sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:116

מ ב נ ה ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 116 2 . 1 . עקרונות לתכנון הלמידה האקדמית  לימוד ידע ותכנים חשוב גם במאה ה - ,21 על כן לתהליכים של הבניית ידע יש מקום מרכזי בתוכניות הלימודים כיום .  מומלץ לעסוק בלמידה של ידע דינמי הניתן להכללה וליישום רחב . כלומר, מעבר מלמידה של עובדות נפרדות זו לזו ללמידה של ידע המקושר לידע אחר בדיסציפלינה וכן לדיסציפלינות אחרות . כך ניתן יהיה להשתמש בידע החדש בנסיבות מתפתחות ובלתי ידועות .  תוכניות הלימודים צריכות לתת מקום מרכזי לפיתוח של מגוון אסטרטגיות וסוגות חשיבה, כגון חשיבה טיעונית, חשיבה ביקורתית, חשיבה מערכתית, חשיבה יצירתית ויזמית, חשיבה מטא-קוגניטיבית 15 ויכולת ויסות עצמי בלמידה, נטיות חשיבה ועוד .  יש לשלב בתוכנית הלימודים ידע ואסטרטגיות חשיבה באופן הדוק ומפרה . אסטרטגיות חשיבה צריכות להילמד בתוך תחומי הלימוד ולא במנותק מהתכנים . כמו כן יש להתאימן למבנה האפיסטמי של כל אחד מתחומי הדעת, ולחתור לבנייתו בצורה שהולמת את אופיו ומבנהו, כפי שהוא נתפס בידי המומחים בו .  יש לחתור לארגן את הידע סביב שאלות גדולות או רעיונות ועקרונות מרכזיים, חלקם בתוך תחומי הדעת וחלקם חוצי תחומים . לנוכח אופיים המשתנה של תחומי הידע במאה ה - ,21 על תוכנית הלימודים לאפשר למידה בין-תחומית ולמידה של תחומי לימוד חדשים כדי לתת מענה לצרכים עתידיים .  על תכנון הלימודים לעודד אוטונומיה פדגוגית של אנשי החינוך בכל הדרגים, לאפשר את מימושה ולעצב קווים מנחים להסדרתה . 2 . מבנה תוכנית הלימודים ורכיביה לאור עקרונות היסוד הללו ולאור הרקע התאורטי המפורט בפרקים הקודמים, אנו מציעים כי תוכנית הלימודים תיבנה מחמישה מרכיבים :  יכולות רוחביות חוצות תחומי לימוד .  תחומי תשתית .  לימודים בין-תחומיים .  תחומי לימוד חדשים .  תחומים ונושאים פתוחים לעידוד יוזמות ואוטונומיה של בתי הספר והמורים והמורות . 15 בספרות המקצועית משתמשים בהקשרים שונים במונחים "מיומנויות חשיבה", "אסטרטגיות חשיבה" ו"יכולות חשיבה" . במערכת החינוך הישראלית, בעקבות שנים רבות של הטמעה מאומצת, נעשה כיום שימוש הולך וגובר במונחים "אסטרטגיות" ו"מיומנויות" . אנשי חינוך עלולים לחוש שרפורמות מונחתות עליהם מלמעלה ומשתנות כל הזמן . כדי למנוע תחושה זו, העדפנו לא להכניס טרמינולוגיה חדשה . לכן בחרנו להשתמש מעט יחסית במונח "יכולות" . עם זאת יש להדגיש כי ידע, מיומנויות ואסטרטגיות כוללים את האפשרות להשתמש בהן לפתרון בעיות בהקשרים חדשים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help