sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:17

מ ב ו א 17 לבסוף, כוחן וייחודן של מערכת החינוך בכלל ושל תוכניות הלימודים בפרט טמונים לא רק ביכולת להגיב לתנאים הקיימים אלא גם ביכולת ליצור, לכוון ולהוביל שינויים חברתיים, כלכליים ואפילו טכנולוגיים . לאורך ההיסטוריה שימשה תוכנית הלימודים לא רק למילוי הצרכים הקיימים, אלא גם לשם קידום חזון והשקפות נורמטיביות שמבוססות על תפיסה של מה ראוי לקרות ולהיות . השימוש שנעשה בעבר בתוכניות הלימודים כדי ללכד אומות הוא רק דוגמה אחת לכך ( 1983 Gellner & Breuilly, ) . אם כן, חשוב שתוכנית הלימודים לא רק תגיב לסביבה אלא גם תונחה על ידי אידיאלים נורמטיביים . לדוגמה, חינוך העוסק באיכות הסביבה יכול להיתפס כמענה לבעיה קיימת, אך גם לשרת אידיאל של היחס הראוי שבין האדם לסביבתו . השליטה של מערכת החינוך בהתפתחויות העתידיות היא כמובן מוגבלת, אך אין להמעיט בערכה — תוכניות הלימודים יכולות לשמש כלי רב עוצמה לעיצוב החברה והיחידים שבה . לכן חשוב שתוכניות הלימודים תהיינה מבוססות על יסודות נורמטיביים, הכוללים חזון לעתיד ומטרות, ואלו יתוו את היעדים שנרצה להגיע אליהם בעתיד . בתוכניות לימודים, אם כן, ישנה חשיבות מכרעת לקיומם של חזון ומטרות שמבוססים על חשיבה מעמיקה בדבר הטוב והראוי . על תוכניות הלימודים להיות מבוססות על יסודות נורמטיביים שמתווים את הדרך שבה ברצוננו ללכת . לשם כך נדרשת לרוב גם הכרעה פוליטית . ההצעות שבבסיס מסמך זה מבוססות על ההכרה שעל תוכניות הלימודים לשלב בין שלוש דרכי הפעולה שנדונו : סיפוק תגובה הולמת לתנאים הקיימים, הכנת התלמידים והתלמידות ( והחברה ) למגמות עתידיות — כולל הצורך להתמודד עם חוסר ודאות, והכוונת החברה והפרטים לפי חזון המבוסס על תפיסת הראוי . רק שילוב של שלוש דרכי הפעולה יכול לספק תגובה ראויה לאתגרים של ימינו . טווח התכנון של תוכניות הלימודים המוצעות : עקב קצב השינוי המואץ בעולמנו, ייתכנו פערים גדולים בין דרישות המציאות העכשווית ובין דרישות המציאות העתידית . כיום גם פער של שנים אחדות, ולא רק פער של עשורים, עשוי ליצור מציאות שונה בתכלית . דוגמה בולטת לפער שבין המציאות העכשווית לזו החזויה מצוי בשוק העבודה . לפי תחזיות מומחים עתיד שוק העבודה לעבור מהפכים רבים בשנים הקרובות, 3 נוסף על ויכולות מסוימות שנמצאות בביקוש גבוה מאוד כיום לא יידרשו בהכרח בעוד שנים ספורות . כך, ייתכן שההתאמה לשוק העבודה תהיה מטרה חשובה פחות של החינוך בעתיד, אם חלק מהתחזיות הקיימות יתממשו והעבודה תתפוס מקום מרכזי פחות בחיינו . יוצא מכך שחלקים נרחבים מתוכנית לימודים המוכוונת למענה על הצרכים העכשוויים של שוק העבודה עשויים להיות לא רלוונטיים בעוד פרק זמן לא ארוך במיוחד . אם ננסה כבר היום להכין את התלמידות והתלמידים לחברה עתידית שבה אין לעבודה תפקיד מרכזי, יכול הדבר לפגוע מאוד בכלכלה . לעומת זאת ללא התכוונות מוקדמת לכך קשה יהיה למערכת לבצע את ההתאמות הנדרשות בזמן . אם כן, בבניית תוכנית לימודים חשוב להביא בחשבון גם את השינויים בטווח הארוך וגם בטווח הקצר . מסמך זה יתמקד בהתאמות הנדרשות בתוכניות הלימודים כיום . המלצות המסמך נגזרות מתוך תפיסה של מטרות החינוך, ניתוח התנאים הקיימים ומסקנות שעולות מחזית המחקר בתחומים שבהם עוסק המסמך . שלושת אלו יחדיו מאפשרים לקבל תמונה מלאה יותר של ההתאמות הנדרשות כבר עכשיו וכיצד לבצע אותן . אולם, ניתן לראות רבות מהמלצות הוועדה גם ככאלו אשר מכוונות לטווח זמנים ארוך יותר של עשור עד שניים . מטבע הדברים קשה לחזות את העתיד לבוא, קל וחומר בעולם שבו קצב השינוי מהיר . יחד עם זאת, כבר היום אפשר לזהות תהליכים ארוכי טווח שניתן לחזות את כיוונם בסבירות גבוהה . לדוגמה, ניתן 3 תחזית זו נמסרה במפגש לימודי שערכה הוועדה בדצמבר 2017 . סדר היום של המפגש ותקצירי ההרצאות זמינים באתר היוזמה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help