sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:112

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 112 מהדיון שנערך עד עתה עולה שהגדלת האוטונומיה צריכה להיות מותנה ביצירת תנאים מתאימים למימושה המיטבי . לשם כך נדרש להעניק משאבים, כולל זמן, וכן לספק תמיכה מתאימה לבתי הספר ולמורים ולמורות שעוסקים בעיצוב ובפיתוח של תוכניות לימודים ( 1992 Kennedy, ) . מחקרים מראים שיצירת רשתות תמיכה בתוך בתי ספר וביניהם היא תנאי ליישום מוצלח של אוטונומיה קוריקולרית, ושנדרשת גם הכשרה מתאימה לאלו הרוצים לעסוק בפיתוח ובבחירה של תוכניות לימודים ( 1980 Ben - Peretz, ) . כמו כן, חשוב שהאוטונומיה לא תיכָפה על בתי ספר ועל מורים ומורות אלא תתאפשר אם יבחרו בכך . נוסף על כך, יש להקים מנגנונים אשר יבטיחו שגורמים חיצוניים לא יוכלו להפעיל לחץ על בתי הספר ועל המורות והמורים, ושאם בכל זאת יופעל לחץ כזה — יהיו להם דרכים להתמודד איתו . ולבסוף : חיזוק האוטונומיה הקוריקולרית, במיוחד בישראל, דורש הגדרה מחודשת של סמכויות המערכת המרכזית, ועידודה מחייב הסרה של חסמים רבים והעברת סמכות מהמרכז החוצה, גם במחיר ויתור מסוים על שליטה . 5 . 8 . דיון — האם כדאי להרחיב את האוטונומיה הפדגוגית בישראל ? לנוכח הנאמר עולה השאלה אם יתרונות האוטונומיה הקוריקולרית — קרי היכולת לבצע התאמות בשטח ושיפור אפשרי במוטיבציה של המורים והמורות ושל התלמידים והתלמידות — מצדיקים את ההשקעה בה, את השינויים הנדרשים להרחבתה ואת הצורך להתמודד עם הקשיים ועם הסכנות שהיא מעלה . עמדתה של הוועדה במסמך זה היא שאכן כך הדבר . עמדה זו מקבלת חיזוק מהכרה מחקרית הולכת ומתרחבת שהחינוך הוא, כלשון ההגות המקצועית, מערכת מורכבת ) 2008 Radford, ( . מושג זה צמח בעשורים האחרונים במדעי הטבע, אך מצא את דרכו גם למדעי החברה והחינוך ( 2006 Davis & Sumara, ) . כדי להסביר את המושג, יש לבצע הבחנה בין מערכות מסובכות למערכות מורכבות : מערכות מסובכות הן מערכות שיש בהן משתנים וחלקים רבים, אך הקשרים ביניהם ברורים וקבועים . תאורטית, ניתן להבין מערכות מסובכות על ידי פירוקן למרכיביהן ; לדוגמה, מטוס קרב הוא מערכת מסובכת, ובאמצעות ניתוח מרכיביו ניתן להבין איך הוא עובד ( 2008 Semetsky, ) . מנגד, מערכות מורכבות הן מערכות שגם בהן יש משתנים וחלקים רבים, אך לעיתים הם מתחברים ביניהם בדרכים חדשות ולא צפויות . בשונה ממערכות מסובכות, לא ניתן להבין מערכות מורכבות על ידי פירוקן לרכיבים . לדוגמה, לא נוכל להבין התנהלות של כיתה על ידי פירוקה לתלמידים, למורים ולסביבה פיזית ; בכיתה נוצרות דינמיקות חד-פעמיות ולעיתים לא צפויות . חשוב גם להדגיש שמערכות מורכבות אינן כאוטיות, כלומר יש בהן אלמנטים צפויים וסדורים שנוהגים בעקיבות, לצד כאלו שאינם סדורים ועקיבים ( 2010 Geyer & Rihani, ) . מורכבותה של המערכת החינוכית נובעת מכך שהיא עוסקת בבני אדם, שהחיבור ביניהם הוא פעמים רבות תלוי הקשר ואינו צפוי ( 1989 Cziko, ) . היא נובעת אף מכך שהמעשה החינוכי מושפע ממספר רב ביותר של גורמים, ולא ניתן להכיר ולטפל בכולם . נוסף על כך, מערכת החינוך היא גם מערכת המכונה בספרות "מערכת פתוחה", כלומר מערכת ללא גבולות ברורים שמושפעת מאוד מגורמים חיצונים . לדוגמה, ההורים אינם חלק אינטגרלי של מערכת החינוך, אך ההשפעה שלהם עליה רבה . פתיחות זו של המערכת מוסיפה מאוד למורכבותה, ומעצימה את הקושי להבין אותה באמצעות פירוקה למרכיביה השונים ( 2008 Morrison, ) . מערכת החינוך, בכל הרמות, היא מערכת מורכבת — והמשמעות היא שלא ניתן לצפות את התנהגותה במלואה ולא תמיד ניתן לשלוט עליה ( 2008 Radford, ) . במערכות מורכבות יש לסיטואציה הספציפית, לתנאים הנתונים, להקשר שבו מתרחשים הדברים ולדרך התפתחותם השפעה מכרעת על תפקודה של המערכת, ולכן להיכרות עם אלו תפקיד מפתח . הדבר נכון גם כאשר אנו עוסקים בתוכניות לימודים,

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help