sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:21

מ ב ו א 21 מבנה החברה הישראלית בנאום המפורסם שזכה לשם "נאום השבטים" ( 2015 ) הצביע הנשיא ריבלין על תנועה של החברה הישראלית מחברה שבה רוב ברור ומיעוטים, לחברה שבה ארבעה מגזרים מתקרבים זה לזה בגודלם . ריבלין זיהה את החילונים, שהיו בעבר הרוב, את החרדים, את הדתיים הלאומיים ואת הערבים כ"שבטים" שמרכיבים את החברה הישראלית . זו חלוקה אחת מתוך כמה חלוקות אפשריות, חלוקות אחרות כוללות לדוגמה את הדרוזים או את המסורתיים כקבוצות נפרדות ( רובינשטיין, 2017 ) . בין אם החלוקה המוצעת היא לארבע קבוצות ובין אם ליותר, נראה כי מתגבשת בין החוקרים הסכמה כי החברה הישראלית משנה את פניה, וקבוצות שהוגדרו בעבר כמיעוט הופכות להיות דומיננטיות יותר . שינוי מבני זה, שבבסיסו תהליכים דמוגרפיים, מלֻווה בהתעצמותם או לפחות בעלייתם לפני השטח של מתחים ושסעים עמוקים . הקבוצות המרכזיות בישראל חלוקות ביחסן לדת, לציונות, לתרבות ואף לדמוקרטיה . בפועל קיימת בין המגזרים השונים הפרדה כמעט מלאה בתחומים רבים, כגון החינוך והדיור . ניתן להניח שתהליכי השינוי המבניים יתעצמו, ושאם לא תימצא דרך פעולה חדשה, יתעצמו המתחים והשסעים יחד איתם ( רובינשטיין, 2017 ) . שחיקת האתוס הליברלי מדינת ישראל הוקמה על בסיס אתוס סוציאליסטי . בעשורים הראשונים הייתה המדינה מרכוזית והחזיקה כוח רב בידיה . החל משנות ה - 80 הוחלף האתוס הסוציאליסטי בהדרגה באתוס ליברלי ששם דגש על שוק חופשי, על זכויות ועל חירויות ( ברנדס ושטראוס, תשע”ד ) . שינוי זה הביא גם לתהליכי הפרטה מקיפים שהשפיעו רבות על תחום החינוך . סמכויות הועברו מהשלטון המרכזי אל הרשויות המקומיות, למנהלים ולצוותים חינוכיים . כמו כן, אלמנטים שמבוססים על כלכלת שוק, כגון מיקור חוץ ובחירת הורים, השתרשו במערכת ( דאהן, 2018 ) . בשנים האחרונות אנו עדים לתחילתו של ערעור על חלקים של האתוס הליברלי . בעוד ההיבטים הכלכליים שלו נשמרים ואף מתחזקים, ההיבטים הפוליטיים והערכיים שלו נמצאים תחת מתקפה . חלופה אשר מבוססת על שיח לאומי- דתי ( ולעיתים אנטי- דמוקרטי ) תופסת מקום מרכזי יותר בשיח הציבורי ( רובינשטיין, 2017 ) . שינויים ערכיים וכלכליים אלו מאתגרים את היסודות שעליהם מושתתת מערכת החינוך ודורשים התאמות . כפי שהובהר לעיל, תוכנית הלימודים אינה מחויבת לאמץ את השינויים המתרחשים סביבנו והיא יכולה לשחק גם תפקיד במניעת שינוי או בהובלתו, אך עליה להגיב למצב הקיים . יחד עם זאת, חשוב לזכור כי זיהוי מגמות השינוי נותן לנו תמונה חלקית בלבד של העתיד לבוא . קשה כיום להעריך במדויק אילו מגמות יתחזקו ויתרחבו ואילו ייחלשו ואף ייעלמו . נוסף על כך, כמעט בלתי אפשרי לצפות את עלייתן של מגמות שינוי חדשות, ועוד יותר מכך את השפעתן העתידית . יחד עם זאת, ניתן להניח במידה רבה יחסית של ודאות שבעתיד הנראה לעין השינויים שהוצגו לעיל יימשכו ויתעצמו . שינויים אלו מוליכים אותנו בדרך ברורה אל עבר עולם הדורש יכולת התמודדות עם גיוון ומורכבות . הגלובליזציה חושפת אותנו להשפעות מגוונות, השינויים הטכנולוגים והכלכליים מגדילים את טווח הבחירה, והשינויים במבנה המשפחה והחברה מציבים אלטרנטיבות רבות שניתן לאמץ . גם אם העולם שאנחנו חיים בו אינו בהכרח מגוון יותר או מורכב מזה שהיה בעבר, הגיוון והמורכבות הפכו להיות, עקב

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help