sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:20

מ ב ו א 20 שונים של העולם ( בן פרץ, 2011 ) . מעבר זה מביא להיווצרותה של מודעוּת גלובלית — אנשים בכל העולם נחשפים לאותם תכנים תרבותיים, קונים באותן חנויות ועוסקים באותם נושאים, מהתרחשויות חדשותיות ועד לאיכות הסביבה ( 2004 Singh, ) . כמו כן, מבחינה פוליטית נוצרות בריתות בין-מדיניות, כגון האיחוד האירופי וגופים על-מדינתיים כגון הבנק העולמי וה - OECD . אולם, בו-זמנית, ובמידה רבה כתגובת נגד, רבים שמים דגש על המקומי והמובדל . תרבויות רבות נאבקות על שפתן ועל ייחודן . עלייתה של תרבות גלובלית מחד גיסא והתגובות אליה מאידך גיסא מציבות אתגר חינוכי מורכב . על מערכת החינוך לאפשר גם לתלמידים להיות חלק מהתרבות הגלובלית, אך בו בזמן לשמור על הייחוד התרבותי שלהם ( Friedman, 2000 ) . בישראל ניתן לראות את השפעות הגלובליזציה בצורה ברורה במתח המורגש בין התרבות הגלובלית למקומית . שינויים בחיי המשפחה תהליך חשוב נוסף המתרחש ברבות ממדינות העולם הוא גיוון ושינוי של חיי המשפחה . מספר הנשים היוצאות לשוק העבודה גדל, ישנה עלייה בגיל הנישואים, ישנו גידול במספר הגירושין ורבים הבוחרים להביא ילדים שלא במסגרת הנישואים . כמו כן, נוספו דגמים אלטרנטיביים לתא המשפחתי, כגון הורות חד- הורית ומשפחות של הורים בני אותו מין ( OECD, 2016 b ) . נוסף על כך, מושם דגש רב יותר על זכויותיהם של ילדים ועל שינוי בסמכות ההורית . כל אלו מגדירים מחדש את תפקיד החינוך ואת המצופה מהמערכת . תהליכים אלו מתרחשים גם בחברה הישראלית, אם כי ההשפעה שלהם מתבטאת בצורה שונה באוכלוסיות שונות בחברה . בחברה הערבית בישראל, למשל, ניכרת ירידה משמעותית בילודה בעשור האחרון . חדירה של דפוסי משפחה שונים משפיעה יותר על הציבור החילוני בישראל, ויציאת נשים לשוק העבודה ניכרת בחברה הערבית ובחברה החרדית . ניתן לשער שמגמות אלו ילכו ויתגברו בעתיד, ועל מערכת החינוך להיערך אליהן . תפיסת האמת עליית הפוסט-מודרניזם לפני עשורים אחדים לֻוותה בערעור עמוק על תפיסת האמת, והביאה להערכה מחודשת של מושג זה . הפוסט-מודרניזם שלל את קיומן של אמיתות מוחלטות והעמיד בספק את הנרטיבים הגדולים של התרבות המערבית, כגון רעיון הקדמה ( 1984 Lyotard, ) . מחקרים עכשוויים מצביעים על טרנספורמציה נוספת שעובר מושג האמת בשנים האחרונות . הטענה היא שאנו נעים אל עבר עידן שקיבל את השם "פוסט-אמת" ( Post Truth ) , שבו ריבוי מקורות המידע והקושי להעריך את מהימנותם מובילים לכך שהתפיסה הציבורית תושפע יותר מפנייה לרגשות ומהעדפות מאשר מעובדות מבוססות ומטיעונים רציונליים ( 2018 McIntyre, ) . הדמוקרטיזציה של המידע, שבה רבים יכולים להפוך לספקי מידע ותוכן, הרעיון שיש להתייחס לכל הדעות כשוות והנכונות והיכולת ליצור הטיות שיטתיות בקלות יחסית — כל אלו הביאו לטשטוש בין מושג האמת והשקר ( 2017 Davis, ) . הדבר הביא לכך שאמיתות מדעיות בסיסיות, שכמעט לא היו מוטלות בספק בעבר, עומדות בסימן שאלה, וניתן לעצב את דעותיהם של אנשים ולשלוט בהן בקלות יחסית . השתרשות תפיסת הפוסט-אמת, אף יותר מהפוסט-מודרניזם שקדם לה, מערערת את יסודות החינוך ודורשת התייחסות הולמת . בישראל ישנם סימנים כי תפיסות של פוסט-אמת הולכות ומתרחבות, וגופים שונים עוסקים בהתמודדות עם התופעה ( בראמס, 2019 ) .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help