sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

מ ב ו א 18 להניח שהאוטומטיזציה של שוק העבודה תתרחב, שהזמן המוקדש לפעילויות פנאי יגדל, שסך כל השפע החומרי בעולם יצמח, שהפערים הכלכליים ימשיכו להעמיק, שטכנולוגיות ישתכללו וששאלות סביבתיות ימשיכו להטריד את מנוחתנו . להערכתנו, למרות הקשיים העולים מכך, כבר היום נדרשת חשיבה על שני העשורים הבאים . זאת במיוחד לאור מחקרים המראים כי הטמעה מוצלחת של שינויים פדגוגיים במערכת החינוך דורשת תהליך ארוך והדרגתי ( זוהר, בדפוס ) , ולכן כדאי לתכנן רחוק ככל האפשר במסגרת המגבלות הקיימות . לא פעם בעולם החינוך, אם רוצים להגיע למימושה של מטרה בעוד שני עשורים, חשוב להתחיל לתכנן כבר היום . מימוש חזון חינוכי או עיצוב המציאות על פי עקרונות נורמטיביים הם לרוב תהליכים ארוכי טווח . חיזוק הדמוקרטיה באמצעות החינוך, למשל, אינו רק אידיאל עכשווי אלא צפוי להישאר איתנו כל עוד מדינת ישראל תשמור על מתכונתה הנוכחית . לאור זאת, רבות מהמלצות הוועדה מספקות מענה גם לתהליכים שלפי מיטב התחזיות עתידים להתרחש או להתעצם בשנים הקרובות ואף בשני העשורים הבאים . מעבר לכך, לתפיסתנו, לוועדת מומחים יש מחויבות מיוחדת להציע הסתכלות ארוכת טווח כיוון שזו פעמים רבות אינה מתאפשרת לאלו העוסקים בהכוונת החינוך בפועל . לאנשי הפרקטיקה המובילים את מערכת החינוך קשה לעצור ולהביט אל העתיד הרחוק יותר, עקב העומס בבעיות ההווה שבו הם שקועים ועקב אילוצים פוליטיים ואחרים ( 2013 Nir, 1999 ; Nir & Sharma Kafle, ) . ההצעות להתאמה של תוכנית הלימודים שיובאו בהמשך המסמך מכוונות בה בעת להתמודד עם המציאות העכשווית וגם להוביל תהליכים ארוכי טווח לעבר עתיד שבחלקו עדיין לוט בערפל . מגמות שינוי גלובליות הדורשות מענה והתייחסות בתוכניות הלימודים בחינת מגמות שינוי ואיתור תהליכים עתידיים, כפי שהובהר לעיל, הם חלק מרכזי בעיצוב מערכת החינוך בכלל ותוכניות לימודים בפרט . דוח של ה - OECD שיצא בשנת 2016 דן בהרחבה במגמות התפתחות עולמיות שיש להן השפעה ישירה על תחום החינוך . הדוח מזהה את עליית הגלובליזציה, תהפוכות בהתנהלות מדינות הלאום, שינויים במבנה המשפחה, התקדמות טכנולוגית, צמיחה עירונית ועליית תרבות אורבנית כגורמים מרכזיים המשפיעים ועתידים להמשיך להשפיע על החינוך ( OECD, 2016 b ) . מסמך אחר של היוזמה משנת 2013 — חינוך לחברה של תרבות ודעת : תמורות במאה ה - 21 והשלכותיהן — עסק גם הוא בהתאמת מערכת החינוך למאה ה - 21 . המסמך בחן בצורה מעמיקה את התמורות בסביבת מערכת החינוך והתייחס גם לישראל . כותבי המסמך זיהו את מהפכת הטכנולוגיות והמידע, את התחזקות השוק החופשי, הגלובליזציה והפלורליזם, ואת הפנייה להפרטה ואחריותיות כתהליכים המשפיעים רבות על מערכת החינוך . נוסף על כך, המסמך מצביע על התפתחויות מרכזיות בחברה הישראלית, כגון התעצמות מתחים על רקע ארץ מוצא, על רקע אי-שוויון כלכלי, על רקע תפיסות שונות של יהדות ועל רקע לאום ( ברנדס ושטראוס, תשע”ד ) . זיהוי התנאים העכשוויים והמגמות העתידיות היה נדבך מרכזי גם בעבודתה של ועדה זו . למטרה זו, לדוגמה, זימנה הוועדה שורת מומחים מתחומים שונים שיצביעו על מגמות התפתחות בישראל ובעולם . ההמלצות לתוכנית הלימודים שמצויות במסמך זה משקפות במידה רבה את ההבנה של תנאים ומגמות אלו . אולם בחרנו שלא לדון בהרחבה בתנאים הקיימים ובמגמות העתידיות שמטופלים היטב במסמכים אחרים . נסתפק כאן בהצגה קצרה של שינויים אחדים שהנחו אותנו במחשבה על תוכנית הלימודים העתידית . חשוב לציין שאין לראות את השינויים המוצגים להלן כממצים את השינויים בעלי החשיבות בעיצוב תוכנית הלימודים או כשינויים היחידים שהנחו את עבודת הוועדה . נציג תחילה מגמות עולמיות שיש להן או סביר שתהיה

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help