sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:61

י ד ע ו ח ש י ב ה 61 פרקטיקת הוראה משחוק בלמידה ( Gamification ) תיאור תהליכים ומטרות פדגוגיות המושג משחוק מתייחס לשימוש באלמנטים משחקיים בהקשרים שאינם משחקיים, לצורך הגברת פעילות המשתמש וליצירת מחויבות ומעורבות . בהקשר פדגוגי, משחוק הוא תהליך שבו הופכים מטרות, תהליכים ותוצרים של למידה למשחק . משחק מוגדר כפעילות מהנה ומשעשעת ונתפס כשייך רק לשעות הפנאי . לפיכך, הוא מספק מרחב ללמידה בדרך עקיפה, מהנה ומשוחררת . יחד עם זאת, לכל משחק יש חוקים מוגדרים ומטרה ברורה . המְכוָונוּת להשגת המטרה והמחויבות לחוקי המשחק מחייבות שימוש בידע ובמיומנויות . משחק שפותח לצורכי למידה עוסק בתכנים או במיומנויות ייעודיות . המעורבות הקוגניטיבית והאפקטיבית במשחק והשיח על מהלכי המשחק מובילים להבניית ידע חדש והעמקה של ידע קיים, וכן לפיתוח מיומנויות בתחום הקוגניטיבי, הבין-אישי והתוך-אישי . ממד תחרותי במידה נכונה מדרבן חשיבה חופשית ויצירתית . ממד המזל שמשולב בחלק מהמשחקים מאפשר שוויון מלאכותי בין המשתתפים, כך שתלמידה מתקשה יכולה לגבור על תלמידה מצטיינת . הזיקה בין התכנים הנלמדים לבין חוקי המשחק מפחיתה חששות ומבוכה מהתוצאות ( בשונה מתוצאות מבחן למשל ) ומעודדת את הלומדים והלומדות לשאול שאלות, להעז להתנסות ולאתגר את עצמם . ההנאה מהמשחק מזרימה אדרנלין ודופמין למוח, והם מייצרים רקע ביולוגי מתגמל שמדרבן ומגביר הנעה וסיפוק בכל גיל . משחק יכול להתאפיין בקשת של פעילויות, משימוש במשחקים מוכנים, דרך "יבוא" של מרכיבים, תהליכים ועקרונות ממשחקיים קיימים ויצירה של משחקים חדשים ועד לשימוש רק ב"רוח המשחק" ובעקרונות משחקיים בתהליכי הלמידה . קיים מגוון רחב של משחקים, כגון משחקי קופסה, משחקי קלפים, משחקי מחשב, משחקים ספורטיביים, חידונים, פיצוח משימות מורכבות, משחקי חצר, משחקי תפקידים וסימולציות ועוד . פיתוח משחקים לימודיים ( מוחשיים, דיגיטליים או מופשטים ) על ידי הלומדים והלומדות בכוחות עצמם יוצר הזדמנויות ללמידה משמעותית ואותנטית, מתוך תחושה של חירות המאפשרת להם ליזום, לאלתר, להעלות מגוון אפשרויות, למצוא פתרונות מרובים ולהביא לידי ביטוי את ייחודיותם וכישוריהם . פיתוח משחקים לימודיים כרוך בהפעלה של אסטרטגיות חשיבה ובהתעמקות בתכנים ויכול לשמש אמצעי אפקטיבי להערכה חלופית של תהליכי הלמידה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help