sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:69

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 69 ברשת הענפה והדינמית של אינטראקציות עם אחרים ( crowd learning ) , שטכנולוגיות המידע מאפשרות ( 2006 Siemens, ) . במחקרם הידוע משנות ה - 70 הראו וידמאר ורוקיץ' ( 1974 Vidmar & Rokeach, ) כי אנשים מנתחים טקסטים דרך המטען הקוגניטיבי והדעות הקדומות שלהם . כיום המידע העצום שמגיע אלינו באמצעים דיגיטליים וברשתות חברתיות מותאם למבנה האישיות ולתחומי העניין שלנו — מה שמכונה "אפקט ההדהוד" . לפיכך הקושי להשתחרר מאמונות ומדעות קדומות רק מתעצם, ומתעורר בהכרח צורך בפיתוח חשיבה ביקורתית . היכולות לאתר מידע רלוונטי, מהימן ועדכני, להצליב פריטי מידע שונים, לפרש את המידע תוך שחרור מאמונות קודמות, להצדיק ולהעריך מידע ( כתוב או מושמע ) באופן ביקורתי, לנתח מידע לעומק, למזג מידע ממקורות שונים ואף סותרים ולהבנות ידע עמוק — כל אלו הן יכולות מחויבות המציאות . פרקינס ( 2004 Perkins, ) תיאר זאת בדוגמאות מחיי היום-יום : היינו רוצים שצעירים ובוגרים יהיו אנשים שחושבים באופן פעיל : ביקורתיים כאשר הם מתמודדים עם שמועה לא סבירה, שכלתניים כאשר הם פותרים בעיה סבוכה, בזמן ויכוח, או כאשר הם מאזינים לאמירות גורפות של פוליטיקאים . הרי אנשים כל הזמן חושבים, ואף מודעים לכך, אך מחקרים מראים כי אינם שמים לב להזדמנויות לחשיבה או לצורך בה במצבים יום-יומיים ( עמ' 1 ) . מחקר מקיף ( 2016 Wineburg, Breakstone, McGrew & Ortega, ) שנערך בקרב יותר מ - 8,000 תלמידים, מגיל חטיבת ביניים ועד סטודנטים באוניברסיטה, העלה תוצאות עגומות באשר ליכולתם להבחין בין מידע חדשותי לבין תכנים מניפולטיביים כמו פרסום סמוי וחדשות מזויפות ) fake news ( . שיעורים גבוהים ומטרידים ( לעיתים כ - % 80 מקרב אלפי הנבדקים ) כשלו במלאכת הזיהוי . לכן חשוב להציב את פיתוח החשיבה ברמה קוגניטיבית ומטא-קוגניטיבית במרכז תוכנית הלימודים בכל תחומי הלימוד ולהקנות ללומדים את היכולת לבחון מידע באופן ביקורתי, להבנות ידע עמוק ולהשתמש בידע ובחשיבה גם בחיי היום-יום ( 2012 National Research Council, ) . 2 . 1 . התמודדות עם שינויים בתעסוקה והצורך בלמידה מתמדת לאורך החיים מגמה בולטת הנגזרת ממאפייני העידן הגלובלי והדיגיטלי שתוארו לעיל נוגעת לתחום הכלכלה והתעסוקה . הכלכלה העולמית עוברת שינויים מרחיקי לכת ( OECD, 2018 a ) : מכלכלות מקומיות המבוססות על משאבי טבע לכלכלת ידע גלובלית ודינמית המושתתת על הון רוחני, על שליטה ברעיונות ובמידע, על שימוש בטכנולוגיות המתפתחות ללא הרף ועל קישוריות-על ( interconnectivity ) . חדירת טכנולוגיות מתקדמות לשוק התעסוקה מובילה להיעלמות של מקצועות הדורשים רק יכולות קוגניטיביות נמוכות ואפשר לייעל אותם באמצעות אוטומציה ודיגיטציה . שוק התעסוקה מתאפיין בביקוש הולך וגובר למקצועות עתירי חשיבה ולמקצועות חדשים המצריכים גמישות מחשבתית, יצירתיות ויזמות . מגמות אלה גם מפחיתות את הביטחון התעסוקתי . במציאות מורכבת ודינמית זו בוגרי מערכת החינוך יצטרכו "להמציא את עצמם" בכל פעם מחדש . הם יידרשו להתנייד לעיתים קרובות בין מגוון משרות ומסגרות תעסוקה, לשלוט בכמה תחומי התמחות בו

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help