sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:70

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 70 בזמן, להבנות כל העת ידע חדש ולפתח מיומנויות חשיבה גבוהות שיתאימו למציאות המשתנה ( Young et al . , 2016 ) . לפיכך הכנת בוגרי מערכת החינוך ובוגרותיה לחיי רווחה כלכלית, חברתית ורגשית בעולמנו משמעותה הכשרתם ללמידה מתמדת בכל תחומי החיים ולאורך כל החיים ( Lifelong learning ( . במילים פשוטות, מערכת החינוך צריכה ללמד את בוגריה ובוגרותיה איך ללמוד באופן עצמאי, משמעותי ואפקטיבי בכל זמן ובכל מקום, ולא רק מה ללמוד כאן ועכשיו ( 2015 Head, Van Hoeck, & Garson, ) . לשם כך צריכה מערכת החינוך לפתח בקרב התלמידים והתלמידות כלים מתקדמים לחשיבה וללמידה עצמאית . 3 . 1 . חינוך אזרחי פרואקטיבי בעולם גלובלי הצורך בחינוך לחשיבה יודגש בסעיף העוסק בחינוך אזרחי דמוקרטי ( סעיף שלוש של פרק זה ) . שם יוסבר שכדי להקנות ללומדות וללומדים מיומנויות המאפשרות לתפקד בחברה דמוקרטית, יש לחזק את כוח השיפוט והביקורת שלהם ואת יכולתם לקבל החלטות מושכלות ולנהל שיח גם עם מי שאינו מסכים עימם . בסעיף הנוכחי נדגיש גם את חשיבותן של מגמות גלובליות המעודדות התנהגות פרואקטיבית – המכוונת לעיצוב מצבים חדשים עתידיים ( להבדיל מתגובה למצב קיים — תגובה ריאקטיבית ) . התנהגות פרואקטיבית מבוססת על תהליכים מורכבים של יזמות, הובלת שינויים ומנהיגות ( כפי שהוצג בפרק הפתיחה של מסמך זה ) . ניכר כי במציאות הדינמית ורבת התהפוכות של העידן הנוכחי תפיסה חינוכית עכשווית חייבת להיות בעלת אוריינטציה פרואקטיבית כדי שתוכל להשפיע על גיבוש חזון ועל ביסוס ערכים לעיצוב חברה אנושית בין-לאומית טובה יותר, שוויונית ופלורליסטית ( Council of Europe, 2016 ; Westheimer & Kahne, 2004 ) . תפיסה זו מבוססת על ניתוח מעמיק של מגמות גלובליות המאפיינות את המאה ה - 21 ומחייבות לחנך לחיים בעולמנו ( 2014 Bailey, ) בד בבד עם להתחשבות במגמות שינוי גלובליות . דוגמאות לכן הן ההגירה המסיבית מהעולם השלישי לראשון והשינוי בתפיסת המשפחה . מגמה נוספת היא הגלוקליזציה, המשקפת מתח מתמיד בין הזהות הלאומית-מקומית של כל חברה, תרבות או מדינה, לבין הזהות הגלובלית, זהותו של אזרח העולם ( 2013 , . Cogan et al ) . הגלובליזציה המואצת מובילה לשוק עבודה רב-תרבותי המאופיין במגוון סוגי אוכלוסיות העובדות יחד ; היא מגבירה עיסוק שיתופי בתחומים חובקי עולם כגון שינויי אקלים, שמירה על איכות הסביבה, יישום קיימוּת וכלכלה ירוקה, הגנה על זכויות אדם וזכויות בעלי חיים והתנגדות לעוולות כלכליות-חברתיות בין-לאומיות . שיתופיות מוגברת זו מפתחת את תודעת הזהות הגלובלית של אזרחי העולם . בד בבד לחץ פנימי מצד קהילות לאומיות, אתניות ותרבותיות מעודד שמירה אדוקה על הזהות הלאומית-המקומית והתנגדות תקיפה להתפתחות הזהות הגלובלית . סתירה שורשית זו מייצרת מתח מתמיד בין זהויות ומעוררת קונפליקטים הרי גורל בקנה מידה נרחב ( 2013 McAvoy & Hess, ) . מגמות גלובליות אלה ואחרות מדגישות עוד יותר את החשיבות ההולכת וגוברת שבפיתוח ערכים קולקטיביים לרווחת החברה והסביבה ובחינוך אזרחי-דמוקרטי ( OECD, 2015 ; 2016 b ; 2018 a ) . הכוונה לערכים של אחריות חברתית-סביבתית, יזמות ומנהיגות, המאזנים בין התפתחות אישית כלכלית-חומרית לבין עיצוב חברה שוויונית המבוססת על נורמות של הגינות, אתיקה, קיימות, קבלת האחר, מעורבות ותרומה לקהילה . בימינו לפיתוח חשיבה בכלל ולחשיבה ביקורתית בפרט נודעת חשיבות עליונה, שכן קבלה והכלה של שונות ומגוון דעות, רעיונות ותרבויות מבוססות על נטיות חשיבה, ואת הנטיות האלה אפשר לטפח . לדוגמה, ניתן לעודד פתיחות לנקודות מבט אחרות, לספקנות, להשהיית שיפוט ולחשיבה ביקורתית רפלקטיבית . מכאן שפיתוח מיומנויות חשיבה כתחום ליבה בתוכניות לימודים הוא תנאי הכרחי לחינוך פרואקטיבי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help