוכניות הלימודים . לדוגמה, כל ספר להוראת מתמטיקה לכיתה ד' כולל בתוכו שיפוט בדבר מה ראוי שהתלמיד ידע בשלב זה בחייו ונגזר מתפיסה נורמטיבית כזו או אחרת . היות שהיום, יותר מבעבר, שיפוטים נורמטיביים נוטים להיות שנויים במחלוקת, התאמת תוכנית הלימודים למאה ה - 21 הופכת מורכבת במיוחד ( 1987 Gutmann, ) . אומנם המחקר המדעי יכול לעזור לבניית תוכנית הלימודים בכך שיספק לנו כלים להשגת מטרות נתונות, אך אין הוא יכול להגדיר את המטרות עצמן . מובן אפוא כי בעת התאמת תוכניות הלימודים אין מנוס מקביעות נורמטיביות . בחלק זה של המסמך נציג היבט חשוב מהמסגרת הנורמטיבית שבחרנו לעבוד בה . במסמך "חינוך לחברה של תרבות ודעת : תמורות המאה ה - 21 והשלכותיהן", כבר הציבו ברנדס ושטראוס ( תשע"ד ) שורה של מטרות חינוכיות, שביניהן הקניית מיומנויות המאה ה - ,21 שיפור האוריינות, העלאת ההישגים, קידום התנהגות חברתית נאותה וטיפוח הייחודיות של אוכלוסיות שונות בישראל . אולם, אף על פי שהמסמך שימש את הוועדה הנוכחית כנקודת מוצא לדיון בתוכניות הלימודים, מטרות תוכנית הלימודים אינן יכולות להיגזר ממנו ישירות מכמה סיבות . ראשית, מטרות תוכנית הלימודים אינן בהכרח זהות למטרות החינוך . ישנן מטרות חינוכיות אשר לא משתקפות בתוכנית הלימודים, ולעיתים אף אינן יכולות להשתקף בהן . לדוגמה, המסמך מ - 2013 דן בסוגיה של איכות הכשרת המורים והקצאת משאבים . סוגיות אלו רלוונטיות לתוכנית הלימודים רק בעקיפין . שנית, התאמת תוכנית לימודים דורשת גם מיקוד רב יותר של המטרות בתחומי ההוראה והלמידה מזה שמופיע במסמך הוועדה מ - 2013 ופריטתן לאמצעים אופרטיביים . לכן, לשם בניית תוכנית לימודים יש צורך בהגדרה מקיפה ומפורטת של היעדים שרוצים להשיג בתחומים אלו . סיבה שלישית לכך שהמטרות לא יכולות להיגזר ממסמך 2013 היא שעניינו של המסמך הקודם היה התאמת מערכת החינוך למציאות הקיימת . מנגד, המסמך שלהלן שם דגש רב יותר על שימור הטוב שבקיים דווקא אל מול המציאות המשתנה . כמו כן, במסמך הנוכחי ניתן משקל רב יותר להכנה להתמודדות עם עצם השינוי . עקב כך, היבטים חינוכיים שזכו רק להתייחסות מצומצמת במסמך מ - 2013 נדונים בהרחבה רבה במסמך הנוכחי . דוגמה לכך היא נושא פיתוח החשיבה שנדון בקצרה במסמך מ - ,2013 וכעת מקבל מקום מרכזי ומטופל בצורה מקיפה . לבסוף, המסמך הנוכחי נדרש לעסוק בפירוט רב בסוגיות שלהן זיקה למטרות ולתוכניות הלימודים, וחלק מאלו לא אוזכרו כלל במסמך מ - 2013 . דוגמה לכך היא השימוש באמצעים דיגיטליים במסגרת תוכנית הלימודים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help